Szereld magad? Inkább ne!

Ha megtaláltuk az igényeinknek és testalkatunknak legmegfelelőbb kerékpárt, ideje, hogy a szükséges kiegészítőkkel is ellássuk, tévhit ugyanis, hogy azonnal menetkész egy frissen vásárolt kerékpár.
A KRESZ szigorúan előírja, hogy milyen felszereltségű kerékpár vehet részt a közúti forgalomban. Sokan azonban elfeledkeznek erről, pedig a rendőr ugyanúgy igazoltathatja és akár büntetheti is a biciklist, akárcsak egy autóst. Ilyenkor nem számít, hogy csak a közeli boltig tekerünk el, vagy épp egy hosszabb túrán veszünk részt, a kötelező kiegészítőknek mindig rendben kell lenniük.
 
Legalább az első kerék küllői közé borostyán színű fényvisszaverő prizmát kell tennünk, hogy oldalról láthatóak legyünk, ha este közúton közlekedünk. „Fontos, hogy az első és a hátsó világításnak is legalább 150 méterről láthatónak kell lennie, ezért nem szabad csak a divatos forma alapján választanunk, a külalaknál sokkal lényegesebb, hogy megfelelő fényerőt adjon a lámpánk” – mondja Juhász Gyula, a VelenceBike Kerékpáros Kompetencia Központ vezetője. A szakember arra is emlékeztet, hogy a hátsó lámpa mellé egy piros fényvisszaverő prizmát is fel kell szerelnünk – kivéve, ha olyan lámpát választunk, amelybe gyárilag építettek fényvisszaverőt. 
 
Juhász Gyula igyekezett még két tévhitet eloszlatni: az egyik, hogy csak városban kötelező kerékpáros tartozék a csengő. Nagyon jó szolgálatot tesz a hangjelző akkor is, amikor túrázunk. Gyakran a kijelölt kerékpárutakon a gyalogos forgalom is megengedett, és a legbiztonságosabb, ha már messziről jelezni tudjuk érkezésünket. A másik tévhit, hogy csak sötétben vagy rossz látási viszonyok között kell viselnünk fényvisszaverő ruházatot; lakott területen kívül nappal is kötelező! A legtöbb speciális kerékpáros ruházat már tartalmaz prizmacsíkokat, ráadásul ízlésünknek megfelelően a szolidtól az egészen extrém színösszeállításokig találunk magunknak divatos felsőket, amik sokkal jobban néznek ki, mint a pamut pólón egy kukásmellény. 
 
Sokan esnek abba a hibába, hogy csupán egyszer, az üzembe helyezéskor viszik szakszervizbe a kerékpárjukat. Az olyan alapvető feladatokat, mint amilyen a váz lemosása, portalanítása, a guminyomás beállítása, a mozgó alkatrészek kenése, otthon is bátran elvégezhetjük, de a komolyabb karbantartásokhoz jobb, ha segítséget kérünk. Egy tapasztalt kerékpárszerelő pontosan tudja, mihez kell nyúlnia és mire kell figyelnie. „A fékek beállítása egy laikus számára akár órákig is eltarthat, és egyáltalán nem biztos, hogy sikeres művelet lesz. Ugyanígy a váltó működését is jobb, ha egy tapasztalt szemű és kezű ember végzi. Sokszor csak egy tizedmillimétert kell mozdítani egy csavaron, de míg a rutinos szerelőnek ez egy mozdulat, a hozzá nem értőnek komoly fejtörést okozhat a finomhangolás” – figyelmeztet Juhász Gyula. A szakember úgy véli, nem érdemes a szervizelésen takarékoskodni, mert a jól beállított, szakszerűen karbantartott kerékpár azzal, hogy optimálisan működik, későbbi, sokkal drágább javításokat előzhet meg. A szakszervizek ráadásul garanciát is vállalnak a beépített alkatrészekre és az elvégzett munkára. 
 
2014.08.18
|


Játék
Alig egy éve annak, hogy a rockklasszikusok feldolgozásában utazó belga hetesfogat először hallatott magáról.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.