„A film magja a feltétel nélküli szeretet” - Tom Hooper

Tom Hooper A király beszédével bevonult az Oscar-díjas rendezők dicső táborába, és azóta minden új filmje eseményszámba megy. Így van ez az új mozija, A dán lány esetében is, ami az egyik első nemet váltó műtéten áteső férfi/nő történetét meséli el. Londonban ültem le vele beszélgetni.

43 éves

 

Az ő filmjeiben nyújtott játékáért kapott Oscart Colin Firth és Anne Hathaway

 

Gyengéi a kosztümös filmek

Mi fogott meg Lili Elbe történetében? 
 
Akkor olvastam a forgatókönyvet, amikor még javában A király beszédén dolgoztam, és egyből megtetszett. Leginkább a történet középpontjában álló love story-ba szerettem bele. Hihetetlen volt olvasni, hogy azokban az időkben egy házasság képes volt túlélni ilyen megpróbáltatásokat, amikor az emberek még nem tudták, hogy léteznek transzneműek. A film magja a feltétel nélküli szeretet, ezt próbáltam megérteni és bemutatni.  
 
Ezen a forgatókönyvön sok rendező dolgozott előtted, de mindenkinek beletört a bicskája. Azért tudtál meríteni az ötleteikből? 
 
Sajnos nem küldték át e-mailben az ötleteiket. (nevet) A könyv megfilmesítési jogait a csodás producereim már tizenöt éve megvették, és én is már hét éve kerülgetem a forgatókönyvét, és ezt az időt arra használtam, hogy az alkotótársaimmal egy minél frissebb és izgalmasabb mozit hozzunk ki belőle.  
 
A forgatókönyv 2007-es változata nagyban különbözött attól, amit végül filmre vittél? 
 
Annyira erős volt az a verzió, hogy bár néhány esetben igyekeztünk eltérni tőle, a vége a legtöbb esetben az lett, hogy visszatértünk az eredeti változathoz. Csak apróságokon módosítottunk. 
 
Mi alapján döntötted el, hogy Einar Wegener/Lili Elbe szerepét végül egy színészre, nem pedig egy színésznőre bízod?  
 
Az átalakulás a történet egy relatíve kései szakaszában történik meg, és a karakter játékideje több férfiként, mint nőként, ezért döntöttem úgy, hogy egy férfinak adom a szerepet, akit később aztán nőnek öltöztetünk. A döntés mellett szólt Eddie Redmayne is, akit egészen fiatal kora, az Elizabeth forgatása óta ismerek, és ahogy olvastam a forgatókönyvet, rögtön ő jutott eszembe. Már az első közös munkánkban láttam, hogy hihetetlen érzelmi intenzitással képes játszani, ugyanakkor azt a visszafogottságot, is tudja nyújtani, amit a brit színészekre amúgy is annyira jellemző.  
 
A király beszédéért és A nyomorultakért is jutalmazták a színészeidet Oscarral, és A dán lány esetében is könnyen ugyanez lehet a helyzet. Miként hozod ki a színészeidből a maximumot? 
 
A filmkészítésben két dolgot szeretek igazán: a képek komponálását és a közös munkát a színészekkel. Helen Mirren tanított meg arra, hogy bízzak a színészeimben. Amikor egyszer bejött a díszletbe, én odamentem hozzá, és elkezdtem neki bő lére eresztve magyarázni, hogy aznap pontosan mit és hogyan fogunk felvenni. Milyen képeken mutatjuk majd őt, és még a karaktere motivációit is elkezdtem újra átrágni. Amikor végeztem, ő megkérdezte, hogy ezt minek mondtam el neki? Tisztában van a szerepével, a többire, pedig nincs szüksége. Igaza volt. Azóta igyekszem minél nagyobb szabadságot biztosítani a színészeimnek, és rájuk bízni azt, amihez ők értenek igazán. 
 
A témában mostanában egy másik mozi is kijött, a Tangerine. Mit gondolsz, a filmekben a transzneműség egyre felkapottabb téma lesz? 
 
Szerencsére nemcsak a mozikban, hanem a tévésorozatok esetében is ugyanez a helyzet. Amikor hét éve házaltam ezzel a forgatókönyvvel, mindenki azzal küldött el, hogy ez egy túl nehéz téma. Ma már egy ilyen filmre is lehet pénzt szerezni, és ez kiválóan jelzi azt, hogy a társadalomban valami megváltozott.  
 
Az LGBT közösség hogyan reagált a filmre? 
 
A legfontosabb számomra egy ismerősöm, Jennifer Whyte reakciója volt, akivel A nyomorultak zenéjén dolgoztam együtt, és neki külön vetítést szerveztem. Mivel ő pont akkor ment át ezen az átalakulási folyamaton, amikor annak idején együtt dolgoztunk. Öt percig szóhoz sem jutott a vetítés után, de aztán annyi mindent mondott, ami számára sokat jelentett ebben a filmben, hogy tudtam: jó úton járunk. Azt mondta, úgy érezte, mintha valaki belelátott volna az agyába, a gondolataiba.  
 

Tulu
2016.01.25
|


Film premierek

Én, Daniel Blake

angol-belga-francia filmdráma, 101 perc, 2016

Vaiana

amerikai animációs film, 103 perc, 2016

Underworld - Vérözön

amerikai akciófilm, 90 perc, 2016

#Sohavégetnemérős - Történetek Wellhello-ra

magyar romantikus vígjáték, 92 perc, 2016

Halj már meg!

magyar vígjáték, 105 perc, 2016

...és megint dühbe jövünk

olasz vígjáték, 109 perc, 1978

A szobalány

dél-koreai romantikus filmdráma, 144 perc, 2016

Szövetségesek

amerikai romantikus filmdráma, 124 perc, 2016
Játék
A Jurányi Inkubátorház előadása, a Napraforgó, egy kortünetre összpontosít.
Filmek a TV-ben
18:05
A fájdalom kövei
amerikai háborús film, 1987
18:20
Álomhotel - Sri Lanka
német romantikus kalandfilm, 2010
18:45
A kis hableány 2: A tenger visszavár
amerikai animációs film, 2000
19:00
Tökéletes bűnözők
amerikai akciófilm, 2010
19:00
A kék szoba
amerikai romantikus film, 2009
Copyright © 2016 EXIT Kiadói Kft.