„Olyasvalakiről akartam mesélni, aki paranoiás lesz attól, hogy kívülállónak érzi magát”- Jordan Peele

A Tűnj el! alig ötmillió dollárból készült, és csak Amerikában 134 milliót hozott a konyhára, ami egy korábban főként színészként és komikusként ismert elsőfilmes rendezőtől igazán rendkívüli teljesítmény.

38 éves.

 

Amerikában a Key & Peele című komédiaműsor sztárjaként ismerik.

 

Édesanyja fehér, édesapja fekete bőrű.

Kapcsolódó cikkek

Szándékos irónia, vagy pusztán a véletlen műve, hogy a Tűnj el! pont ötven évvel a Találd ki, ki jön ma vacsorára után jött ki a mozikban? 
 
Hűha! Csak véletlen. És arról se feledkezz meg, hogy Az élőhalottak éjszakáját is nagyjából ötven évvel ezelőtt mutatták be. A vicces az egészben, hogy milyen kevés dolog változott az eltelt évtizedekben. Ugyanaz a szörnyeteg, a rasszizmus azóta is velünk van, csak más formát öltött. 
 
A komédia irányából érkezel. Mi vitt rá arra, hogy épp a horror műfaj felé fordulj és a rasszizmus témájával foglalkozz? 
 
Imádom a horrort. Olyasvalakiről akartam mesélni, aki paranoiás lesz attól, hogy kívülállónak érzi magát. Őszintén szólva eleinte nem a rasszizmus témája foglalkoztatott. Azt az érzést szerettem volna visszaadni, hogy milyen olyan emberek társaságában lógni hosszabb ideig, akiknek már megvan a maguk közös története, a saját privát vicceik, és ugyan próbálnak úgy tenni, hogy te is otthonosan érezd magad köztük, valójában teljes rejtély számodra, hogy ők milyen kapcsolatban állnak egymással, és mit rejt a múltjuk. Ez egy olyan ötlet volt, amiben megéreztem egy jó horror lehetőségét. A rasszizmus témája csak később folyt bele az alapötletbe.  
 
Mik a kedvenc horrorfilmjeid? 
 
A Rémálom az Elm utcában-tól, a Ragyogástól és A légytől sokáig nem tudtam aludni. Direktben ezek a filmek nem hatottak rám a Tűnj el! készítésekor, de annyiban igen, hogy tudtam: én is valami hasonló erejű filmet szeretnék forgatni. A félelem az egyik legerősebb, legősibb emberi érzésünk. 
 
Hipnotizáltak már valaha? 
 
Nincs tudomásom róla. 
 
Akkor mi vonzott a hipnózisban annyira, hogy komoly szerepet szánj neki a filmedben? 
 
Azt nem árt tudnod az afroamerikai kultúráról, hogy a terápia gondolata, és az, hogy valaki vájkáljon a fejedben számunkra kifejezetten ijesztően hangzik. A feketék kultúrája sokkal spirituálisabb alapú, és sajnálatos módon a terápiák világa sosem volt divatos közöttünk. Innen eredt a gondolat, hogy a főszereplő – és rajta keresztül a néző – számára rendkívül kényelmetlen érzés lenne, ha valaki megpróbálna belepiszkálni a fejébe. 
 
Allison Williams karaktere, Rose mit képvisel számodra a filmben? 
 
A karakter narratívája rendkívül fontos a történetben. Ő az a lány, aki életében először összejön egy fekete bőrű sráccal, és amikor hazaviszi őt, olyan rasszista dinamikát indít el otthon, aminek korábban még sosem volt szemtanúja. Amikor a hétvége folyamán Chris ilyen-olyan rasszista viselkedéssel találkozik, a lány is akkor tapasztalja ezeket először. Azt szerettem volna, hogy Rose figurája által a fehér nézők is megértsék, hogy miért annyira kellemetlen ez a viselkedés.  
 
Daniel Kaluuya alakítása Chris szerepében nagyon visszafogott. Miért ezt kérted tőle? 
 
Azt akartam, hogy Chris valódi legyen, és a nézőket képviselje a vásznon. Úgy viselkedik a filmbéli fura helyzetekben, ahogy azt a legtöbben tennénk. Christ egyfajta megfigyelő szerepben akartam tartani. Ő a legokosabb a szobában, mivel az agya mindig két lépéssel előrébb jár. Ugyanakkor, ha az ember a szerelmével megy látogatóba annak családjához, akkor sokáig kiszolgáltatott helyzetben van, ugyanis nem akarja megbántani őt, és valami nagyon extrémnek kell történnie ahhoz, hogy elhúzzon onnan. 
 
Tulu/UIP-Duna Film
2017.04.18
|


Film premierek

Az igazi törődés

norvég filmdráma, 102 perc, 2017

Űrvihar

amerikai katasztrófafilm, 109 perc, 2017

Nyírjuk ki Gunthert!

amerikai akcióvígjáték, 90 perc, 2017

Négyen a bank ellen

német krimivígjáték, 96 perc, 2016

Aurora Borealis - Északi fény

magyar filmdráma, 104 perc, 2017

anyám!

amerikai horror, 115 perc, 2017

A kis vámpír

angol-dán-német animációs film, 90 perc, 2017
Játék
Gordon Zsigmond, a kiábrándult bűnügyi újságíró egy brutálisan meggyilkolt fiatal lány halála után nyomoz a ’30-as évek Budapestjén. A szálak több irányba vezetnek, és úgy tűnik, senkinek nem áll érdekében az, hogy kiderüljön az igazság.
Filmek a TV-ben
18:05
Támadás a Föld ellen
amerikai-kanadai akciófilm, 2007
18:20
Pénzes cápa
amerikai thriller, 2016
18:40
Fordított kánon
olasz filmdráma, 2000 (feliratos)
18:45
Tíz elveszett év
amerikai dráma, 1999
19:00
A szeretet földje
amerikai filmdráma, 1992
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.