„Fontos volt neki, hogy hangsúlyos legyen a kelet-európai íz” - Tóth Barnabás

A Pesti Est exkluzív interjúja
A Fiú a vonaton egy Magyarországon élő amerikai rendező, Roger Deutsch road movie/thrillere, melynek egyik főszerepére a hazánkban főképp rendezőként és imprószínházasként ismert Tóth Barnabást kérte fel. Barnabást utoljára 2009-ben láthattuk a mozikban, szóval volt miről beszélgetnünk.

39 éves.

 

Gyerekszínészként kezdte.

 

A Momentán társulattal az improvizációs színház úttörője Magyarországon.

Nem vagy egy fenyegető alkat, a Fiú a vonaton-ban mégis egy elég fenyegető figurát alakítasz. Miért pont rád gondolt ezzel kapcsolatban a rendező? 
 
Nemcsak a fenyegetést, hanem a figura sérülékenységét is meg kellett jeleníteni, mert ilyen és olyan oldala is van. Tragikus a családi háttere, és ha nem is autista, de minimum Asperger-szindrómás. Eleve az, hogy madarász… Nem akarom megsérteni a madarászokat, de az már egy nagyon erős karakter. Plusz gyerekvasutas. Ez a kettő együtt nekem már elég volt. 
 
Egy amerikai rendező hol hallhatott rólad? 
 
Lichter Péter barátom ismerte őt, és ő mutatta meg neki a (terep)SZEMLE című kisfilmemet, amiben egy hatalommániás, elszállt, művészfilmes rendezőt játszom. Rogernek tetszett a film, és valószínűleg az alakításomban meglátta azt, amire szüksége volt. Találkoztunk, megtudta, hogy folyékonyan beszélek angolul, és nekem adta a szerepet. 
 
Alkotóként Roger nem tartott attól, hogy veled nemcsak egy színészt, hanem egy rendezőt és egy írót is szerződtet? 
 
Nem, sőt. A legutóbbi kisfilmemhez, a Van egy határhoz én például Hajdu Szabolcsot hívtam el főszereplőnek. Szerintem egy rendező és egy másik rendező között forgatási helyzetben van egyfajta plusz bizalom. Mi tudjuk, milyen terhet jelent a rendezés, és eszünk ágában sincs ezt a traumát még inkább megnehezíteni. Színészként ilyenkor extra alázatossá válunk. 
 
Semmilyen módon nem szóltál bele a rendezésbe? 
 
A szerepemmel kapcsolatos véleményemet és ötleteimet természetesen elmondtam Rogernek, de színészként ez a kötelességem. Talán a legnagyobb dolog, amit csináltam, hogy egyszerűsítettem a szövegeimet, ugyanis nem egy anyanyelvi angolt játszom, és ehhez képest túl kacifántos mondataim voltak a forgatókönyvben. Ezt megbeszéltem Rogerrel, és egyetértett. 
 
A Fiú a vonaton Magyarországa olyannak tűnik, ahol a kilencvenes években megállt az idő. 
 
Ez szándékos alkotói koncepció volt. Roger a magyar vidéket kissé folklorikusabban akarta ábrázolni, stilizálni akarta a filmet. Fontos volt neki, hogy hangsúlyos legyen benne a kelet-európai íz. Ezért árulnak még mindig Munkás cigarettát a falu kocsmájában, és ezért jár a magyar rendőr még mindig Zsigulival. 
 
Mivel a film egy Roger Deutsch nevű rendezőről szól, felmerül a kérdés, hogy valóban megtörtént eseményeken alapul? 
 
Annyiban mindenképp, hogy a film elején látható kisvasutas videó valóban Roger filmje, és ő is eljátszott a gondolattal, hogy mi lehet azóta az ott látható kisvasutas sráccal. A többi része nagyrészt fikció, de személyes fikció. 
 
A figurát mégsem ő alakítja, hanem egy amerikai színész, James Eckhouse. 
 
Ők ketten unokatestvérek. Egyébként Eckhouse elég ismert színész, annak idején fontos szerepe volt a Beverly Hills 90210 című sorozatban, és egy csomó híres filmben és sorozatban – Bosszúállók, Masters of Sex, Castle… – játszik kisebb szerepeket.  
 
A Rózsaszín sajt című 2009-es filmed óta nem jelentkeztél új nagyjátékfilmmel rendezőként. Miért? 
 
Ötször adtam be pályázatot a Filmalaphoz, és egyszer sem nyertem. Azt mondták, hogy a munkám fejlesztésre szorul. De hát én pont a forgatókönyv-fejlesztési pályázatra jelentkeztem! Sírni persze nem elegáns: összeszorított fogakkal kell tovább pályázni. 
 
Az Újratervezés című rövidfilmed elképesztő utat futott be. Ez a siker változtatott valamit a szakmai presztízseden? 
 
Végre lett egy olyan filmem, amit mindenki ismer és mindenki látott. Ez egy olyan film, amit a balatonfenyvesi bojlerszerelőnek is fel tudok hozni példaként, amikor megkérdezi tőlem, hogy miket csináltam eddig. Erre nagyon jó volt. Több munkát nem hozott. 
 
Terep-szemle folytatás? 
 
Milyen fonák szitu lenne, ha ez a rendező kapna pénzt a Filmalaptól, és kirendelnének mellé valakit onnan az előkészítésre… (nevet) 
 
Tulu
2017.08.21
|


Film premierek

Vissza a gyökerekhez

francia vígjáték, 107 perc, 2018

Túl szexi lány

amerikai-kínai vígjáték, 110 perc, 2018

Kutyaparádé

amerikai kalandfilm, 92 perc, 2018

Gotti

amerikai életrajzi dráma, 105 perc, 2017

Az élet napos oldala

svéd vígjáték, 104 perc, 2017
Játék
A londoni Rory Ingham zavarba ejtően fiatal, ám máris a lábai előtt hever a szcéna. A 21 éves harsonás nemcsak hogy kiváló zenéket ír, de producerként is jeleskedik.
Filmek a TV-ben
18:05
Szellemirtók
amerikai akcióvígjáték, 1984
18:10
Az álcsalád
amerikai vígjáték, 2005
18:20
Brazilok
magyar vígjáték, 2017
18:40
A Föld inváziója - Csata: Los Angeles
amerikai akció, sci-fi, 2011
18:50
Tomb Raider
amerikai-angol-japán-német akciófilm, 2001
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.