„Azt akartam, hogy a Suburbicon egy szórakoztató, gonosz humorú és mérges mozi legyen” - George Clooney

Imádjuk George Clooney-t színészként, de úgy fest, a közeljövőben inkább rendezőként találkozhatunk majd vele. A magánéletben is aktívan politizáló színész a filmjeiben sem veti meg a közéleti témákat, amire kiváló példát jelent új mozija, a Velencei Filmfesztiválon bemutatkozó Suburbicon.

56 éves.

 

A Suburbicon már a hatodik filmje rendezőként.

 

A Sziriana mellékszerepéért Oscar-díjat kapott.

Miért épp ezt a korszakot választotta a filmje témájául? 
 
Amikor ma arról beszélnek, hogy „Tegyük újra naggyá Amerikát!”, akkor többnyire Eisenhower elnök időszakára, az ötvenes évekre gondolnak. Persze Amerika akkoriban főképp a fehér, heteroszexuális férfiak számára volt igazán nagy, a többieknek nem annyira. Érdekes volt számomra felemelni a függönyt és megmutatni, hogy mi rejlik az akkori, tökéletesnek hitt Amerika felszíne alatt. Szerencsétlenségünkre a Suburbiconban érintett témák ma is ugyanolyan aktuálisak, mint abban a korszakban, amikor a film játszódik. 
 
Az ön gyerekkorában, a hatvanas években milyen volt a helyzet? 
 
Az a polgárjogi mozgalmak legizgalmasabb időszaka volt, és ha valaki nyitott szemmel járt, akkor nem tagadhatta, hogy bőven maradt még tennivaló a rabszolgaság megszüntetése után is. A hatvanas évek a szegregáció korszaka volt, és a társadalom a problémáiért a feketéket vádolta. Úgy hiszem, hogy valamit biztosan nagyon rosszul csinálsz, ha az összes gondodért és bajodért a feketéket okolod. A fehér férfiak privilegizált időszaka kezd elmúlni, de ennek így kell történnie.  
 
Mit gondol, a jövő jobb lesz annál, mint ahogy most élünk? 
 
Sötét felhők gyülekeznek most az országunk felett. Optimista vagyok – ahogy az a film végén is látszik –, hiszek az USA-ban, és úgy gondolom, túl fogunk jutni ezen a mélyponton. Mert jelenleg nem bízhatunk a kormányzatunkban, akik az ország bíráinak döntéseit és a sajtót kritizálják ahelyett, hogy végeznék a dolgukat. Az egész ország mérges, mert az egész világ mérges. A filmem erre az érzésre reflektál, ugyanakkor nem akartam társadalmi-politikai leckét felmondani. Azt akartam, hogy a Suburbicon egy szórakoztató, gonosz humorú és mérges mozi legyen, és azt vettem észre, hogy ahogy forgattuk, a film egyre haragosabbá vált. 
 
A filmed főszereplőire átlagemberként vagy szörnyetegként tekintesz? 
 
A társadalom szörnyetegei nem csak úgy a semmiből születnek: évek hosszú sora folyamán formálódnak szörnyeteggé, általában hülye hibák sorozatának következményeként. A szereplőim például egy nem túl jól átgondolt tervet eszelnek ki, és minden egyes alkalommal, amikor választás elé kerülnek, rosszul döntenek. Azért bérelnek fel gyilkosokat, mert ők maguk nem azok, aztán mégis gyilkosokká válnak. Amikor a végén Matt Damon karaktere ott ül a fiával, már nem ugyanazt az embert látjuk, akit a film elején megismerhettünk. A karakter az általa megtett út során szörnyeteggé vált. Ebben a filmben a szereplők saját magukból csinálnak szörnyeteget. 
 
A polgárháborús korszak szimbólumai kapcsán manapság sok vita zajlik az Egyesült Államokban. Ön mit gondol róluk? 
 
Kentuckyban nőttem fel, ahol mindig voltak a gyerekeknek játékok, amikben az amerikai polgárháborúra emlékeztünk. Beöltöztünk északi vagy déli katonának, és én déli akartam lenni, mert lázadónak lenni menőnek tűnt. Igazából nem értettük az egészet. Ott álltunk büszkén egy olyan zászló alatt, amit azok lobogtattak, akik szét akarták tépni az Egyesült Államokat azért, hogy továbbra is rabszolgákat tarthassanak. És veszítettek. Nos, ha ezeket a szimbólumokat ma a pólódon akarod hordani, vagy ki akarod tenni a házadra, akkor hajrá, sok szerencsét a szomszédaiddal! De ha valaki egy középületre teszi ki őket a gyűlölet jelképeként, amit részben az afroamerikai adófizetők pénzéből tartanak fenn, azt nem tartom tolerálhatónak.  
Tulu/Cinetel
2017.10.22
|


Film premierek

Lumiére

francia dokumentumfilm, 90 perc, 2016

Megtorlás

amerikai-angol-belga-francia-holland-svéd western, 148 perc, 2017

Madame

francia vígjáték, 91 perc, 2017

Boldog halálnapot!

amerikai horror, 96 perc, 2017

Az Igazság Ligája

amerikai akciófilm, 121 perc, 2017

120 dobbanás percenként

francia filmdráma, 140 perc, 2017
Játék
Woody Allen legújabb, az ’50-es években játszódó filmjében négy ember sorsa fonódik össze és változik meg végzetesen Coney Island nyüzsgő vidámparkjában.
Filmek a TV-ben
18:10
Eadweard
kanadai filmdráma, 2015 (feliratos)
18:15
Világot látni
francia-görög filmdráma, 2016 (feliratos)
18:40
És most valami egészen más
angol vígjáték, 1971
18:55
The Princess Bride
amerikai kalandfilm, 1987
19:00
Erőnek erejével
amerikai akciófilm, 2013
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.