Közös szenvedélyünk - Interjú Komáromi Györggyel, a Színházak Éjszakája projektvezetőjével

Hatodik alkalommal rendezik meg szeptember 16-án a Színházak Éjszakáját, melynek keretében egy izgalmas, bulis-bolyongós napot és éjszakát tölthetünk el Budapest színházaiban, egy kicsit más formában is bepillantást nyerhetünk életükbe, részesei lehetünk izgalmas kísérleteiknek. A Színházak Éjszakája projektvezetőjével, Komáromi Györggyel beszélgettünk.
Idén 35 színház vesz részt a Színházak Éjszakája rendezvényben, és a Radnóti Színház mellett a Jurányi Inkubátorház is beszállt a szervezésbe. Miért volt erre szükség? 
 
Idén a szervezőcsapat kiegészült a Jurányival, akiktől kreatív, marketing, PR oldalról kaptunk erősítést. Az ötlet onnan jött, hogy szerettük volna, hogy kapjon egy kis frissítést az arculatunk, és megpróbáltuk egy kicsit más hangon megszólítani a potenciális nézőket. A visszajelzésekből pedig úgy tűnik, hogy ez az új hang valóban izgalmas, és meg is szólalt a médiazajban. Idén például újdonság volt, hogy az eseménynek saját dala lett – Puskás Peti és a The Biebers előadásában –, ami egy nyárutó buli hangulatát idézi. Ezt inkább az elővásárlási kampány során használtuk, a Színházak Éjszakáján a főszereplők természetesen maguk a színházak és a programok. 
 

 
A kommunikációban érezhető, hogy idén egy kicsit fiatalosabb hangvételben szóltok a nézőkhöz. Ez azt jelenti, hogy markánsan a fiatalokat próbáljátok megszólítani? 
 
A hetvenes évektől két mondat konstans a színházi elemzésekben, az egyik az, hogy nagyon nehéz rendezőt találni, a másik pedig, hogy öregszik a színházi közönség, és a fiatalok felé kell nyitni. Ez egy folyamatos törekvés. A korábbi években is fordultunk a fiatalok felé, de a dizájn és a kommunikációnk talán általánosabb volt. Most úgy gondoltuk, hogy valamelyest kilépünk a komfortzónánkból, és megpróbálunk egy olyan kommunikációt, ami talán nem az összes 35 résztvevő színházat tükrözi, de egy kicsit szemtelenebb vagy elrugaszkodottabb.  
 
Ehhez kapcsolódva talán érdemes megemlíteni a Staféta Pályázatot is, ami konkrétan a fiatal színházcsinálóknak ad lehetőséget. 
 
Szeretném kihangsúlyozni, hogy mind a Staféta Pályázatot, mind a Színházak Éjszakáját Budapest Főváros Önkormányzata támogatja. Ezen fontos kezdeményezésekhez elengedhetetlen a főváros anyagi és erkölcsi támogatása. A Staféta Pályázat célja továbbra is az, hogy megjelenhessenek fiatal rendezők, színházcsinálók, új projektek gazdagítsák Budapest színházi életét. Nagyon jó látni, hogy azok az alkotók, akik korábban bemutatkozhattak a Staféta Pályázat keretében, itt-ott saját jogon, új lehetőségeket kapnak, így ez egy fontos lépcsőfokot jelent a saját pályájukon. 
 
Határozottan fellendülés van a színházak látogatottságát illetően. Szerinted hozzájárul ehhez a Színházak Éjszakája is? 
 
Én inkább megfordítanám a két dolgot. Mivel kimondhatjuk, hogy színházi konjunktúra van Budapesten, illetve az egész országban, adja magát, hogy legyen egy olyan esemény, ami ezt összefogja, vagy valamelyest bemutatja. Kezdődik az évad, új színházak, új formációk alakulnak, új bemutatók lesznek, és én szeretném azt hinni, hogy az ezek iránti érdeklődéshez ad egyfajta lendületet a Színházak Éjszakája. Nagyon érdekes megfigyelni, hogy a média részéről is érzékelhető egy pozitív változás, ami azt igazolja, hogy érdemes most a színházakról beszélni, mert fejlődés van, pozitív, izgalmas folyamatok indultak el. Ezekhez tesz hozzá egy picit a Színházak Éjszakája. 
 
Számodra, aki hat éve vagy a Színházak Éjszakája projektvezetője, mik azok a programok, amik a legizgalmasabbak idén? Melyek azok, amikre mindenképpen el szeretnél menni? 
 
