„Érthető nyelven beszélnek olyan dolgokról, amikhez mindenkinek köze van" – Vass Imre

NEXTFESZT 2017 (január 11-17.)
Január 11-én indul a Trafóban a NEXTFESZT 2017. Színház, tánc, zene, film, irodalom, képzőművészet három héten át, az Y generációtól. A fesztiválról Vass Imre táncos, koreográfust kérdeztük.

„Ködtisztán érzem jól magam.”

 

„Szemüveg nélkül nem ismernek fel.”

 

„The great way is not difficult.”

Linkek

Az idei NEXTFESZT témája az, hogy hogyan tudunk kapcsolódni közösségünkhöz, egy előadás pedig hogyan tud kapcsolódni a közönséghez. Te egy performansszal, a játék a peremvidéken-nel készülsz. Az előadás milyen választ ad ezekre a kérdésekre?  
 
Ez egy idegenvezetés lesz a Trafóban, ahol tízfős csoportokban sétálunk az épületben, és próbáljuk elkerülni az intézmény szívét, a színháztermet. Az előadás kérdése az, hogyan tudunk kapcsolatba lépni a Trafóval, vagy egyáltalán bármilyen élettelen dologhoz közelebb kerülni. Ez egyfajta tréning. Ha tudunk figyelni olyan dolgokra, amikre amúgy nem, akkor az emberi kapcsolatokban is könnyebben tudunk létezni. Itt majd olyan területekre szeretném felhívni a figyelmet, amiket általában nem veszünk észre, közben pedig olyan tapasztalatokat szeretnék adni a közönségnek, amikben még nem volt részük, de mégis hétköznapiak. Például lesz egy installáció az alagsori férfi vécében is… 
 
Tehát az egyszerűséggel kerülsz közelebb a nézőkhöz? 
 
Én nagyon szeretem az extrémitást, és ennek része az is, hogy úgy alkot művészetet az ember, hogy közben mégis hétköznapi. Egy gondolatébresztő előadást szeretnék létrehozni, ami talán arra sarkall, hogy jobban figyeljünk a bennünket körülvevő dolgokra. 
 
A NEXT-en sok olyan előadás lesz, aminek nehéz meghatározni a műfaját. Zene és tánc keveréke, design és technika és más hasonló hibrid műfajok. A te produkciód sem táncos darab, pedig koreográfus vagy.  
 
Van egy alapvető kíváncsiság bennem is és a többiekben is más műfajok és emberek iránt. Nekem ezek a műfajok nem fontosak, villamosmérnöknek kezdtem tanulni, és viszonylag későn találtam meg a színpadot. Mivel nem volt komoly előképzettségem, minden eszközt megragadtam, hogy kifejezzem, amit szeretnék. Nálam ez egy természetes dolog volt. De például a zenén keresztül a táncról is sok mindent meg lehet tudni. Mindegyikhez elengedhetetlen egy fizikai, praktikus tudás, de végeredményben mindkettő a figyelemről szól. Tudsz-e figyelni magadra, a másikra, vagy épp a hangszerre. 
 
Te mit vársz legjobban a fesztiválon? 
 
13-án lesz egy performansz, az például nagyon érdekel. Az előadók videojátékok virtuális terein, fiktív bolygók felszínén, sci-fi filmek végtelen folyosóin és popsztárok videoklipjeinek világán keresztül kalauzolják a YouTube legmélyebb bugyraiba a nézőket. És mindez képzőművészektől. És lesz egy másik feltűnésem is a fesztiválon a saját darabomon kívül, Molnár Csaba és Marcio Canabarro Téli utázásában. Ott egy speciális szerepem van, ami nekem előadóként kihívás. Azt is nagyon várom, ez január 11-én és 12-én lesz. 
 
Mit ad a fesztivál annak, aki még soha nem látott kortárs előadást? 
 
Ha életemben először NEXT-es kortárs előadással találkoztam volna, biztos könnyen tudtam volna kapcsolódni hozzá, mint egy sima kortárs darabhoz. Érthető nyelven beszélnek olyan dolgokról, amikhez mindenkinek köze van. Nem annyira magasröptű, artisztikus előadásokról van szó, hanem olyanokról, amiket az is megért, aki csak leszáll a négyes hatosról és bejön a Trafóba.  
2017.01.05
|


Játék
A Dzsungel egy elképesztő túlélőkaland története, amiben az a legmegdöbbentőbb, hogy valóban megtörtént. Emellett pedig bónuszként az egykori Harry Potter, azaz Daniel Radcliffe legnagyobb színészi átváltozását is megcsodálhatjuk.
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.