„A feltalálók helyett letalálókra van szükség” - Nemes Gyula

Nemes Gyula tíz éven át készítette anarchista, minden ellen lázadó, környezetvédő filmjét, a Zerót, ami a tavalyi botrányos kimenetelű Karlovy Vary-i premier óta várt arra, hogy végre bemutassák. A rendező/producernek volt mit mesélnie a hányattatott sorsú filmje hátteréről.
Úgy tudom, a Zero készítése óta kicsit másképpen használod a mobiltelefonod, mint a nagy átlag. Mesélnél erről? 
 
Itt nemcsak a telefonokról, hanem alapvetően a fejlődéshez való viszonyomról van szó. A Zero ugyanis a letalálásról szól, hogy most már a feltalálók helyett letalálókra van szükség, és meg kell állítani a fejlődést. A megállított fejlődés paradicsoma Afrika, ahol szándékosan addig fejlesztették a világot, ameddig még az élhető. Ezt volt alkalmam megtapasztalni például Tanzániában. Ott például nincs áram vagy térerő, csak az egyes helyeken, és amikor éppen van, akkor az emberek megcsinálják ezeket a technokrata dolgokat. Aztán megszűnik, és újra nyugalom lesz. Én itthon is sokszor kikapcsolva tartom a mobilomat, aztán amikor úgy érzem, hogy tudok másokra figyelni, akkor bekapcsolom, és visszahívom azokat, akiket vissza kell. 
 
Abban azért nem vagyok biztos, hogy Afrikában a fejlődés megállítása nem kényszerű dolog, hanem szándékos… 
 
Sokat beszélgettem velük erről, és azt mondják, hogy ami nem feltétlenül szükséges, azt ők nem csinálják és nem birtokolják.  
 
A filmed elején van egy kiírás, hogy csak az látta a filmet, aki mozivásznon látta. A legendás horrordirektor, George A. Romero viszont nemrég azt mondta nekem egy interjú során, hogy a mozivászon rendezők általi túlmisztifikálása csupán reklámfogás, hiszen a rendezők sem mozivásznon vágják a filmet… 
 
Tarr Béla 35-ön nézi a muszterét, nagyon sokan pedig projektoron vágnak, pontosan ezért, szóval nem mindenki monitoron vágja a filmjét, ahogy a mester mondja. Mi is monitoron vágtunk, de nagyon sokszor beültünk a Focus Foxba, hogy minél gyakrabban lássuk az eredményt nagy vásznon is. Mi vagyunk az utolsó olyan nemzedék, akik szeretnek áhítattal beülni egy sötét terembe, ahol egy filmtekercs pereg. 
 
Azért választottad témául a méhek kipusztulását, mert ez a téma eléggé elsikkad az olyan más környezetvédelmi témákkal szemben, mint például a globális felmelegedés? 
 
Most, hogy mondod, igen, de ez nem volt szándékos. (nevet) A Zero abszolút az antifilm és a trash között billeg, és eleinte amikor meséltem a témáról, mindenhol – fesztiválok, forgalmazók - nagyon nyitottak voltak ezzel kapcsolatban. Tudatosan volt egy ilyen trendi dolog benne. A Zero egy olyan film, amibe próbáltam belepakolni a világ létező összes problémáját. 
 
Ez azért van, mert ritkán csinálhatsz nagyjátékfilmet, és akkor igyekszel mindent belezsúfolni? 
 
A filmjeimnek mindig volt egy barokkos, eklektikus jellege, szóval ez valahol szándékos volt. Azt látom magam körül, hogy sokan teli vannak nálunk kreatív energiákkal, de nem alkothatnak. Ha végre alkothatsz, akkor aztán bele kell pakolni mindent. Ez nem feltétlenül hátrány, hanem inkább stílus. Az a szerencsém, hogy hozzám ez illik, de nagyon sok alkotóhoz egyáltalán nem. 
 
Az Egyetleneim és a Zero premierje között tíz év telt el… 
 
Erről beszélek. Itthon mindenkinek tíz év elkészíteni egy filmet, és a tétlenségbe egy kicsit belehalunk.  
 
És hogy tudsz így megélni a filmezésből? 
 
Ha nem is nagyjátékfilmeken, de folyamatosan filmeken dolgozom. Minden munkámnak egyben a producere is vagyok a saját cégem által, és teli van a fejem tervekkel. Nem akarok producereknél sorba állni, így őket megkerülve csak a finanszírozóknál kell évekig kilincselnem. 
 
Megbízásra készítenél filmet vagy rendeznél sorozatot? 
 
Nagyon szívesen kipróbálnám. Szerintem olyan lennék, mint Kubelka, aki az összes filmjét megrendelésre készítette, de ezek máig a legsúlyosabb kísérleti mozik.  
 
A filmedet miért saját magad forgalmazod? 
 
Elkészült a film, hatalmas volt az érdeklődés, aztán Karlovy Varyban, a fesztiválon elmondtam a közönségnek egy filctollal a kezemben, amit el kellett mondanom az Orbán kép kisatíroztatásáról, mert sunyítással egy ilyen filmet nem lehetne felvállalni. Amúgy is azt gondolom, hogy egy ilyen filmet csak minden ellen lehet elkészíteni: néző ellen, a kritikus ellen, a finanszírozó ellen, a rendszer ellen… Mindenkinek bele a pofájába. Egy állami támogatás elfogadásának egyetlen létjogosultsága itthon csak akkor van, ha közben jelzed, hogy ezzel a hatalommal amúgy nem értesz egyet. Ezután az összes érdeklődő forgalmazó - akik korábban akarták a filmet – felszívódott, nem vették fel a telefont sem. Az a szervezet, aminek az a dolga, hogy külföldre küldi a filmeket, az a benyomásom, hogy legjobban annak örülnek, ha sehová se jutna el a film. Ez egyébként sikerült is, mert Karlovy Vary óta egyetlen filmfesztiválon sem volt a film versenyben. Az volt már csak hátra, hogy ha én voltam a film producere, akkor én leszek a forgalmazója is. A filmben benne van egy szlogen, hogy nézd meg, mielőtt betiltják – viccnek indult, lassan valóság lesz belőle. 
Tulu
2016.03.28
|


Film premierek

A modell

dán filmdráma, 105 perc, 2016

Neon démon

amerikai-dán-francia thriller, 110 perc, 2016

A függetlenség napja - Feltámadás

amerikai sci-fi, 120 perc, 2016
Játék
New York tele van magányos szívekkel, akik a párjukat keresik, hol a szerelem nevében, hol egy kis kaland kedvéért, hol pedig valami olyasmihez, ami a kettő közé esik.
Foci-Eb
Szombaton elkezdődik a kieséses szakasz a franciaországi labdarúgó Európa-bajnokságon.
Filmek a TV-ben
H
20
K
21
Sze
22
Cs
23
P
24
18:05
Hollywoodi őrjárat
amerikai akcióvígjáték, 2003
18:05
Krumplirózsa
amerikai romantikus filmdráma, 1991
18:20
Spárta a köbön
amerikai vígjáték, 2008
18:25
Kamikaze
spanyol akcióvígjáték, 2014 (feliratos)
18:40
Az Igazság Ligája: Harc a Légióval
amerikai animációs film, 2015
Copyright © 2016 EXIT Kiadói Kft.