Hogyan viselkedjünk biciklivel?

Nagyon sok kerékpárút vezet vízparton, strand mellett, ahol különösen figyelni kell a gyalogosokra. Nem szabad elfelejteni, hogy ma biciklin ülünk, de holnap mi leszünk a gyalogosok. Üdülőövezetekben a legtöbb kijelölt kerékpárút egyben gyalogút is.
Kerékpárral a vízparton 
 
Érdemes ilyen helyen úgy bicikliznünk, hogy ne riasszuk meg a sétálókat, de egy határozott csengetéssel jelezzük, hogy mi is közlekedni szeretnénk. „Az ilyen szakaszokon semmiképp se száguldozzunk! A KRESZ szerint is csak 20 km-es óránkénti sebességgel lehet biciklizni a közös használatú utakon!” – emlékeztet Juhász Gyula, a VelenceBike Kerékpáros Kompetencia Központ vezetője. Az előzékenység amúgy is fontos a közlekedésben, de kerékpárral különösen figyelnünk kell a körülöttünk lévőkre. 
 
Biciklivel főúton, kerékpárúton 
 
Habár nem kell KRESZ-vizsgát tennünk, hogy főútvonalon kerékpározhassunk, a rá vonatkozó szabályokat, forgalmi táblákat minden biciklisnek ismernie kell. Az egyik legfontosabb szabály, hogy 12 év alatti gyerekek még szülői felügyelettel sem kerékpározhatnak főútvonalon. Ők csak a járdán tekerhetnek, ahova viszont felnőttek nem hajthatnak fel. Hidakon, felüljárókon, ahol a keskeny sávok vagy a sűrű forgalom miatt veszélyes lenne az úton haladni, megengedett a járda használata, de ott is az elsődleges szempont a biztonság, tehát csak lassan, óvatosan kerékpározhatunk. Lakott területen kívül kötelező, lakott területen belül pedig javasolt a láthatósági ruházat viselése. „A hagyományos láthatósági mellényeken kívül a kerékpáros szaküzletekben már kaphatóak egészen divatos fazonú, a testre szinte teljesen ráfeszülő mellények, amik kényelmesek, de sötétben is jó láthatóságot biztosítanak” – tájékoztat Juhász Gyula. 
 
Fontos, hogy a kerékpárunk is jól látható legyen, ezért mindig a KRESZ előírásai szerint szereljük fel elöl fehér, hátul piros lámpával, és legalább az első kerekeken legyen két, borostyánsárga prizma is. „Ma már kapható olyan kerékpárabroncs, aminek a szélein fut végig egy fényvisszaverő csík. Ez még elfogadott, de a világító küllőkkel már óvatosabban kell bánni. Bár divatosak, könnyen elvonhatják a gépjárművezetők figyelmét, és pont ebből lehet esetleg baleset” – figyelmeztet a szakember. 
 
Ha az úton van felfestett kerékpársáv, azt kötelező használni, de egyébként akkor is biciklizhetünk egy főútvonalon, ha van kijelölt kerékpárút. Ez a furcsa ellentmondás abból adódik, hogy míg kerékpárúton 30 km/órás a legnagyobb megengedett sebesség, a főútvonalon 40-nel, lakott területen kívül, sisakban akár 50-nel is tekerhetünk – ha bírjuk. A gyalog-kerékpárúton viszont csak 20 km/óra a megengedett sebesség. A gyalogosokat ilyenkor úgy kell kezelnünk, mintha lassú kerékpárosok lennének, vagyis senkinek nincs elsőbbsége, viszont időben csengetve jeleznünk kell a gyalogosnak, hogy nagyobb sebességgel érkezünk. „Ha kerékpárúton haladunk lakott területen belül, nagyon fontos, hogy az útkereszteződésekben alaposan nézzünk körül. Mindig győződjünk meg arról, hogy a kanyarodó jármű megadja-e az elsőbbséget, mert örök igazság, hogy csak annak van elsőbbsége, akinek megadják” – emlékeztet Juhász Gyula.  
 
A szakember örülne annak, ha a kerékpáros kultúra nemcsak a szabályos közlekedésről szólna, hanem a környezet tiszteletéről is. Ha már kipufogógázzal nem szennyezzük a környezetünket, a kirándulások alkalmával ne is szemeteljünk. Eldobható műanyag palack helyett például használjunk kerékpáros kulacsot, amivel máris tettünk egy apró lépést a tisztább környezet felé. 
2014.07.15
|


Játék
Öt év telt el azóta, hogy minden szupi-szuper volt, és a kockafejek most új fenyegetés elé néznek: LEGO® DUPLO® figurák űrből jött inváziója vár rájuk, akik olyan gyorsan pusztítanak el mindent, hogy az újjáépítés szinte lehetetlen.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.