A magyar film újabb diadala: letaroltuk Berlint!

A Pesti Est exkluzív beszámolója
Az esélytelenek nyugalmával, egy csendes, lírai szerelmesfilmmel tarolta le Enyedi Ildikó a 67. Berlini Filmfesztivált, hogy a fődíjjal, az Arany Medvével térhessen haza. A Pesti Est is a helyszínen járt, hogy beszámolhasson a nagy eseményről.
1975-ben nyert utoljára magyar film Arany Medvét, így a Testről és lélekről című mozi teljesítménye nagyjából akkora bravúr, mint két éve a Saul fia díjazása Cannes-ban. Persze utóbbi fesztivál máig jelentősebb, és hiba volna rögtön azt várnunk, hogy e film útja is egyenesen vezet majd az Oscar-gáláig, de ez még így is egy óriási teljesítmény, főképp úgy, hogy Enyedi filmje egyáltalán nem bír fontos politikai üzenettel. 
 
A Berlinale talán a földgolyó legátpolitizáltabb fesztiválja, ahol a program nagy részében fontos társadalmi/politikai mondanivalóval bíró filmeket vetítenek, és általában ilyeneket is díjaznak, ám ehhez képest most egy olyan magyar film aratott sikert, ami „pusztán” a szerelemről és az életörömről szól. Mindezt egy olyan mezőnyben, ahol jelen volt a legendás finn zseni, Aki Kaurismäki is egy új mesterművével, ami a The Other Side of Hope (A remény másik oldala) címre hallgat, és pompásan keveri benne a már megszokott stílusjegyeket egy menekült férfi drámájával, miközben látványosan bemutat a finnek képmutató vendégszeretetének is. Gyakorlatilag mindenki ezt a filmet tartotta befutónak, Kaurismäkinak mégis meg kellett elégednie a legjobb rendezőnek járó díjjal a Paul Verhoeven (Elemi ösztön) vezette zsűritől. 
 
A fesztivált nyitó sajtótájékoztatón Verhoevenéket arról kérdezték, a díjazásnál figyelnek-e majd arra, hogy a kiválasztott filmjeik milyen politikai üzenetet hordoznak, és a direktor rögtön kijelentette, hogy számára nem ez a fontos, hanem az, hogy előremutató, jó mozikat díjazzanak. Úgy tűnik, nem csak a levegőbe beszélt. A zsűri értékelése szerint a Testről és lélekről érzékenyen mutat be egy különleges emberi kapcsolatot, és leginkább ez az, amit értékeltek benne. 
 
Török Ferenc újra jó filmet rendezett 
 
Nem a Testről és lélekről fődíja volt az egyetlen magyar siker, aminek Berlinben örülhettünk. A versenyfilmekkel párhuzamosan futó Panorama szekcióban indult Török Ferenc 1945 című fekete-fehér drámája, ami néhány hónappal a világháború vége után játszódik, és azt mutatja be, hogyan fogadják egy magyar falu lakói, amint a községükből elhurcolt zsidók újra megjelennek a környékükön. Török nem kis feladatra vállalkozott: filmje bátor szembenézés a magyarok által elkövetett régi bűnökkel, és mindezt olyan erővel tolja a képünkbe, amilyet nem néztünk volna ki belőle a Moszkva tér óta készített filmjeit figyelembe véve. Rudolf Péter hatalmasat játszik pökhendi falusi jegyzőként, így nem meglepő, hogy a közönségdíj harmadik helyezettjének választották.  
 
Melegfilmben erős 
 
Berlinben irgalmatlan mennyiségű filmből kell kiválogatni az izgalmasakat, így sokszor jön ki az ember csalódással az arcán egy-egy vetítésről, és ez idén sem volt másképp. A magyar filmek mellett idén a melegfilmek frontján érződött, hogy sok jó mozit válogattak össze a témában, de még ezek közül is kiemelkedett az A Bigger Splash-t jegyző Luca Guadagnino Call Me by Your Name-je (Szólíts a neveden!), ami egy észak-olaszországi fülledt szerelmi történet a nyolcvanas évekből Armie Hammer (A magányos lovas) főszereplésével, és nem csodálkoznánk, ha komoly szereplője lenne a jövő évi Oscarnak. 
 
Erős mozi volt a skót fennsíkon játszódó God’s Own Country (Isten földje) is, amiben két birkaterelő juhász esik romantikusan egymásnak a nagy hidegben, és a filmet bátran nevezhetjük a Brokeback Mountain testvérfilmjének is, mégsem másolja a nagy elődöt. A verseny komoly esélyesének számított a chilei A Fantastic Woman (Egy fantasztikus nő) is, ami egy transznemű nő megpróbáltatásait meséli el, miután meghal a párja, és neki a férfi őt megvető családjával kellene rendezi a lezáratlan ügyeket. A film kapcsán mindenki Daniela Vega győzelmét várta legjobb női főszereplőként, de Verhoevenék zsűrije itt is meglepőt lépett, és inkább a legjobb forgatókönyv díjával jutalmazták a mozit. 
 

Tulu
2017.02.20
|


Film premierek

Volt egyszer egy Németország

belga-luxemburgi-német filmdráma, 102 perc, 2017

Megjött apuci! 2.

amerikai vígjáték, 98 perc, 2017

Stratton

angol akcióthriller, 94 perc, 2017

A széf

amerikai horror, 91 perc, 2017

A nőkért

svájci filmdráma, 96 perc, 2017

Wonder Wheel - Az óriáskerék

amerikai filmdráma, 101 perc, 2017
Játék
Csaknem fél évszázadon átívelve tárja elénk a „társadalmi változásokra nyitott, azokat folyamatosan elemző, majd abból saját képi világát megteremtő” Korniss Péter pályáját a Magyar Nemzeti Galéria kiállítása.
Filmek a TV-ben
18:15
Kétely
amerikai filmdráma, 2008
18:45
Vasakarat
amerikai kaland, 1994
18:50
Behajóztam az életébe...
amerikai filmdráma, 2005
19:00
A barna Mercedes
francia-svájci filmdráma, 2016 (feliratos)
19:00
Képtelen képrablás
amerikai vígjáték, 1996
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.