„Agatára egy kávézóban találtam rá” - Pawel Pawlikowski

Egy lengyel rendező, aki eddig főképp Angliában dolgozott most visszatért hazájába, hogy egy fekete-fehér filmmel kápráztassa el a világ filmfesztiváljainak közönségét. Az Ida direktorát, Pawel Pawlikowskit varsói otthonában, Skype-on értem utol.
Ida története teljesen fikciós vagy van valóságalapja? 
 
Fikciós sztori, de mint minden fikciónak, ennek is van némi valós alapja.  
 
És mi az? 
 
Nem egyetlen dolog, hanem apró töredékek. Egyszer régen olvastam egy cikket egy emberről, aki a negyvenes éveiben jött csak rá, hogy zsidó származású, de közvetlenül ennek sincs köze az Idához. Ugyanilyen hatással volt rá maga a lengyel történelem, és azok a borzalmak, amik felénk akkoriban történtek. 
 
Úgy tudom, a film első verziója még sokkal történetközpontúbb volt, mint a végső változat. Miért kellett megváltoztatni? 
 
Jellemző rám, hogy kb. három forgatókönyvön dolgozom egyszerre, és mivel a figyelmem ilyenkor megoszlik köztük, hajlamos vagyok hibákat elkövetni. Amikor már csak egyetlen tervre koncentrálok, akkor ezeket ki szoktam szúrni, és itt tűnt fel, hogy túlságosan a cselekményre koncentráltam a figurák helyett. Ez nem nagy ügy, rendszeresen előfordul velem. Ilyenkor az ember visszamegy, és addig dolgozik rajta, míg elégedett nem lesz a végeredménnyel.  
 
Csak saját magadnak írsz forgatókönyveket? 
 
Igen, mert szeretek a filmkészítés minden fázisában jelen lenni már a legelejétől fogva. Az Idánál is borzasztó érzés lett volna látni, ha az első verziómból születik egy film valaki más által. Hihetetlen sok dolgot vagyok képes menet közben megváltoztatni. Az Ida esetében például legalább a film egyharmadát írtam át közvetlenül forgatás előtt és közben. Ezt a munkamódszert amúgy gyűlölik a producerek, mert ők szeretik pontosan látni jó előre, hogy milyen lesz az a film, amit finanszíroznak. 
 
Az Ida előtti legnagyobb nemzetközi sikeredet a Szerelmem nyara című film jelentette Emily Blunttal a főszerepben. Miért telt hét évedbe, hogy a következő filmed elkészüljön? 
 
Közbeszólt a magánéletem. A feleségem meghalt, és egyedül kellett felnevelnem a gyerekeimet. Persze közben is dolgoztam, de főképp olyan munkákat vállaltam, amik miatt nem kellett hosszabb időre elutaznom otthonról. Tanítottam, forgatókönyveket fejlesztettem… 
 
Miért dolgoztál két különböző operatőrrel az Ida forgatásán? 
 
Mert az első, akit kiválasztottam nem igazán szerette a filmet. Nem tetszett neki a sok statikus kameraállás, elégedetlen volt az Idát alakító színésznővel… Már az első forgatási nap végén felmondott, de pár napig még maradt, hogy legyen időnk helyettest találni. Kényszerhelyzetben voltunk, de végül jól sült el az egész. Előléptettem az egyik kameramant vezető operatőrré, és ő nagyon érezte a film stílusát. Bátran gondolkodott, és nekem pont erre volt szükségem ennél a filmnél. 
 
Nem az operatőröd volt az egyetlen kezdő a stábban, hiszen a címszerepet játszó Agata Trzebuchowska sem bírt korábbról színészi tapasztalatokkal. Őt hol fedezted fel? 
 
Hónapokig kerestem és sok száz fiatal színésznőt néztem meg. Végül úgy alakult, hogy Agatára egy kávézóban találtam rá. Ráadásul egy olyan kávézóban, ami egy köpésnyire található a varsói lakásomtól. Épp akkoriban végzett az egyetemmel, ahol filozófiát és művészettörténetet tanult. Elsőre megfogott a személyisége. Nem olyan volt, mint a mai fiatalok többsége. Ő egy türelmes, megfontolt lány, aki képes arra, hogy figyeljen és meghallgasson másokat. Ráadásul csak akkor beszél, amikor van mondanivalója. A személyisége nagyon közel áll ahhoz, amilyennek én Idát képzeltem. 
 
Vett színészleckéket a forgatás előtt? 
 
Nem, és nem is tervezi, hogy színésznőként dolgozzon tovább. 
 
Tulu
2014.09.12
|


Film premierek

Prédák

amerikai horror, 92 perc, 2019

Pavarotti

amerikai-angol dokumentumfilm, 114 perc, 2019

Mű szerző nélkül

német-olasz történelmi dráma, 189 perc, 2018

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

FOMO - Megosztod és uralkodsz

magyar filmdráma, 90 perc, 2019

A művészet templomai: Prado - Csodák gyűjteménye

olasz-spanyol dokumentumfilm, 92 perc, 2019
Játék
Tíz éve született a zenekar a Magyar Színház büféjében és szilveszterkor léptek fel együtt először „jelmeztelenül”.
Filmek a TV-ben
18:10
18:20
A férfi mögött
amerikai film, 2017
18:40
Tripla kilences
amerikai akciófilm, 2016
18:45
A rodeós
amerikai film, 2018
18:50
Farkangyal
amerikai vígjáték, 1991
A héten még látogatható a szürrealista kiállítás az MNG-ben. A szürrealista mozgalom Margitte-tól Dalíig. Válság és újjászületés 1929-ben. #salvadordali #renemagritte #szurrealista #szurreal #kiallitasajanlo #kulturalisajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.