Kivont vitorlákkal – Interjú Gálvölgyi Dorkával, Magács Lászlóval és Németh Kristóffal

A három színházigazgatóval a 6. Színházak Éjszakája alkalmából beszélgettünk
Magács László új Trip Színháza svéd horrorral indítja helyspecifikus előadásait, és közben részben lehorgonyoz a Kassa hajón. Gálvölgyi Dorka Földes–Lovasi ólomkatonájával, az örök érvényű Adrian Mole naplójával és a legfrissebb Orlai-produkcióval várja a nézőket a Hatszín Teátrum első teljes évadában. Németh Kristóf pedig Mesterek és tanítványok-sorozattal és egy amerikai filmadaptációval nyitja meg Fórum Színházát az Urániában.
Kristóf, hónapok óta lehet olvasni róla, de még semmi konkrétumot nem lehet tudni a Fórum Színházról. Mesélnél róla? 
 
N.K.: Tulajdonképpen onnantól számítom a Fórum Színház megszületését, hogy felálltam a Játékszín ügyvezető igazgatói székéből, mert szinte azonnal elkezdtem felépíteni azt az új koncepciót, amiben partnerekkel ugyan, de üzlettársak nélkül hoznék létre egy színházat. Fontos volt, hogy minél előbb kidolgozzuk a működési koncepciót, hogy megjelenhessünk a színházi térképen és elkezdhessük pozicionálni magunkat. A másik feladat az volt, hogy találjunk egy játszóhelyet, ahol stabilan megtalálhatók vagyunk, és aminek az adottságai megfelelnek ahhoz, amit elképzeltünk. Hosszas kutatás után megtaláltuk az Uránia Nemzeti Filmszínházat, aminek vezetőjével stratégiai partnerségben állapodtunk meg, és ahol szeptember 16-tól beindítjuk a működésünket. Valamint van egy megállapodásunk a Stefánia Palotával, ahol később tudunk majd indulni. 
 
László, eljöttél az Átriumból, és létrehoztad a Trip Színházat. Milyen alapkoncepcióval kezdtél hozzá? 
 
M.L.: Alapvetően nem akartunk kőszínházat csinálni, kimondottan helyspecifikus előadásokat szeretnénk létrehozni. Mindenképpen szükségünk volt egy bázisra, és megnéztük a Kassa nevű hajót. Annyira inspirálónak találtam magát a helyet és a helyzetet, hogy elkezdtük a tárgyalásokat. Végül a Keep Swinging Egyesülettel közösen kibéreltük a hajót három évre. Szövetségeseket kerestem, társulatokkal beszéltem, és nagyon érdekes csapat kezd összeállni a Béta Társulattól kezdve Novák Eszteren, Selmeczi Györgyön át Pálfi Gyuri filmrendezőig. Mindenképpen megtartjuk a színházunk eredeti vállalását, filozófiáját: blokkokban fogunk játszani, az előadásokat mindig valamilyen különleges térben hozzuk majd létre. Lejátszunk ötven előadást, utána pakolunk, és megyünk tovább egy másik helyszínre. 
 
Dorka, a Hatszín Teátrum április óta működik a Jókai utca 6. szám alatt, nektek adott volt a hely és tulajdonképpen a profil is. 
 
G.D.: Mivel a projektet két cégcsoport hozta létre – az egyikük a Geoholding tulajdonosa, a másik pedig a Móra Könyvkiadó –, így az nem is volt kérdés, hogy gyerekeknek szeretnénk értékes előadásokat bemutatni. A színvonalas gyerekelőadások mellett célunk volt az is, hogy esténként befogadó színházként működjünk, így lettek a felnőttdarabjaink. Elképesztő mennyiségű társulattal tárgyaltam az elmúlt fél évben, nagyon sokat én kerestem meg, mások pedig engem kerestek meg. A repertoárunknak körülbelül a fele befogadott produkció, a másik fele saját előadás. 
 
Kristóf, megvannak már azok, akikkel együtt szeretnél dolgozni? 
 
N.K.: Természetesen van egy kör, akikkel alapvetően szeretek együtt dolgozni, de nagyon jó lenne olyan kollegákat is bevonni, akikkel eddig nem dolgoztunk. Azért lettünk Fórum Színház, mert a fórum szó az ókori görögöknél a polgárság találkozóhelyét, valamint a kereskedelem és a szabad véleménynyilvánítás helyszínét jelentette. Ha pedig az internetes világot nézzük, akkor tulajdonképpen szintén az őszinte vélemények színtere.  
 
László, az hogy blokkszerű előadásaitok lesznek, azt jelenti, hogy minden előadáshoz külön keresitek majd a közreműködőket, vagy azért van egy mag, akikkel együtt dolgozol? 
 
M.L.: Amikor a Merlinből átmentünk az Átriumba, jött a teljes Merlin-stáb, most pedig körülbelül 90%-a jött azoknak, akikkel az Átriumban együtt dolgoztunk. De ez másfajta kihívás lesz, amihez még alakul a stáb is. Nagyon sok lábon fogunk állni. A legjobb színházi előadásaim mind helyspecifikusak voltak. Azt látom, hogy hihetetlen sokat ad hozzá egy jól kiválasztott tér az előadáshoz, és hogy ezt érdemes kipróbálni. 
 
