„A film magja a feltétel nélküli szeretet” - Tom Hooper

Tom Hooper A király beszédével bevonult az Oscar-díjas rendezők dicső táborába, és azóta minden új filmje eseményszámba megy. Így van ez az új mozija, A dán lány esetében is, ami az egyik első nemet váltó műtéten áteső férfi/nő történetét meséli el. Londonban ültem le vele beszélgetni.

43 éves

 

Az ő filmjeiben nyújtott játékáért kapott Oscart Colin Firth és Anne Hathaway

 

Gyengéi a kosztümös filmek

Mi fogott meg Lili Elbe történetében? 
 
Akkor olvastam a forgatókönyvet, amikor még javában A király beszédén dolgoztam, és egyből megtetszett. Leginkább a történet középpontjában álló love story-ba szerettem bele. Hihetetlen volt olvasni, hogy azokban az időkben egy házasság képes volt túlélni ilyen megpróbáltatásokat, amikor az emberek még nem tudták, hogy léteznek transzneműek. A film magja a feltétel nélküli szeretet, ezt próbáltam megérteni és bemutatni.  
 
Ezen a forgatókönyvön sok rendező dolgozott előtted, de mindenkinek beletört a bicskája. Azért tudtál meríteni az ötleteikből? 
 
Sajnos nem küldték át e-mailben az ötleteiket. (nevet) A könyv megfilmesítési jogait a csodás producereim már tizenöt éve megvették, és én is már hét éve kerülgetem a forgatókönyvét, és ezt az időt arra használtam, hogy az alkotótársaimmal egy minél frissebb és izgalmasabb mozit hozzunk ki belőle.  
 
A forgatókönyv 2007-es változata nagyban különbözött attól, amit végül filmre vittél? 
 
Annyira erős volt az a verzió, hogy bár néhány esetben igyekeztünk eltérni tőle, a vége a legtöbb esetben az lett, hogy visszatértünk az eredeti változathoz. Csak apróságokon módosítottunk. 
 
Mi alapján döntötted el, hogy Einar Wegener/Lili Elbe szerepét végül egy színészre, nem pedig egy színésznőre bízod?  
 
Az átalakulás a történet egy relatíve kései szakaszában történik meg, és a karakter játékideje több férfiként, mint nőként, ezért döntöttem úgy, hogy egy férfinak adom a szerepet, akit később aztán nőnek öltöztetünk. A döntés mellett szólt Eddie Redmayne is, akit egészen fiatal kora, az Elizabeth forgatása óta ismerek, és ahogy olvastam a forgatókönyvet, rögtön ő jutott eszembe. Már az első közös munkánkban láttam, hogy hihetetlen érzelmi intenzitással képes játszani, ugyanakkor azt a visszafogottságot, is tudja nyújtani, amit a brit színészekre amúgy is annyira jellemző.  
 
A király beszédéért és A nyomorultakért is jutalmazták a színészeidet Oscarral, és A dán lány esetében is könnyen ugyanez lehet a helyzet. Miként hozod ki a színészeidből a maximumot? 
 
A filmkészítésben két dolgot szeretek igazán: a képek komponálását és a közös munkát a színészekkel. Helen Mirren tanított meg arra, hogy bízzak a színészeimben. Amikor egyszer bejött a díszletbe, én odamentem hozzá, és elkezdtem neki bő lére eresztve magyarázni, hogy aznap pontosan mit és hogyan fogunk felvenni. Milyen képeken mutatjuk majd őt, és még a karaktere motivációit is elkezdtem újra átrágni. Amikor végeztem, ő megkérdezte, hogy ezt minek mondtam el neki? Tisztában van a szerepével, a többire, pedig nincs szüksége. Igaza volt. Azóta igyekszem minél nagyobb szabadságot biztosítani a színészeimnek, és rájuk bízni azt, amihez ők értenek igazán. 
 
A témában mostanában egy másik mozi is kijött, a Tangerine. Mit gondolsz, a filmekben a transzneműség egyre felkapottabb téma lesz? 
 
Szerencsére nemcsak a mozikban, hanem a tévésorozatok esetében is ugyanez a helyzet. Amikor hét éve házaltam ezzel a forgatókönyvvel, mindenki azzal küldött el, hogy ez egy túl nehéz téma. Ma már egy ilyen filmre is lehet pénzt szerezni, és ez kiválóan jelzi azt, hogy a társadalomban valami megváltozott.  
 
Az LGBT közösség hogyan reagált a filmre? 
 
A legfontosabb számomra egy ismerősöm, Jennifer Whyte reakciója volt, akivel A nyomorultak zenéjén dolgoztam együtt, és neki külön vetítést szerveztem. Mivel ő pont akkor ment át ezen az átalakulási folyamaton, amikor annak idején együtt dolgoztunk. Öt percig szóhoz sem jutott a vetítés után, de aztán annyi mindent mondott, ami számára sokat jelentett ebben a filmben, hogy tudtam: jó úton járunk. Azt mondta, úgy érezte, mintha valaki belelátott volna az agyába, a gondolataiba.  
 

Tulu
2016.01.25
|


Film premierek

Határtalan szerelem

görög romantikus filmdráma, 113 perc, 2015

Casablanca

amerikai melodráma, 102 perc, 1942

A hét mesterlövész

amerikai western, 132 perc, 2016

Kút

magyar filmdráma, 97 perc, 2016

Idegpálya

amerikai thriller, 96 perc, 2016

Gólyák

amerikai animációs film, 89 perc, 2016
Játék
Bíró Eszter énekesnő és színésznő legújabb, Állati Zenés ABC 2. című, óvodásoknak és kisiskolásoknak szóló könyve és lemeze az egész családnak remek kikapcsolódást kínál.
Filmek a TV-ben
18:05
Bátrak városa
amerikai-kanadai zenés filmdráma, 2015
18:05
Amerikai álomlány
amerikai-brazil vígjáték, 2015
18:15
Hollywoodi őrjárat
amerikai akcióvígjáték, 2003
18:20
Kamikaze
spanyol akcióvígjáték, 2014 (feliratos)
18:50
Akik csizmában halnak meg
olasz western-vígjáték, 1969
Copyright © 2016 EXIT Kiadói Kft.