Látni és látszani is kell a bringán

Amíg nem tesszük el a biciklit télire, a szürkület vagy a korai sötétedés miatt még fontosabb, hogy megfelelően kivilágítsuk a kerékpárunkat, mert a gyalogosok után a második leglassabban közlekedők vagyunk. A látni és látszani alapelv ezúttal is követendő.
A minimum 
 
A láthatóságot viszonylag könnyen elérhetjük, mivel a KRESZ meglehetősen alacsonyra tette ebben a mércét. Az előírások szerint elegendő, ha az első kerekekre teszünk két borostyán színű prizmát, ezzel teljesítjük az oldalirányú láthatóság követelményét. Használhatunk helyette küllőprizmákat vagy olyan gumit, aminek a szélén reflexcsík található. Szemből és hátulról nézve pedig elég, ha egy-egy fehér, illetve piros fényű prizmát és ezekkel azonos színű lámpát szerelünk fel. A modern lámpák sokszor egyben prizmák is. „A lámpákat úgy kell megválasztani, hogy 150 méterről láthatók legyünk teljes sötétben is. Ez nem kis távolság, de gondoljunk arra is, hogy lakott területen kívül 90 km/órás sebességgel is közlekedhetnek mellettünk autók, és nem mindegy, hogy a sofőr mikor veszi észre, hogy egy kerékpáros is van az úton” – mondja Juhász Gyula, a VelenceBike Kerékpáros Kompetencia Központ vezetője. 
 
Fényvisszaverő ruházat 
 
Lakott területen kívül kötelező fényvisszaverő ruházatot viselnie a kerékpárosnak. Ez jelentheti az egyszerű kukásmellényt is, de praktikusabb és esztétikusabb egy speciális kerékpáros öltözet beszerzése, amelyikbe gyárilag varrtak fényvisszaverő elemeket. A szakboltokban vásárolt minőségi termékekről pedig nem kopik le néhány mosás után a reflexréteg. 
 
Szürkület után városban kerékpározva is ajánlott valamilyen fényvisszaverő felülettel még láthatóbbá tenni magunkat. Ebben az esetben akár túlzásba is eshetünk. A pedálok, a bokapántok, táskára, ruhára rakható reflexcsíkok, a sisakba épített piros villogó mind a láthatóságunkat szolgálják. 
 
Lámpák 

Hagyományos dinamós lámpákat már nem találunk a mai bicikliken. Létezik még ez megoldás, de már nem a gumi szélére kapcsolódik a szerkezet, hanem beépítették az agyba, ráadásul néhány percig álló helyzetben is világít. 
 
A legtöbben elemes lámpákat használnak kerékpárjukon. Ilyenből érdemes könnyen levehetőt választani és rendszeresen lecsatolni, ha közterületen parkolunk. A KRESZ már megengedi a villogó használatát, a fényforrást pedig akár a ruházatunkon is viselhetjük, a lényeg, hogy jól látható legyen, és mindig tartsunk magunknál pótelemet. 
 
Ha látni is akarunk 
 
Az előbb említett lámpákkal csak a kerékpár láthatóságáról gondoskodunk, de hogy mi magunk is lássunk valamit az útból vagy a terepből, izmosabb fényforrásra van szükség. Egyes speciális lámpák akár már az autók tompított fényszórójával megegyező vagy a hátsó ködlámpákkal egyenértékű fényerőt is produkálnak. Közúton figyelnünk is kell rá, hogy ne vakítsuk el a szemből jövőket. Ezek a lítium-ionos lámpák akár 6–8 órán keresztül is bírják, tölthetjük őket 220 V-ról vagy USB-n keresztül a laptopunkról is. 
2014.11.24
|


Játék
Kitűnő budapesti indie-rock zenekar, amely Európát is készül meghódítani.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.