Jelenleg hányan dolgoztok a Trip projektjein? 
 
M.L.: Alkalmazásban tízen vagyunk, ebben benne van a kommunikáció, műszaki emberek és a többi, de nagyjából ez volt a sztenderd az előző színházakban is, ahol voltam.  
 
A Hatszín hány emberrel működik? 
 
G.D.: Állandó ember rajtam kívül kettő van, a művészeti titkár és a gazdasági titkár, ezenkívül van még két-három ember, akit foglalkoztatunk.  
 
M.L.: Azért jegypénztárost vegyél fel! 
 
G.D.: Jegypénztárosunk már van, pontosabban a kávézóban lehet jegyet kapni. De tényleg volt olyan, hogy én magam álltam be jegyet árulni. 
 
Kristóf, a Fórum Színházban hányan dolgoztok? 
 
N.K.: Ha egészen szűken veszem, akkor hárman, ha nagyvonalúan, akkor négyen dolgozunk benne. 
 
A Színházak Éjszakájára mivel készültök? 
 
G.D.: A Színházak Éjszakáján bemutatjuk, hogyan szeretnénk működni ősztől. Lesz egy Kerekítő manó előadásunk egészen pici babáknak, utána a Coincidance egy fantasztikus táncos gyerekprodukciót, a Széttáncolt cipellőket mutatja majd be nálunk, ezért ebből adunk egy kis ízelítőt, aztán az Orlai Produkció Tagadj, tagadj, tagadj című előadásának lesz a bemutatója, amit egy közönségtalálkozó követ a darab szerzőjével, utána pedig a Dilettánsok, dilettánsok előadásból adunk egy kis részletet. 
 
M.L.: Nálunk a nap címe az lesz „Hogyan készült?, amit a Discovery csatornán menő sorozattól kölcsönöztünk. Ezenkívül a Dumaszínházzal közös Micimackó-gyerekelőadásunk olvasópróbáját láthatják a nézők és Pálfi Gyuri rendező mutatja be, milyen egy tervelfogadás a díszlettervezővel, jelmeztervezővel. Valamint az érdeklődők belepillanthatnak a tavaszi előadásunkba, ami az iskolai erőszakról szól. A terveim szerint három különböző rendező dirigálja majd a történeteket. Az előadás második része beszélgetés, ami ennek az egésznek a feldolgozása. 
 
N.K.: A Fórum Színház programja az egyik kedves partnerünkkel, a Magyar Cirkusz és Varietével indul majd délután 4-től az utcán zenebohócokkal, artistákkal, bűvészekkel, zenészekkel. Délután Kárász Eszter és az Eszterlánc mesezenekar interaktív gyermekkoncerttel kezdünk, utána pedig az első sorozatunk bemutatkozó felvillanásait mutatjuk be, amik havonta lesznek láthatók. A sorozat címe Mesterek és tanítványok. Régi missziómnak érzem, hogy a szakma nagyágyúi jelen legyenek, és vakon hiszek abban, hogy a nagyközönség köreiben is komoly érdeklődésre tarthatnak számot az ilyen estek. Vendégünk lesz Szinetár Miklós, Benedek Miklós, Karinthy Márton és a tanítványok: Balázs Andi, Csonka András és jómagam. Az Uránia adottságait kihasználva természetesen lesznek filmbejátszások is. Folyamatosan szeretnénk bevonni majd a különböző programokba a filmet mint társművészetet.  
 
A következő évadban milyen előadásaitok lesznek? 
 
G.D.: Gyakorlatilag minden korosztálynak szeretnénk adni valamit. Az egész piciknek lesz két produkció, novemberben jön az Adrian Mole-bemutatónk, ami az én személyes kedvencem. Decemberben a Rendíthetetlen ólomkatonát adjuk elő, egy félig báb-, félig élő szereplős előadás Földes Eszter rendezésében a Kiscsillag zenéjével. Jövő év elején bemutatunk egy Daniel Kehlmann-darabot Szenteste címmel. Ezenkívül lesz még egy gyerek- és egy felnőttelőadásunk, a többi pedig olyan, amiket máshol már játszottak, és hiszünk benne, hogy nálunk is megtalálják a helyüket. 
 
N.K.: A már említett Mester és tanítványai-sorozat mellett az első évadra azt a célt tűztük ki, hogy szinte kizárólag magyarországi ősbemutatókat csináljunk, amik jelentős része filmadaptáció lesz. Az első ilyen egy amerikai vígjáték, A forgatókönyv. Ebben az évadban még két bemutatót tervezünk nyárig, mindkettő nagy volumenű filmadaptáció. 
 
M.L.: A helyspecifikusságunk jegyében az első, novemberi bemutatónk nem színházi térben lesz: Pálfi Gyuri rendez egy svéd horrort Engedj be! címmel, ami egy vámpír kislány és kisfiú szerelmi története, egy gyönyörűen megírt „horror Rómeó és Júliaˮ
 
Molnár Ágnes
2017.09.12
|


Játék
Újra mozivásznon a The Doors egyetlen teljes hosszában rögzített koncertje, az 1968-as Live at the Hollywood Bowl digitálisan restaurált és 5.1-ben újrakevert változatban!
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.