„Próbáltunk olyan fűzőket készíteni, hogy ne érezzék magukat benne borzasztó kényelmetlenül” - Stacey Battat

Sofia Coppola filmjeiben a jelmezeknek/ruháknak mindig is kitüntetett szerep jutott: a figurák öltözködése mindig a legapróbb részletekig kidolgozott. Ebben most Coppola segítőtársa Stacey Battat jelmeztervező volt, akivel a rendező a Made in Hollywood című filmje óta dolgozik együtt.
Egy jelmeztervező mikor kapcsolódik be a filmbe? 
 
Elolvasom a forgatókönyvet, majd a rendezővel alaposan átbeszélünk minden egyes karaktert – főképp arra kihegyezve a beszélgetést, hogy hogyan jelenjenek meg a tulajdonságaik a ruházatukban. Ötleteket dobunk be arról, milyen színpalettában gondolkodunk. Sofia szerette volna, ha a Csábításban a lágy, pasztellszínek dominálnak. Aztán beszélünk az olyan jelenetekről, ahol valamilyen különleges ruhára van szükség. Például viseljenek-e kötényt egy konyhában játszódó jelenetben. 
 
Miért döntöttetek úgy, hogy ti magatok készítitek a ruhákat ahelyett, hogy kölcsönöznétek őket? 
 
Ez részben annak volt köszönhető, hogy ragaszkodni akartunk az általunk kitalált pasztell színvilághoz. Rengeteget tanulmányoztuk a korabeli anyagokat Sofiával, mivel pontosan tudni akartuk, milyen anyagú ruhákba öltöztek az emberek a polgárháború idején. Sokan hordtak barnát akkoriban, mert ezek szomorú idők voltak. A pasztellszínek, a kék és a rózsaszín a háború előtti években voltak divatosak, szóval mi úgy döntöttünk, hogy a karaktereink nem cserélték le a ruhatárukat. Ezért kissé viseltesnek kellett mutatnunk a ruhákat, és ehhez is jól jött, hogy saját magunk készítsük el őket. 
 
Van kedvenc kosztümöd a filmből? 
 
A lányok nappali ruháit mind imádom, de a kedvencem talán Kirsten fekete-fehér ruhája, amit a film végén, a vacsoránál visel. 
 
Van valami trükköd a ruhák öregítésére? 
 
Az egyik trükk az, hogy a munkát már az anyagokon meg kell kezdeni, mielőtt még egyáltalán megvarrnánk belőlük a ruhákat. Ahhoz, hogy az anyag olyan puhává váljon, amilyennek szeretnénk, először is jó néhány alkalommal ki kell mosnunk kövön, majd enzimmosáson is átesnek, ami kifakítja a színüket. Ez nagyjából három hetet vesz igénybe, és csak ezután kezdhetünk neki a varrásnak. Fontos, hogy a sok mosással és vasalással az összes kemikália távozzon az anyagokból. 
 
Ez miért volt fontos? 
 
Azt az érzetet akartuk kelteni, hogy a szereplők olyan ruhákat viselnek, amik már millió alkalommal voltak rajtuk, és a nap is kifakította őket a sok száradás során.  
 
Nehéz volt feladni a ruhát a színésznőkre? 
 
Maguktól nem tudták felvenni, segítenünk kellett nekik, ugyanis a ruháknak sok rétege volt. A korabeli bundabugyikkal kezdtük, amire jött az alsószoknya, aztán a fűzővédő meg a fűző. Egy fűzőt senki sem tud egyedül felvenni. Próbáltunk olyan fűzőket készíteni, hogy ne érezzék magukat benne borzasztó kényelmetlenül. Ja, és a cipőjüket még a fűző előtt kellett felvenniük, ugyanis fűzőt viselve nem nagyon lehet hajlongani. A fűzőre végül felkerült a ruha, és ezzel nagyjából meg is voltunk. 
 
Gondolom, légkondi nélkül nem lehetett valami kellemes élmény nyáron… 
 
Igen. Régen minden nőnek volt egy segítője, aki segített neki az öltözködésben, de a háborús idők miatt ettől eltekintettünk. Úgy gondoltuk, hogy egymást segítik ki öltözködés közben. 
 
Nem izzadtak bele túlságosan ezekbe a ruhákba? Gyakran kellett átöltözniük? 
 
Dehogynem, természetesen beleizzadtak, de nem cseréltük le gyakran a ruháikat emiatt. Ugyanazt a trükköt használtuk, amit annak idején is használtak. Mivel akkoriban a mosás különösen macerás művelet volt, ezért leszedhető gallérú és mandzsettájú ruhákat hordtak, és amikor koszosnak érezték, csak a gallért és a mandzsettát cserélték le tisztára.  
 
Ahogy a történet is egyre sötétebb lesz, úgy tűnnek a ruhák is egyre sötétebb árnyalatúnak… 
 
Nem annyira a ruhák változnak, csak a világítás lesz egyre sötétebb, ezért érezhetted így. A ruhákban csak annyit változtattunk, hogy a film első felében a karakterek még nagyon figyelnek arra, hogy mit vesznek fel, ezért sok kiegészítőt és ékszert kaptak. Ahogy halad előre a történet, ezzel egyre kevésbé törődnek, ezáltal egyszerűsödik a ruházatuk. Már nem akarják elcsábítani a férfit, hiszen félnek tőle. 
Tulu/UIP-Duna Film
2017.09.04
|


Film premierek

Újra otthon

amerikai romantikus vígjáték, 97 perc, 2017

Terminátor 2. – Az ítélet napja 3D

amerikai-francia sci-fi, 137 perc, 1991

Kedi: Isztambul macskái

amerikai-török dokumentumfilm, 79 perc, 2016

Fantasztikus utazás Óz birodalmába

orosz animációs film, 90 perc, 2016

Amerikai bérgyilkos

amerikai akcióthriller, 111 perc, 2017

A halál 50 órája

amerikai háborús film, 167 perc, 1965
Játék
Thomas Webb (Callum Turner) jómódú család gyermeke, aki véletlenül megtudja, szülei házassága közel sem olyan idilli, mint képzelte: apja (Pierce Brosnan) egy fiatalabb nővel (Kate Beckinsale) csalja a feleségét.
Filmek a TV-ben
22:40
A tehetséges Mr. Ripley
amerikai krimi, 1999
22:55
Üss vagy fuss!
amerikai akcióvígjáték, 2012
22:55
Keresem... - A film
amerikai vígjáték, 2016
23:00
Én és a te anyád
amerikai vígjáték, 1983
23:00
Watchmen: Az őrzők
angol-amerikai sci-fi akciófilm, 2009
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.