„Íróként végtelen ideig elszöszmötölök az anyagon” - S. Craig Zahler

Ritka szerencse, ha valakit rögtön az első filmjével felkap a szakma és a közönség. Márpedig S. Craig Zahlerrel pont ez történt a kompromisszumokat nem ismerő horror-westernje, a Csontok és skalpok kapcsán.

43 éves.

 

Dolgozott már séfként, zenekritikusként, rockzenészként, operatőrként és színházi rendezőként is.

 

Elsősorban western-regényíróként ismert.

A rendezőt kicsit nehezen értük el telefonon New York-i otthonában, ugyanis előttünk éppen Vince Vaughnnal egyeztetett, aki a főszerepet játssza majd a direktor következő, Brawl in Cell Block 99 című börtönös filmjében.
 
A filmet mindössze kétmillió dollárból forgattad le, huszonegy nap alatt, ami egy főképpen külsőkben játszódó western esetében szinte hihetetlennek tűnik. Miként sikerült, egyáltalán aludtál ez idő alatt? 
 
A vicc az, hogy éppen erről beszélgettem Vince Vaughnnal az interjú előtt. Meg kellett győznöm, hogy négymillió dollár elég lesz a filmünkre, és végül is az egy elég jó érvnek bizonyult, hogy a külsőkben forgatott Csontok és skalpokat a feléből kihoztam. A börtönben játszódó filmhez szerencsére nincs szükség sok külső felvételre. Rengeteget lehet spórolni a megfelelő felkészüléssel, tervezéssel és a jó színészválasztással. Ha tudod, hogy mi a dolgod egy forgatási napon, és okosan meg is tervezed, és ha jók a színészeid, akkor flottul megy a munka. Általában kétszer, háromszor veszek fel egy jelenetet, ennél többre ritkán van szükségem. Ha egy színész nem rontja el – márpedig Richard Jenkins és Kurt Russell nem az a kaliber, akik elrontanák –, akkor nincs szükség sok ismétlésre.  
 
Ezek szerint nem vagy David Fincher és Stanley Kubrick minden jelenetet harmincszor felvevő stílusának a híve… 
 
Még ha lenne is erre időm és pénzem, akkor sem tenném azt, amit Fincher. Gyorsan dolgozom, és nekem ez így megfelel. Furcsa ez, mert íróként végtelen ideig elszöszmötölök egy anyagon, egészen addig, amíg mindent tökéletesnek érzek, viszont rendezőként már sokkal gyorsabban dolgozom, és rugalmasabb vagyok. Megtanultam hinni az ösztöneimben, valamint a munkatársaimban, és ennek köszönhetően gyors döntéseket hozok. 
 
Nem kellett súlyos kompromisszumokat vállalnod? 
 
Néhány dolog másképpen sült el, mint ahogy eredetileg terveztem, de a végeredmény még így is egy olyan film, amire büszke vagyok. Sikerült olyan kaliberű színészeket megszereznünk, akikről maximum álmodozni mertünk, és olyan stábot összehoznunk, akik olyan gyorsan dolgoztak, mintha csak egy televíziós sorozatban vennének részt. Ha ügyes szakemberekkel veszed körbe magad, akkor jól halad a munka.  
 
És ha több pénzetek lett volna? 
 
Valószínűleg arra költöm, hogy többet kísérletezhessek, és egy-egy jelenetet akár többféleképpen is felvehessek. Ez talán jobb filmet eredményezett volna, de az is lehet, hogy nem. 
 
A Csontok és skalpokat Los Angelesben és a környékén rögzítettétek, pedig arrafelé egyre kevesebb filmet forgatnak. Miért erre a helyszínre esett a választásotok? 
 
Tisztán anyagi okokból. Az ideális helyszín Mexikó lenne, de az túl drága volt. Aztán jött Utah, ami mind a klíma, mind a terep szempontjából ideális lenne, de nem sokkal kezdés előtt szétesett a produkció, és némi szünet után elölről kellett kezdenünk az egészet. Aztán Románia következett, de az utolsó pillanatban ott se jöttek össze a dolgok. Az utolsó volt a listánkon L.A., ami egyáltalán nem ideális helyszín egy westernhez. Ám errefelé könnyű olcsó munkaerőt felhajtani egy filmforgatáshoz, és ezzel sokat tudtunk spórolni. Talán a helyszínválasztás volt a legnagyobb kompromisszum, amit meg kellett hoznom, és ha valamit kevésbé kedvelek a filmben, akkor ez az. A forgatókönyvben végig nagyon pontosan leírtam, milyen tájakon játszódik, sőt a táj már-már egy külön karakter a történetben, de ezt a filmen sajnos nem sikerült megfelelően visszaadnunk. 
 
A filmbéli kannibál indián törzs valóban létező indián törzs? 
 
Egyáltalán nem. Az ötletet igazából egy 19. század végén megjelent ponyvaregény szolgáltatta, de mondhatjuk, hogy én találtam ki őket. Egyszerűen csak egy rejtélyes, misztikus törzset akartam a hőseimnek ellenfélül. 
 
 
 
Tulu
2016.07.04
|


Film premierek

Az igazi törődés

norvég filmdráma, 102 perc, 2017

Űrvihar

amerikai katasztrófafilm, 109 perc, 2017

Nyírjuk ki Gunthert!

amerikai akcióvígjáték, 90 perc, 2017

Négyen a bank ellen

német krimivígjáték, 96 perc, 2016

Aurora Borealis - Északi fény

magyar filmdráma, 104 perc, 2017

anyám!

amerikai horror, 115 perc, 2017

A kis vámpír

angol-dán-német animációs film, 90 perc, 2017
Játék
Gordon Zsigmond, a kiábrándult bűnügyi újságíró egy brutálisan meggyilkolt fiatal lány halála után nyomoz a ’30-as évek Budapestjén. A szálak több irányba vezetnek, és úgy tűnik, senkinek nem áll érdekében az, hogy kiderüljön az igazság.
Filmek a TV-ben
18:05
16 utca
amerikai krimi, 2006
18:15
Értelem és érzelem
amerikai-angol romantikus filmdráma, 1995
18:20
Nincs középút
amerikai-izraeli-német filmdráma, 2016 (feliratos)
18:40
E.T. - A földönkívüli
amerikai családi film, 1982
18:45
Két túsz között
amerikai akcióvígjáték, 1997
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.