„El akartam készíteni a saját kis cowboyos filmemet itt, Belgium közepén” - Bouli Lanners

Az est.hu exkluzív interjúja
Bouli Lanners leginkább színészként ismert Belgiumban, ám a kétezres évek óta egyre többször dolgozik íróként és rendezőként is. A tavalyi Berlinalén feltűnt világvége hangulatú neo-westernje, a Jézus, mobil, fejvadászok magyar bemutatója apropóján ültem le vele beszélgetni Párizsban.

51 éves.

 

Belgiumban elsősorban színészként ismert.

 

A Rozsda és csont című filmben nyújtott alakításáért 2013-ban Magritte-díjat kapott.

Az utóbbi évek belga és francia filmjeiben csodálkoztam rá, hogy az amerikai country kultúra milyen nagy hatással volt a két ország lakóira. Szerinted miért? 
 
A II. világháború után Amerika nagyon népszerű volt errefelé, és a szabadságot jelképező kultúrájuk is nagy hatással volt ránk. Emlékszem, hogy gyerekkoromban a tévé rengeteg amerikai westernt sugárzott. Belgium pici ország, ezért van egyfajta vonzódásunk a hatalmas országok felé, és nekem is szükségem volt arra, hogy kinyissam a filmem forgatókönyvét. Nem akartam az Egyesült Államokba repülni, hogy westernt forgassak, hanem el akartam készíteni a saját kis cowboyos filmemet itt, Belgium közepén. 
 
Azért a filmedet nem mondanám csak westernnek, hiszen rengeteg zsánert keversz benne… 
 
Elsősorban a világvégével kapcsolatban érzett félelmeinkről szerettem volna mesélni. Ez volt a kiindulópont. Sötét hangulatú mozit akartam, de pozitív üzenettel bírót. A többi már mind ehhez kapcsolódott. Nehéz elmondani, hogy miképpen jött ez a sok ötlet, de egyszer csak összeálltak, és megszületett a fejemben a film. 
 
Hogyan tudtad kijátszani azt, hogy road movie-t forgatsz egy olyan pici országban, mint Belgium? 
 
Ha tiszteletben tartottam volna a földrajzot és a határokat, akkor ez egy nagyon rövid film volna, hiszen Belgiumon két óra alatt átautóznának. Az volt a trükköm, hogy nem neveztem meg a filmben, hogy hol játszódik a történet, így ebbe senki sem tud belekötni. (nevet) 
 
A karaktered számára az a jelenet jelent fordulópontot, amikor megtalálja a csavargó mumifikált holttestét, és ezáltal szembesül a saját halandóságával. Ez miért volt számodra fontos? 
 
Egy időben egy filmhez való kutatás apropóján együtt dolgoztam olyan emberekkel, akik a drogfüggőkön próbálnak segíteni. Velük jártam a romos épületeket, amikor egyszer egy mumifikálódott holttestet találtunk. Ráadásul ez a belvárosban történt, nem valami isten háta mögötti erdőben. Két éve halott volt, és senki nem vette észre, senki sem törődött vele. Azt a sokkot és csalódottságot akartam bemutatni a filmben, amit én akkor éreztem.  
 
Ez az egyetlen dolog, amiben a filmbéli karaktered hasonlít rád? 
 
Nem teljesen. Engem is egy hasonló szívelégtelenséggel diagnosztizáltak, mint amivel a filmbeli Gilou-t is. Nem sokkal a forgatás előtt egy műtétem is volt, ezért két hónappal el kellett halasztanunk a munkálatokat. A ráismerés a saját halandóságomra nagy hatással volt a filmbeli karakteremre. 
 
Egy fejvadászt játszol, aki mégsem erőszakos karakter. Miért? 
 
Egykor ő is olyan volt, mint a társa, vagyis egy sokkal erőszakosabb figura. Tudja, hogy beteg a szíve, és már nem látja értelmét annak az életnek, amit korábban élt, de ezt képtelen elmondani a társának. 
 
A filmednek van egyfajta spirituális vagy vallásos jellege, hiszen még Jézus is feltűnik benne. Te spirituális moziként tekintesz rá? 
 
Inkább egy modern tündérmeseként. Persze ha a világvégéről beszélünk, a vallás mindig benne van a képletben. 
 
És Jézus miért lép színre? 
 
Ennek forgatókönyvírói szempontból nagyon praktikus oka van. Ha Jézus benne van a filmedben, akkor az általa tett csodákra hivatkozva szinte bármit megtehetsz a történettel. (nevet) 
 
Tulu
2017.02.06
|


Film premierek

Szafari

osztrák dokumentumfilm, 91 perc, 2016

Lengemesék

magyar animációs film, 80 perc, 2017

Elveszve Párizsban

belga-francia vígjáték, 83 perc, 2016

Bye Bye Man - A rettegés neve

amerikai horror, 96 perc, 2017

A tökéletes gyilkos

magyar thriller, 98 perc, 2017

A kör

amerikai thriller, 110 perc, 2017

6, 9 a Richter-skálán

bolgár-magyar-román vígjáték, 116 perc, 2016
Játék
Emlékszik-e még valaki arra, mi az a „szocialista vígjáték”? Aminek társadalmi mondanivalója ugyan kicsinyke volt, a humora pedig soványka, viszont a Patyolattól a Közértig bátran kritizálta az élet nagy kérdéseit.
Filmek a TV-ben
H
24
K
25
Sze
26
18:15
A harag országútja
amerikai akció-sci-fi, 2015
18:40
Hongkongban már holnap van
amerikai-hongkongi romantikus vígjáték, 2015 (feliratos)
18:40
Elah völgyében
amerikai krimi, 2007
18:45
Mint a villám
amerikai akciófilm, 1990
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.