Bringadivat, divatbringák

Manapság a legtöbb kisgyerek műanyag kismotort nyüstölve érzi meg először a lábbal hajtás örömét, hogy később egy futóbiciklin, aztán a támasztókerekes bringán át eljusson az önálló kétkerekezésig. Innentől pedig kerékpárok tucatjai közül választhat, attól függően, hogy sportoláshoz, városi közlekedéshez vagy kiránduláshoz keres megfelelő darabot. Nézzük, melyek a legnépszerűbb biciklifajták!
Szinte hihetetlen, de már közel harminc éve a fiatal bringások legkedvesebb biciklitípusa, a BMX. Egyszerűsége miatt szinte elnyűhetetlen, könnyen kezelhető, jóformán bármilyen terepen trükközhetünk vele, a 2008-as olimpiai bemutatkozás óta pedig még nagyobb lendületet kapott a versenyzés idehaza is. A BMX-ek közeli rokonai a flatlandbicajok. A trükközéshez leegyszerűsített darabokkal a nagyobbak gyakran iskolába is járnak, bár szinte semmilyen, a KRESZ által előírt felszerelés nincs ezeken a kerékpárokon. A szülők persze nem örülnek, amikor a „flatlandező” tini lyukas talpú cipővel megy haza, mert ezeken a bringákon fék sincs (a hátsó gumit cipőtalppal kell fékezni), de vigaszt nyújthat a tudat: néhány év múlva stílust és biciklit is vált a felnőtt korba lépő fiatal.
 
Sokan munkába is kétkerekűvel járnak, persze nem mindegy, hogy mivel. Aki spórolni akar, az később gyakran ráfizet, mert az öreg, 30–40 éves biciklik – ha nem kapnak elég törődést – gyakrabban kényszerülnek szervizbe, mint az alaposan felújított és ezzel együtt drágább darabok. „Ma már léteznek kifejezetten retróhatású termékek. Szinte az eredeti gyári állapotát adhatjuk vissza egy régi kerékpárnak a megfelelő stílusú valódi bőr nyereggel vagy markolattal, miközben a forgó-kopó alkatrészek cseréjével ismét évtizedekre gondoskodunk a biztonságos működéséről” – mondja Juhász Gyula, a VelenceBike Kerékpáros Kompetencia Központ vezetője. 
 
A szakemberek nem szeretik, de mégis egyre divatosabb a pályakerékpárok utcai változata, a fixi, vagyis az örökhajtós drótszamár. A sokak által csak futárbicikliként ismert fajta rendkívüli módon megterheli a térdeket, ráadásul nem felel meg a legalapvetőbb KRESZ-előírásnak, lévén nincs rajta fék sem. A divat azonban minden racionalitást felülír: a fixi népszerűsége egyelőre töretlen. 
 
„A hétköznapi biciklizésre a city bike-ok a legalkalmasabbak, mert kényelmesek és strapabíróak. Jó kompromisszumot köthetünk akkor is, ha egy mountain bike-ra teszünk kétfunkciós abroncsot. Ezeknek a futófelülete középen simább, hogy aszfalton könnyebben tekerjünk, de oldalt vannak olyan bordái, amivel nem túl komoly terepre is kimerészkedhetünk” – tájékoztat a szakember, aki szerint bár divatos teleszkópos bringát venni, nem biztos, hogy ki is tudjuk használni az előnyeit. Aszfalton fontosabb, hogy kisebb erőbefektetéssel haladjunk előre, márpedig a teleszkóp a mozgási energia jelentős részét elnyeli. 
Szintén nagy divat a beach cruiser, ami Juhász Gyula szerint inkább szép, mint hasznos, szemben a trekking, avagy túrakerékpárral, ami a legtökéletesebb ötvözete a sportos és a hétköznapi használatnak. A legprofibb darabokat már tárcsafékkel, gombnyomásra bekapcsoló agydinamós világítással, elektromos váltóval szerelik fel. 
 
Szinte mindegy, hogy milyen stílusú kerékpárt választunk, a legfontosabb a felhasznált anyagok és az összeszerelés minősége. A tömegesen árult, olcsó kerékpárok sajnos sokszor elveszik a biciklizés valódi örömét, ráadásul a gyakori szervizelés miatt hosszútávon akár többe is kerülhetnek, mint a minőségi darabok. 
2014.07.21
|


Játék
A Honeybeast közel hetven zenésszel ontja majd az édesbús slágereket az Aréna színpadján.
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.