Tulajdonképpen mindenhova el szeretnék menni, mivel minden színházban megtalálnám azt, ami érdekel. Nagyon szeretem azokat a dolgokat, amik csak és kizárólag a színházban születhetnek meg. Nagyon nehéz még akár keresztmetszetet is adni a több száz programból. Érdekes lesz a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a Nagy Duett vagy a Thália Színház nyílt próbája. Nyugodt szívvel ajánlhatom a Karinthy Színház Szinkron Színházát, illetve a Dumaszínház Mogács Labor című performanszát, valamint a József Attila Színházban megrendezendő árverést. Ugyanilyen várakozással nézek például a Rózsavölgyi Szalon Kérem, én még nem játszottam programja vagy az Örkény Színház megújult nézőterének bejárása elé. Mindenképpen benézek majd a Madách Színház Shakespeare-programjára, a Vígszínház Hamlet-próbájára, illetve a Katona József Színház Ed Is On koncertjére is. 
 
Mint a Radnóti Színház gazdasági igazgatója, a saját színházatok programjába mennyire szólsz bele? 
 
Mi, a szervezők a keretet adjuk, és próbáljuk úgy igazítani évről évre, hogy ez egy izgalmas nap legyen, és elérjük azokat a nézőket, akiket szeretnénk, de nem szólunk bele a színházak programjába, így a Radnóti Színház programjába sem. Ugyanazokat a leveleket küldjük el a Radnóti Színház titkárságára is, mint a többi érintett színházhoz, de ezt inkább viccből tesszük, nem ilyen rossz a belső kommunikációnk. Tulajdonképpen mint a Radnóti Színház gazdasági igazgatója talált meg ez az ügy, és itteni kollegákkal kezdtük el, de már az elején is segítették a munkánkat külsősök is. Mi, az alapcsapat itt, a Radnótiban próbáljuk mozgatni a szálakat, de szerencsére nagyon sok jó munkatárs van, akik külsősként segítik ezt a rendezvényt, akik például biztosítják az IT-hátteret, a közösségi médiában való jelenlétet. Tényleg egy remek csapat dolgozik a Színházak Éjszakáján. 
 
Rengeteg önkéntes is segíti a munkátokat. 
 
Igen, körülbelül száz önkéntes vesz részt a Színházak Éjszakáján, ami nagyon érdekes világ. Örömteli látni, hogy emberek mennyire szívesen járulnak hozzá munkájukkal egy ilyen eseményhez. A Színházak Éjszakája szeptember 16-án az ő lelkesedésükből is fog táplálkozni. Jönnek a nézők, akikben van egyfajta várakozás, vannak a színészek, alkotók, akik készülnek a produkciókkal, és ott vagyunk közte mi, a színházak dolgozói és az önkéntesek, akik azt segítik, hogy létrejöjjön a kapcsolat a kettő között. Létrejön egy közösség, ami azon alapul, hogy mi mindannyian kötődünk a színházhoz. Az a tízezer ember, akik remélhetőleg eljönnek szeptember 16-án, egyfajta közös szenvedélyen osztoznak a színház iránt. Ezt azzal is szeretnénk erősíteni, hogy aki karszalagot vált, kap egy kitűzőt, és amikor bolyongunk a városban, egyik színházból a másikba igyekezve, láthatjuk egymásról, hogy mi mind érdekeltek vagyunk a Színházak Éjszakájában. 
 
Meddig lehet karszalagot vásárolni? 
 
A jegyek csaknem 50 százaléka elkelt már elővételben, és bár van egy elméleti kapacitás, amit nem lehet túlhaladni, de az esemény napján is biztosan lehet majd karszalagot vásárolni. 
 
A másik fontos kérdés az adott programokra történő regisztráció. Hogy zajlik ez pontosan? 
 
Az előzetes helyfoglalás tulajdonképpen azoknak szól, akik korán megveszik a karszalagot, de szeretnénk, hogy azok se csüggedjenek, akik később vagy akár aznap szerzik be, mert csak a helyek felét lehet előre lefoglalni. A helyfoglalás szeptember 10-én lezárult, de ha valaki most vagy akár szeptember 16-án úgy dönt, hogy szeretne részt venni a Színházak Éjszakája programjain, akkor ő is meg tudja venni a karszalagot, és neki is meg van rá a lehetősége, hogy ellátogasson olyan programokra, ami felkelti az érdeklődését. Minden program esetében a helyek 50 százalékát lehet lefoglalni, a maradékra érkezési sorrendben lehet bejutni szeptember 16-án. Bizonyos programokra nagyon nagy az érdeklődés, így elképzelhető, hogy vannak olyan programok, amikre nehezen lehet bejutni, de ne felejtsük el, hogy több száz program közül lehet válogatni, így biztos vagyok benne, hogy mindenki talál majd olyat, ami egyszeri és megismételhetetlen élmény lesz számára.  
 
A részletes programot keresd a színházakban és a Pesti Est Színházak Éjszakája különszámban!
 
 
 
2017.09.14
|


Játék
Paul Thomas Anderson legújabb filmje lenyűgöző képet fest a kreativitás új útjait felfedező művészről és az ő világát mozgásban tartó nőkről. A rendezőnek ez a második közös munkája Daniel Day-Lewisszal, akinek viszont a hírek szerint ez lesz az utolsó filmje.
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.