„Annyit kértek, hogy a tőlem telhető legjobb filmet készítsem el” - Hans Petter Moland

Éppen a vakációjáról hazatérve érem utol telefonon a Palackposta rendezőjét norvégiai otthonában, miután az első munkanapján egész nap az új filmterveit egyeztette producerekkel és befektetőkkel. Nem csoda, hogy kissé ki van facsarva, de még így is kedvesen válaszol a népszerű krimivel kapcsolatos kérdéseimre.

60 éves.

 

A magyarok főképp Az eltűnés sorrendjében című filmje miatt ismerhetik.

 

Reklámfilmesből lett játékfilmes.

Ezt általában nem az elején szoktam kérdezni, de ha már pont erről tárgyalt, akkor elmesélné, mi lesz a következő filmje? 
 
Sajnos még én sem tudom. Három filmtervet fejlesztek párhuzamosan, és pont arról tárgyaltam ma, hogy melyikre jöhet össze előbb a pénz. 
 
A Palackposta rendezésével hogyan találták meg? 
 
Eredetileg nem ezt a filmet szerettem volna elkészíteni, hanem egy másik filmtervet akartam tető alá hozni, de kiderült, hogy annak nagyon hosszadalmas lesz az előkészítése, és az ügynököm javasolta, hogy addig nyugodtan vállaljak el egy másik munkát. A producerek megtudták, hogy szabad vagyok, átküldték a forgatókönyvet, és nagyjából ennyi a történet.  
 
Olvasta Jussi Adler-Olsen könyveit korábban? 
 
Nem, csak a film kapcsán olvastam el őket először. 
 
A Palackposta már egy könyv- és filmfolyam harmadik része, szóval gyakorlatilag egy franchise-hoz csatlakozott. Voltak olyan szabályok a film készítésekor, amiket mindenképp be kellett tartania? 
 
A producerek csak annyit kértek, hogy a tőlem telhető legjobb filmet készítsem el. Nem akartak mindenáron ragaszkodni az előző filmek stílusához, inkább szerették volna a franchise-t egy új szintre emelni. Teljes alkotói szabadságot kaptam, nyilván azt leszámítva, hogy a regény adta az alapanyagot, és a főszereplő színészek már adottak voltak a korábbi filmek, a Nyomtalanul és a Fácángyilkosok miatt. 
 
Miben próbált eltérni a két korábbi filmtől? 
 
Önmagában az is komoly különbséget jelentett, hogy a Palackpostát tavasszal forgattuk, virágzó tájakat mutatva, míg a két korábbi mozi ősszel és télen játszódott. Szándékosan forgattunk sok nappali, napsütéses jelenetet. Az is újdonságot jelentett, hogy a történet bevezet egy olyan közösségbe, amit ritkán láthatunk filmvásznon: a vallási fanatikusokéba. Ezt Európában hajlamosak vagyunk a muszlim közösségekhez kötni, de mi pont azt akartuk megmutatni, hogy a kereszténységen belül is akad erre példa. 
 
Az eltűnés sorrendjében durva téli jelenetei után gondolom megkönnyebbülést jelentett a tavaszi forgatás… 
 
A körülmények sokkal jobbak voltak, de amúgy nincs nekem bajom a hideggel, mert a melegen beöltözés az erősségeim közé tartozik. (nevet) 
 
A krimiregények mozis adaptációja mindig trükkös, mert a sok történetszál és karakter miatt mindig egyszerűsíteni kell őket, hogy beleférjenek két órába. Okozott most ez gondot? 
 
Egy könyv adaptációjánál a legrosszabb dolog, amit tehetsz, ha szolgai módon mindenben a könyvet követed. Más médiumokról beszélünk, és ami működik az egyikben, nem biztos, hogy működik a másikban. Figyelni akartam arra, hogy ne mindent a történet folyásának rendeljek alá, hanem legalább ugyanannyira figyeljek a karakterek kibontakoztatására is. 
 
Akkor ennek a szándéknak köszönhetők a két főszereplő vallásról folytatott beszélgetései? Engem ezek a jelenetek kicsit a True Detective első évadára emlékeztettek… 
 
Ez csak a véletlen műve lehet, mert engem egy svéd rendező, Bo Wideberg hetvenes évekbeli munkái inspiráltak, amikor ezeken a jeleneteken dolgoztam. Nála is két rendőr volt a főszereplő, akik beépülve nyomoztak. Nem voltak igazi barátok, de az egyikük élete épp válságban volt, a másik pedig nem nézhette tétlenül a pokoljárását, ezért segíteni próbált. A Palackpostában Assad látja szétesni Carl életét, és mivel nem pszichológus, nem tudja, mit kéne tennie, de a maga módján azért próbálja őt kirángatni a mélypontról.  
 
Az akciójelenetek most feltűnően látványosabbak, mint korábban. Ez a nagyobb költségvetésnek köszönhető? 
 
A film nagyjából ugyanannyiból készült, mint az előző kettő. Egyszerűen azért tettünk bele több akciót, mert szerettük volna kicsit felpörgetni a két elődjéhez képest, hogy ebben is különbözzön tőlük.  
Tulu
2016.08.22
|


Film premierek

Látomás

francia-japán filmdráma, 109 perc, 2018

Vízipók-csodapók - Felújított filmváltozat

magyar animációs film, 72 perc, 1983

Mia és a fehér oroszlán

dél-afrikai-francia-német családi film, 98 perc, 2018

Interjú Istennel

amerikai misztikus dráma, 97 perc, 2018

Hotel Mumbai

amerikai-ausztrál történelmi dráma, 125 perc, 2018

Ferenc pápa – Egy hiteles ember

amerikai-svájci dokumentumfilm, 96 perc, 2018

Egy nő fogságban

magyar dokumentumfilm, 89 perc, 2018

A gyászoló asszony átka

amerikai horror, 93 perc, 2019

Csodapark

amerikai-spanyol animációs film, 85 perc, 2019
Játék
A látványos kiállításon a látogatók egy képzeletbeli űrutazásra indulnak, ahol tudásukat és bátorságukat próbára téve egy galaktikus kaland részesei lehetnek.
Filmek a TV-ben
H
15
K
16
Sze
17
Cs
18
18:05
Férfias játékok
amerikai akciófilm, 1992
18:10
Igazából szerelem
angol-amerikai romantikus vígjáték, 2003
18:10
Női szívek
német vígjáték, 2014
18:15
Kutyák szigete
amerikai fantáziafilm, 2018
18:25
Pi élete
amerikai kalandfilm, 2012
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.