A világ fehér műanyagszéke

Vitra Design múzeum, Schaudepot, Weil am Rhein, 2017. július 9-ig
Igazán jó példa a tömeges fogyasztói cikkre a fehér, egy darabból öntött műanyagszék. Bárhol találsz egy példányt, ha olcsó ülőalkalmatosságra van szükséged, legyen az európai kert, afrikai kávézó vagy ázsiai étterem. A Vitra kiállításán 20 széket vizsgál történelmi és kulturális összefüggéseik szempontjából.
A Monobloc szék lényege az az elképzelés, hogy egyetlen darabból kell elkészülnie. A kiállítás bemutatja a szék történetét az 1920-as évek korai kísérleteitől – amikor préselt fémlemezből vagy hajlított laminált lapból készült – az 1950-es éveken keresztül – amikor az új műanyag technológia lehetővé tette, hogy a készülő darabok öntéssel vagy nyomással a kívánt formában, egyetlen gyártási lépésben készüljenek – egészen legutóbbi darabokig. 
 
Láthatunk székeket az első sorozatban gyártott modellekből: Verner Panton, Helmut Bätzner, Vico Magistretti munkáit és kortárs dizájnerek, Fernando és Humberto Campana, Martí Guixé és Martino Gamper alkotásait, akik új értelmezést adtak a Monoblocnak. 
 
A Monobloc szék képviseli a mai fogyasztói társadalom ambivalenciáját. Megtestesíti a megfizethető és így demokratikus bútordarabot, ugyanakkor nem felel meg a fenntarthatósági kritériumoknak, és jól példázza a globális tömegfogyasztást. Egyes országokban értékes tárgynak tartják, máshol pedig meg sem próbálják megjavítani. 
 
1972 az ikonná válás éve, amikor a francia mérnök, Henry Massonnet az elődei munkái alapján elkészítette a Fauteuil 300-at, amely a kedvező árú műanyag szék archetípusának tekinthető. A finomítások révén a gyártási folyamatot kevesebb mint két percre tudta csökkenteni. Az 1980-as évektől egyre több hasonló modell került piacra. 
2017.04.06
|


Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.