„Nem szoktam komplett jeleneteket a vágószobában hagyni” - Christopher Nolan

Ami a múlt században Steven Spielberg vagy James Cameron volt Hollywoodban, az most Christopher Nolan karrierjében testesül meg. Ő az egyik utolsó olyan filmes, aki bármilyen filmtervvel áll elő, mindig talál rá finanszírozót, és övé az utolsó vágás joga. A Dunkirk című mozijával a saját határait feszegeti.

47 éves.

 

Csak producerként és forgatókönyvíróként jelölték eddig Oscar-díjra.

 

Ő az egyik esélyes a következő Bond-film rendezésére.

Elmondaná, mi alapján választ filmeket? 
 
Olyan történeteket keresek, amik érzelmileg megfognak, és foglalkoztatnak annyira, hogy a film elkészítése alatt eltelő évek során se unjak rájuk. Olyan rendező vagyok, aki egyszerre csak egy filmben tud gondolkodni. Mindig csak azt tudom, mi lesz a következő munkám, de azt már nem, hogy mi jön azután. 
 
A Dunkirk az életműve egyik legrövidebb filmje. Az első vágott változat mennyiben különbözött a kész filmtől? 
 
Van egy nagyszerű vágóm, Lee Smith. Eléggé megtervezem a filmjeimet, nem szoktam komplett jeleneteket a vágószobában hagyni. Egyedül az Álmatlanság jelentett kivételt, ahol két jelenet is kikerült a film hossza miatt. Azóta ezeket a döntéseket megpróbálom már a forgatókönyv megírása során meghozni. A filmkészítés nehéz mutatvány, ezért igyekszem nem felvenni olyan dolgokat, amit később nem akarok felhasználni.  
 
Érdekes a film felépítése azáltal, hogy a történet három szálon – földön, vízen és levegőben – fut. Mi volt a célja ezzel a struktúrával? 
 
Egyszerre akartam szubjektív módon bemutatni, mi történt a harcban résztvevőkkel, ugyanakkor szükségem volt arra is, hogy a nagyobb képből láttassak valamit. Nagyon érdekes volt az, hogy mi történt a francia partokon ezekkel a fiúkkal, ugyanakkor a teljes képhez hozzátartozott az értük induló hajósok és az őket fedező pilóták sorsa is, és szempont volt az is, hogy a nézőpontok váltogatásával el tudjam érni, hogy a néző ne kapjon pihenőidőt, és a feszültség végig a vászon elé szegezze őt. 
 
Hogyan éri el, hogy a filmjeiben minden annyira valóságosnak hasson? 
 
A repülőgépes jelenetek során fontos volt számomra, hogy a lehető legtöbb dolgot kamerákkal rögzíthessünk. Sikerült igazi Spitfire-eket, egy igazi bombázót és valódi Heinkelt szereznünk, amiket felszereltünk IMAX-kamerákkal. Az volt a célom, hogy a nézők úgy érezzék, mintha ott lennének a fülkében a pilótával. Béreltünk Yak gépeket is, amik nagyon hasonlók a Spitfire-ekhez, csakhogy kétülésesek, így a pilóta mellé egy színész is be tudott ülni, akiről az odaszerelt kamerákkal rögzíteni tudtuk a közeli felvételeket. Úgy akartuk bemutatni ezt a légi csatát, ahogy mások még sohasem. A hajós felvételekhez pedig igazi, korabeli hajókat béreltünk. Szerencsére sok gyűjtő van, akik máig jó állapotban megőrizték ezeket a járműveket az utókornak. 
 
Az IMAX-filmezés egyik úttörőjeként a jövőben is folytatni fogja a filmezést az IMAX-kamerákkal? 
 
Több mint tízéves az együttműködésem az IMAX-szel, és minden filmemben igyekszem egyre több képet az ő kameráikkal rögzíteni. A Dunkirkben az volt a célom, hogy minél nagyobb moziélményt nyújtsak, és ehhez az IMAX-formátum tökéletes eszköz. Persze ezek nem könnyű kamerák, és komoly logisztikai kihívást jelentenek a forgatáson, de úgy érzem, a végeredmény mindig megéri a fáradtságot. 
 
A filmzenében fontos szerep jut a ketyegő óra hangjának. Már a forgatáson is használta ezt? 
 
A forgatásunk elég összetett volt ahhoz, hogy erre már ne jusson energiánk, viszont a zene és a képek kapcsolata már az előkészítés és a forgatókönyv írása során ott volt a fejemben. A filmben hallható ketyegés alapját az én egyik órám ketyegése jelenti, amit felvettem, és odaadtam Hans Zimmernek, hogy használja a zene komponálása során. Aztán addig dolgoztunk, míg az általa írt zene tökéletesen összeolvadt a film képeivel. 
 
Tulu/InterCom
2017.07.24
|
(19 kép)


Film premierek

Fájdalom és dicsőség

spanyol filmdráma, 113 perc, 2019

Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány

amerikai thriller, 108 perc, 2019

Aladdin

amerikai kalandfilm, 128 perc, 2019

A gyermek

ír horror, 90 perc, 2019
Játék
Egy nap Maggie, a tinédzser megkéri Sue Annt, a magányos nőt, hogy vegyen neki és pár barátjának piát, és Sue Ann kapva kap az esélyen, hogy szert tegyen pár gyanútlan, ám nála fiatalabb barátra.
Filmek a TV-ben
H
20
K
21
Sze
22
Cs
23
18:05
Harry Potter és a félvér herceg
amerikai-angol fantasy, 2008
18:10
Gombos Jim és Lukács, a masiniszta
német családi film, 2018
18:10
A csodálatos Pókember 2.
amerikai akciófilm, 2014
18:15
Ricsi, a gólya
luxemburgi-belga-német-norvég-amerikai animációs film, 2016
18:15
Túl az Óperencián
amerikai kalandfilm, 1992
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.