„Próbáltunk olyan fűzőket készíteni, hogy ne érezzék magukat benne borzasztó kényelmetlenül” - Stacey Battat

Sofia Coppola filmjeiben a jelmezeknek/ruháknak mindig is kitüntetett szerep jutott: a figurák öltözködése mindig a legapróbb részletekig kidolgozott. Ebben most Coppola segítőtársa Stacey Battat jelmeztervező volt, akivel a rendező a Made in Hollywood című filmje óta dolgozik együtt.
Egy jelmeztervező mikor kapcsolódik be a filmbe? 
 
Elolvasom a forgatókönyvet, majd a rendezővel alaposan átbeszélünk minden egyes karaktert – főképp arra kihegyezve a beszélgetést, hogy hogyan jelenjenek meg a tulajdonságaik a ruházatukban. Ötleteket dobunk be arról, milyen színpalettában gondolkodunk. Sofia szerette volna, ha a Csábításban a lágy, pasztellszínek dominálnak. Aztán beszélünk az olyan jelenetekről, ahol valamilyen különleges ruhára van szükség. Például viseljenek-e kötényt egy konyhában játszódó jelenetben. 
 
Miért döntöttetek úgy, hogy ti magatok készítitek a ruhákat ahelyett, hogy kölcsönöznétek őket? 
 
Ez részben annak volt köszönhető, hogy ragaszkodni akartunk az általunk kitalált pasztell színvilághoz. Rengeteget tanulmányoztuk a korabeli anyagokat Sofiával, mivel pontosan tudni akartuk, milyen anyagú ruhákba öltöztek az emberek a polgárháború idején. Sokan hordtak barnát akkoriban, mert ezek szomorú idők voltak. A pasztellszínek, a kék és a rózsaszín a háború előtti években voltak divatosak, szóval mi úgy döntöttünk, hogy a karaktereink nem cserélték le a ruhatárukat. Ezért kissé viseltesnek kellett mutatnunk a ruhákat, és ehhez is jól jött, hogy saját magunk készítsük el őket. 
 
Van kedvenc kosztümöd a filmből? 
 
A lányok nappali ruháit mind imádom, de a kedvencem talán Kirsten fekete-fehér ruhája, amit a film végén, a vacsoránál visel. 
 
Van valami trükköd a ruhák öregítésére? 
 
Az egyik trükk az, hogy a munkát már az anyagokon meg kell kezdeni, mielőtt még egyáltalán megvarrnánk belőlük a ruhákat. Ahhoz, hogy az anyag olyan puhává váljon, amilyennek szeretnénk, először is jó néhány alkalommal ki kell mosnunk kövön, majd enzimmosáson is átesnek, ami kifakítja a színüket. Ez nagyjából három hetet vesz igénybe, és csak ezután kezdhetünk neki a varrásnak. Fontos, hogy a sok mosással és vasalással az összes kemikália távozzon az anyagokból. 
 
Ez miért volt fontos? 
 
Azt az érzetet akartuk kelteni, hogy a szereplők olyan ruhákat viselnek, amik már millió alkalommal voltak rajtuk, és a nap is kifakította őket a sok száradás során.  
 
Nehéz volt feladni a ruhát a színésznőkre? 
 
Maguktól nem tudták felvenni, segítenünk kellett nekik, ugyanis a ruháknak sok rétege volt. A korabeli bundabugyikkal kezdtük, amire jött az alsószoknya, aztán a fűzővédő meg a fűző. Egy fűzőt senki sem tud egyedül felvenni. Próbáltunk olyan fűzőket készíteni, hogy ne érezzék magukat benne borzasztó kényelmetlenül. Ja, és a cipőjüket még a fűző előtt kellett felvenniük, ugyanis fűzőt viselve nem nagyon lehet hajlongani. A fűzőre végül felkerült a ruha, és ezzel nagyjából meg is voltunk. 
 
Gondolom, légkondi nélkül nem lehetett valami kellemes élmény nyáron… 
 
Igen. Régen minden nőnek volt egy segítője, aki segített neki az öltözködésben, de a háborús idők miatt ettől eltekintettünk. Úgy gondoltuk, hogy egymást segítik ki öltözködés közben. 
 
Nem izzadtak bele túlságosan ezekbe a ruhákba? Gyakran kellett átöltözniük? 
 
Dehogynem, természetesen beleizzadtak, de nem cseréltük le gyakran a ruháikat emiatt. Ugyanazt a trükköt használtuk, amit annak idején is használtak. Mivel akkoriban a mosás különösen macerás művelet volt, ezért leszedhető gallérú és mandzsettájú ruhákat hordtak, és amikor koszosnak érezték, csak a gallért és a mandzsettát cserélték le tisztára.  
 
Ahogy a történet is egyre sötétebb lesz, úgy tűnnek a ruhák is egyre sötétebb árnyalatúnak… 
 
Nem annyira a ruhák változnak, csak a világítás lesz egyre sötétebb, ezért érezhetted így. A ruhákban csak annyit változtattunk, hogy a film első felében a karakterek még nagyon figyelnek arra, hogy mit vesznek fel, ezért sok kiegészítőt és ékszert kaptak. Ahogy halad előre a történet, ezzel egyre kevésbé törődnek, ezáltal egyszerűsödik a ruházatuk. Már nem akarják elcsábítani a férfit, hiszen félnek tőle. 
Tulu/UIP-Duna Film
2017.09.04
|


Film premierek

Lumiére

francia dokumentumfilm, 90 perc, 2016

Megtorlás

amerikai-angol-belga-francia-holland-svéd western, 148 perc, 2017

Madame

francia vígjáték, 91 perc, 2017

Boldog halálnapot!

amerikai horror, 96 perc, 2017

Az Igazság Ligája

amerikai akciófilm, 121 perc, 2017

120 dobbanás percenként

francia filmdráma, 140 perc, 2017
Játék
December 18-án harmadik alkalommal lépnek fel a legismertebb hazai előadók a Kongresszusi Központban, hogy a közönséggel együtt ünnepeljenek.
Filmek a TV-ben
18:15
Naplemente
angol-luxemburgi filmdráma, 2015 (feliratos)
18:30
Nyomul a nyolcadik dimenzió
amerikai kalandfilm, 1984
18:45
A szólista
amerikai dráma, 2009
18:55
Kettőn áll a vásár
amerikai vígjáték, 1995
18:55
Különösen veszélyes
amerikai akciófilm, 1997
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.