„Fontos volt neki, hogy hangsúlyos legyen a kelet-európai íz” - Tóth Barnabás

A Pesti Est exkluzív interjúja
A Fiú a vonaton egy Magyarországon élő amerikai rendező, Roger Deutsch road movie/thrillere, melynek egyik főszerepére a hazánkban főképp rendezőként és imprószínházasként ismert Tóth Barnabást kérte fel. Barnabást utoljára 2009-ben láthattuk a mozikban, szóval volt miről beszélgetnünk.

39 éves.

 

Gyerekszínészként kezdte.

 

A Momentán társulattal az improvizációs színház úttörője Magyarországon.

Nem vagy egy fenyegető alkat, a Fiú a vonaton-ban mégis egy elég fenyegető figurát alakítasz. Miért pont rád gondolt ezzel kapcsolatban a rendező? 
 
Nemcsak a fenyegetést, hanem a figura sérülékenységét is meg kellett jeleníteni, mert ilyen és olyan oldala is van. Tragikus a családi háttere, és ha nem is autista, de minimum Asperger-szindrómás. Eleve az, hogy madarász… Nem akarom megsérteni a madarászokat, de az már egy nagyon erős karakter. Plusz gyerekvasutas. Ez a kettő együtt nekem már elég volt. 
 
Egy amerikai rendező hol hallhatott rólad? 
 
Lichter Péter barátom ismerte őt, és ő mutatta meg neki a (terep)SZEMLE című kisfilmemet, amiben egy hatalommániás, elszállt, művészfilmes rendezőt játszom. Rogernek tetszett a film, és valószínűleg az alakításomban meglátta azt, amire szüksége volt. Találkoztunk, megtudta, hogy folyékonyan beszélek angolul, és nekem adta a szerepet. 
 
Alkotóként Roger nem tartott attól, hogy veled nemcsak egy színészt, hanem egy rendezőt és egy írót is szerződtet? 
 
Nem, sőt. A legutóbbi kisfilmemhez, a Van egy határhoz én például Hajdu Szabolcsot hívtam el főszereplőnek. Szerintem egy rendező és egy másik rendező között forgatási helyzetben van egyfajta plusz bizalom. Mi tudjuk, milyen terhet jelent a rendezés, és eszünk ágában sincs ezt a traumát még inkább megnehezíteni. Színészként ilyenkor extra alázatossá válunk. 
 
Semmilyen módon nem szóltál bele a rendezésbe? 
 
A szerepemmel kapcsolatos véleményemet és ötleteimet természetesen elmondtam Rogernek, de színészként ez a kötelességem. Talán a legnagyobb dolog, amit csináltam, hogy egyszerűsítettem a szövegeimet, ugyanis nem egy anyanyelvi angolt játszom, és ehhez képest túl kacifántos mondataim voltak a forgatókönyvben. Ezt megbeszéltem Rogerrel, és egyetértett. 
 
A Fiú a vonaton Magyarországa olyannak tűnik, ahol a kilencvenes években megállt az idő. 
 
Ez szándékos alkotói koncepció volt. Roger a magyar vidéket kissé folklorikusabban akarta ábrázolni, stilizálni akarta a filmet. Fontos volt neki, hogy hangsúlyos legyen benne a kelet-európai íz. Ezért árulnak még mindig Munkás cigarettát a falu kocsmájában, és ezért jár a magyar rendőr még mindig Zsigulival. 
 
Mivel a film egy Roger Deutsch nevű rendezőről szól, felmerül a kérdés, hogy valóban megtörtént eseményeken alapul? 
 
Annyiban mindenképp, hogy a film elején látható kisvasutas videó valóban Roger filmje, és ő is eljátszott a gondolattal, hogy mi lehet azóta az ott látható kisvasutas sráccal. A többi része nagyrészt fikció, de személyes fikció. 
 
A figurát mégsem ő alakítja, hanem egy amerikai színész, James Eckhouse. 
 
Ők ketten unokatestvérek. Egyébként Eckhouse elég ismert színész, annak idején fontos szerepe volt a Beverly Hills 90210 című sorozatban, és egy csomó híres filmben és sorozatban – Bosszúállók, Masters of Sex, Castle… – játszik kisebb szerepeket.  
 
A Rózsaszín sajt című 2009-es filmed óta nem jelentkeztél új nagyjátékfilmmel rendezőként. Miért? 
 
Ötször adtam be pályázatot a Filmalaphoz, és egyszer sem nyertem. Azt mondták, hogy a munkám fejlesztésre szorul. De hát én pont a forgatókönyv-fejlesztési pályázatra jelentkeztem! Sírni persze nem elegáns: összeszorított fogakkal kell tovább pályázni. 
 
Az Újratervezés című rövidfilmed elképesztő utat futott be. Ez a siker változtatott valamit a szakmai presztízseden? 
 
Végre lett egy olyan filmem, amit mindenki ismer és mindenki látott. Ez egy olyan film, amit a balatonfenyvesi bojlerszerelőnek is fel tudok hozni példaként, amikor megkérdezi tőlem, hogy miket csináltam eddig. Erre nagyon jó volt. Több munkát nem hozott. 
 
Terep-szemle folytatás? 
 
Milyen fonák szitu lenne, ha ez a rendező kapna pénzt a Filmalaptól, és kirendelnének mellé valakit onnan az előkészítésre… (nevet) 
 
Tulu
2017.08.21
|


Film premierek

A Viszkis

magyar akcióthriller, 111 perc, 2017

Férfikor

magyar filmdráma, 77 perc, 2017

Volt egyszer egy Szíria

belga-francia-libanoni filmdráma, 85 perc, 2017

Szabadulószoba

amerikai thriller, 81 perc, 2017

Hét nővér

amerikai-angol-belga-francia akcióthriller, 123 perc, 2017

Coco

amerikai animációs film, 109 perc, 2017
Játék
Nagyszabású koncerttel ünnepli az adventi időszakot Caramel.
Filmek a TV-ben
H
20
K
21
Sze
22
Cs
23
P
24
18:15
Zarafa
francia-belga animációs film, 2012
18:15
Egy kapcsolat vége
amerikai-angol romantikus filmdráma, 1999
18:30
Kinek a papné
amerikai romantikus, 1996
18:40
Mindenütt nő
amerikai vígjáték, 2002
18:40
Élőben Bagdadból
amerikai filmdráma, 2002
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.