Balázs Ádám interjú

Balázs Ádám, a Hacktion Újratöltve című sorozat zeneszerzôje. Filmzeneszerzôi munkássága legfőképpen az Egyesült Államokhoz kötődik. Kamaszkora óta tudatosan készült filmzeneírásra, klasszikus zongorát tanult, az ELTE-n angol irodalom szakon szerzett diplomát, közben pedig Kocsár Miklós tanítványaként zeneszerzés szakon elvégezte a konzervatóriumot.
Az amerikai HBO és Cinemax csatornák zenei arculatáért hét évig felelős zeneszerzőnek az áttörést Seth Grossman sok fesztiválon győztes, kis híján az Oscar-díjra jelölt, Shock Act című rövidfilmje hozta meg. Azóta számos amerikai nagyjátékfilmhez (A Pillangó-Hatás 3: Jelenések, Holdhercegnő, Elefánkirály) írt zenét. 2006-ban a Hősök Útja című szimfónikus költeményének ősbemutatója a New York-i Carnegie Hallban volt.
 
Milyen lenne álmaid városa, ha te alkothatnál egyet? 
 
Tele lenne olasz étteremmel, mert imádom a pizzát. Sok jazz klubbal, utcai zenészekkel, mert a szakma kötelez... Ingyenes tömegközlekedéssel, kevés betonnal, büdös, zajos autóktól mentes belvárossal. Sok fával.  
 
Mit szeretsz és mit nem Budapesten? 
 
Szeretem az estéket. A város fényeit. A Kazinczy utca éjszakai kavalkádját, a 4-6 os villamost. A lángost az újpesti piacon és nézni az embereket. Hogy mit nem szeretek? Nem szeretem, hogy a metróállomásokon azt írjál ki, mikor ment el a szerelvény és nem azt, hogy mikor jön... Az is bosszant, hogy bárki jogosnak érezheti azt, hogy visszaszóljon, amikor figyelmeztetem, hogy szemetelt. 
 
Hol máshol éltél vagy élnél szívesen?
 
New Yorkban nyolc évet éltem, aztán Los Angelesben hét évet, és tavaly a bázisomat ide, Budapestre helyeztem át, de a munkák függvényében a két kontinens között gyakran ingázom. Róma, az Örök Város a kedvenc városom, oda szívesen költöznék, akár csak pár hónapra is. 
 
Mi inspirál a Hacktion zenéjének szerzése közben? 
 
Mivel a filmzeneszerzés alkamazott műfaj, ezért mindig igazodom a képi világ, ill. a történet diktálta tempóhoz (amit azzal is el lehet zeneileg érni, ha néha teljesen "ellene" megyek a képnek), és ezen keretekből lehet szépen néha kitörni, a határokat feszegetni. A Hacktionben a történet mellett a színészi játék, a karakterek párbeszédei inspirálnak, de ugyanilyen ösztönző hatással van rám a képi világ, a kameramozgás és persze a vágás, ami nagyban előre adja a zenék tempóérzetét.  
 
Kiknek ajánlanád a sorozatot? 
 
Azoknak, akik szeretik a krimit, az eredeti és nem teljesen megszokott egyéniségeket és persze a humort. 
 
A negyedik évad zenéje más lesz, mint az eddigiek? 
 
Minden évadnak van egy saját zenei világa és természetesen új motívumokkal, hangzással is készülök a negyedik évadra. Miután az évad zenei arculatát nagyívben megterveztem, szeretek a részekben is "elmerülni" és minden egyes epizódnak valami egyedi hangzást, vagy hangszert adni, amitől eltér a sorozat többi részétől. A Hacktionben visszaköszönő témák, a sorozat zenei folytonosságát szolgálják, így azok is hallhatnak néha-néha ismerős motívumokat, akik már az első évadokat is nézték. 
 
Jelenleg min dolgozol? 
 
Madarász István "Legyőzhetetlenek", illetve M. Tóth Géza "Lieb élete" című filmjein dolgozom, és pár hét múlva kezdek egy amerikai horror nagyjátékfilmet. Aztán, persze jön a Hacktion! 
 
2013.03.11
|


Játék
„Létezik-e a döntés szabadsága, ha éhes a húgod? Hogyan sminkel egy hajléktalan? Milyen az íze a készenlétis bakancsának? A szivargyújtó okozta sebhely örökre megmarad-e nemi erőszak esetén?”
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.