„Képtelenség ábrázolni az ábrázolhatatlant” - Stanley Kubrick

Újra a magyar mozikba került a sci-fi műfaj legendás klasszikusa, a 2001 – Űrodüsszeia, melynek apropóján rendhagyó kivonatot közlünk a legendás direktor 1969-ben, Joseph Gelmisszel folytatott beszélgetéséből, amiben a rendező a film kulisszatitkairól mesél.
Jól érzem, hogy a 2001 szinte vallásos filmnek tűnik? Mi történt a Dr. Strangelove, a Spartacus és A dicsőség ösvényei kemény, cinikus rendezőjével? 
 
Az Isten-motívum már a kezdetektől központi eleme volt a filmnek. Ez egyszerűen elkerülhetetlen, ha az ember elfogadja, hogy az univerzumban vannak még más intelligens életformák is. Gondolj csak bele! Egy galaxisban több milliárd csillagot találunk, és magában az univerzumban több milliárd galaxis létezik. Minden csillag igazából egy nap, és minden nap körül több bolygó is kering. Gondolj bele abba, hogy az életre alkalmas bolygókon milyen életformák jöhettek létre, ha nekünk, embereknek az elmúlt hat évezredben – ami mérhetetlenül kis idő – sikerült megteremteni a civilizációnkat. Egyszerűen kell, hogy legyenek olyan civilizációk, akik az űrhajójukon képesek elérni a kozmosz legtávolabbi pontjait is, és ismerhetik a világegyetem minden titkát. Ha elfogadod egy olyan emberfeletti tudással rendelkező faj létezését, amelyik a galaxisokon keresztül telepatikusan tud kommunikálni egymással, és szabadon közlekedik az univerzumban, akkor közel kerülsz ahhoz a képhez, amit az emberek Istenről gondolnak. 
 
Bár a 2001 legfontosabb része az emberiség első találkozása ezzel az idegen létformával, őket egyszer sem láthatjuk, hiszen csak monolitokon keresztül kommunikálnak… 
 
Már a film készítésének legkorábbi stádiumánál sokat beszéltünk róla, hogyan jelenítsük meg az idegen életformát, de arra jutottunk, hogy a létezésük ténye önmagában annyira sokkoló, mintha megmutatnánk őket. Rájöttünk, hogy képtelenség ábrázolni az ábrázolhatatlant. Egyetlen dolgot tehet az ember, hogy megpróbálja művészi formában visszaadni a lényegüket. Így jutottunk el a fekete monolitig, ami már önmagában is egy jungi archetípus, és tökéletes példája a minimalista művészetnek. 
 
Ön szerint is a science fiction műfaj egyik legnagyobb problémája, hogy az idegenek mindig úgy néznek ki, mint a Creature from the Black Lagoon gumiszörnyetege? 
 
Igen, ez az egyik oka, hogy mi inkább eltekintettünk az ábrázolásuktól. Jelen állás szerint képtelenség megjeleníteni olyan lényeket, melyek nem humanoidok, vagy nem sorolhatók a szokásos bogárszemű szörnyeteg kliséjébe. 
 
A majomemberek maszkjai zseniálisak lettek. 
 
Bő egy évet töltöttünk azzal, hogy a maszkok valódinak tűnjenek, ne pedig úgy, mintha sima sminkes munkával raktuk volna fel a színészekre. Egy nagyon vékony és flexibilis műanyagfajtát használtunk. Volt két bébicsimpánzunk, de rajtuk kívül mindegyik majomembert táncosok és pantomimművészek alakították, ami lehetővé tette, hogy kicsit hitelesebb legyen a mozgásuk, mint ahogy azt a legtöbb filmben láthatjuk. 
 
Az a kislány, akivel Dr. Floyd a videofonon beszél, tényleg az ön lánya? 
 
Igen, ő a legkisebb lányom, Vivian. Hatéves volt akkor. Nem írtam ki a nevét a stáblistára. Remélhetőleg nem sértődik meg ezen, amikor majd kicsit idősebb lesz. 
 
 
2015.03.09
|


Film premierek

Toy Story 4.

amerikai animációs film, 100 perc, 2019

Casanova - Az utolsó szerelem

francia történelmi dráma, 98 perc, 2019

Gyerekjáték

amerikai horror, 90 perc, 2019

Csekély esély

amerikai vígjáték, 125 perc, 2019
Játék
Hú, mennyi holmit kell egy utazáshoz összepakolni! És akkor még könyveket is – ki tudja, melyik nap mihez lesz kedvetek, és főleg mennyi időtök marad este mesét olvasni a kalandokkal teli nap után!
Filmek a TV-ben
18:10
Mamamaffia - Keresztanya
német romantikus vígjáték, 2015
18:15
Darling
dán film, 2017
18:30
Scooby-Doo! Kalózok a láthatáron!
amerikai animációs film, 2006
18:45
Az emlékezés napja
amerikai történelmi dráma, 2011
18:50
Red
amerikai akciófilm, 2010
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.