Kedvenc helyek

„Azok közül a zenék közül választunk, amik a lélekhez szólnak” – André Rieu-interjú

Az est.hu exkluzív interjúja
2017. június 16-án ismét Budapesten lép fel a keringő királyaként ismert holland hegedűművész, André Rieu és zenekara, a Johann Strauss Orchestra. Rieu koncertjei több nézőt vonzanak, mint a legközkedveltebb popsztároké, és lemezeladásaival is nehezen lehet vetekedni, mégis rendkívüli és kellemes interjúalany, aki beszélgetés közben időnként dalra fakadt, amit persze nem könnyű papírra vetni.
- Zenekara, a Johann Strauss Orchestra idén harmincéves. Mennyiben különleges év ez az önök számára? Megünneplik valahogy ezt az alkalmat? 
 
- Fantasztikus érzés. Eszembe nem jutott volna harminc éve, amikor 12 fővel elkezdtük a zenekart, hogy szinte folyamatosan utazunk majd a világban. Időnként négy kontinensen lépünk fel egy hónap leforgása alatt. Hosszú évek óta tesszük ezt, amitől mi is boldogok vagyunk, és persze a rajongóinkat is boldoggá tesszük. Csodálatos érzés. A második kérdésre a válaszom: nem, nem ünnepeljük meg. Hogy miért nem, arra leginkább azzal tudnék felelni, hogy amikor az emberek azt kérdezik tőlem, hogy mikor akarom abbahagyni, mindig azt válaszolom, hogy soha. Nem tulajdonítok nagy jelentőséget annak, hogy tíz éve, húsz vagy éppen harminc vagy negyven éve zenélünk, mi csak folytatjuk, amit csinálunk. 
 
- Tudja pontosan, hány koncertet adnak évente
 
- Azt hiszem, idén körülbelül százat. Mint mondtam, rengeteget utazunk, három turnébusszal időnként azt sem tudjuk biztosan, másnap hol fogunk fellépni. 
 
- Összesen hány ember utazik a zenekarral? 
 
- Az együttest, a technikai személyzetet, a szakácsokat is beleértve összesen száz emberrel utazunk minden helyszínre. Ez egy nagy produkció. 
 
- A keringőkön kívül musicalek, klasszikus darabok és könnyűzenei számok is szerepelnek a repertoárjukban. Hogyan állítja össze a műsort? 
 
- Végtelen mennyiségű zene van a világban, amik a lélekhez szólnak, mi ezek közül választunk. Azt hiszem, az maga a művészet, hogy olyanokat találok, amik megérintik a szívemet, és amik talán megérintik az ön szívét és a közönségét. Ez a legnehezebb dolog. Az emberek gyakran kérdezik, hogy szerintem mi a sikerem titka. Úgy gondolom, a sikereink titka nagyban abban rejlik, hogy milyen zenéket választunk ki, és hogyan játsszuk el őket.  
 
- A keringők tették híressé, a Kék Duna keringőt pontosan 150 éve mutatták be, és még mindig egy olyan zenemű, ami megérinti az embert. Ön szerint miért?  
 
- Erről órákig tudnék beszélni. Tanulmányokat lehetne írni arról, hogy a keringő, különösen Staruss keringői, és különösen a Kék Duna, miért akkora mestermű, és miért kedvelik ennyire az emberek. Nehéz elmagyarázni, de ahányszor játszom, mindig hatással van rám, és ha körbenézek, látom azt is, milyen hatással van a közönségre. Persze lehet rettenetesen és unalmasan is játszani (dúdol), és lehet finoman, játékosan is (dúdol). És akkor az emberek azonnal elkezdenek mosolyogni, és pont ez a legcsodálatosabb dolog a keringőkben, hogy annyi energia van bennük.  
 
- Hihetetlenül sokat turnéznak, mégis minden koncertjükön úgy tűnik, mintha tele lenne energiával. Soha nem érzi fáradtnak magát? 
 
- Úgy fogalmazott, hogy „úgy tűnik, hogy tele vagyunk energiával”, de az igazság az, hogy tényleg tele vagyunk energiával. Egyrészt odafigyelünk arra, hogy eleget pihenjünk, mozogjunk, egészségesen étkezzünk, ne igyunk túl sokat, de az igazság az, hogy a zene adja számunkra ezt a hatalmas energiát. És ez tényleg így van, minket az éltet, amikor a színpadon vagyunk. Klasszikus zenei háttérből jövök, és a szokványos klasszikus zenekarok egyfajta szervezeti egységben működnek, ez nálunk nincs meg. Nekünk szívünk van, és olyanok vagyunk, mint egy nagy család.  
 
- Ez a személyiségéből adódik? Tudatosan így építette fel a zenekarát?  
 
- Azt hiszem, igen. Amikor elkezdtük a zenekart, nem ígérhettem azt a zenészeimnek, hogy sok pénzt fognak keresni, mert nem volt semmilyen támogatóm, csak a hozzáállásom. Azt mondtam nekik, hogy jöjjünk össze és játsszuk ezt a gyönyörű zenét, amit mindannyian játszani akartunk, és pontosan ezt tettük. És működik a dolog. Mivel ez egy magánkézben lévő zenekar, ezáltal természetesen felelőséggel is tartozom afelé a száz ember felé, akik fizetést kapnak tőlem. 
 
- Azt olvastam, hogy személyesen ellenőriz minden részletet, beleértve a fellépő zenészek, szólisták ruháit, díszleteket, világítást… 
 
- Igen, ez igaz, és nemcsak személyesen ellenőrzök mindent, de én akarok mindennek a főnöke lenni. Az én fejemben születik meg egy álom, és én tudom elmondani a többieknek, hogy kellene ezt megcsinálni. Nem tudom, hogy kell kezelni a fényeket, de tudom, hogy szeretném a színpadi világítást. Nemcsak arról van szó, hogy ott állok a színpadon és hallom a hibákat, amiket vétenek, vagy éppen nem vétenek a zenészeim, mert akkor karmester lennék, hanem azt is tudom, mit szeretnék látni a kivetítőkön. Szóval minden ott van a fejemben. Természetesen adódnak ebből konfliktusok, de hát én vagyok a főnök. 
 
- Szigorú főnök? 
 
- Azt hiszem, nagyon szigorú vagyok, de jó értelemben. Száz embert alkalmazok, akiknek közel 99%-a húsz éve velem van. 
 
- A keringő királyának nevezik, csakúgy, mint annak idején Strausst. Ön szerint mennyiben hasonlít példaképéhez? 
 
- (nevet) Nem tudom. De remélem, hogy ha a mennyországból hallja, ahogy a zenéjét játsszuk, nem haragszik rám túlságosan. 
 
- Öt unokája van. Hogy látja, melyikük követi majd a pályán? 
 
- A nagyok mind tanulnak hegedülni, a legkisebb pedig még csak egyéves, de talán épp ő lehet majd az utódom. Nagyon vicces dolog történt, amikor együtt nyaraltunk, annyira figyelmesen hallgatta, ahogy énekeltem neki. (Dúdol.) Nézett rám a hatalmas szemeivel, és olyan érzésem volt, mintha ismerte volna a dallamot, és szinte már várta a dal végén a bummot. 
 

Molnár Ágnes
2017.03.22
|


Játék
A 2013-ban alakult formáció zenéjében ukrán népi motívumok és hangszerek vegyülnek elektronikával.
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.