„Nem tudnék olyan filmet forgatni, amihez nincs erős, személyes kötődésem” - Anne Fontaine

Az est.hu exkluzív interjúja
Anne Fontaine az egyik legszorgalmasabb francia rendező. A művei elismertségét jelzi, hogy a Nathalie című filmjéből Amerikában készítettek remake-et (Chloe) olyan sztárok főszereplésével, mint Liam Neeson vagy Julianne Moore. Fontaine ezúttal egy meleg színészfiú hányattatásairól készített filmet Színpadon az életem címmel. Párizsban beszélgettünk.

58 éves.

 

Francia létére angol nyelvű filmet (Adoration) is rendezett már.

 

A Coco Chanel című filmjéért BAFTA-ra is jelölték.

Elképesztően változatosak a filmjeid, mindegyiknek más világa van… 
 
Ez így van, de a témáimban azért vannak visszatérő elemek, mint például a szexualitás kétértelműsége, és előszeretettel készítek filmeket olyan emberekről, akiknek komoly nehézséget okoz, hogy elfogadtassák magukat a társadalommal, vagyis nehéz számukra a beilleszkedés. Persze ezek mindig más súllyal vannak jelen a filmjeimben, de a lényeg, hogy ott vannak. Aki figyelemmel kíséri a filmjeimet, az tudhatja, hogy forgassak akár Coco Chanelről, akár megerőszakolt apácákról, a munkáim mindig nagyon személyesek számomra. Nem tudnék olyan filmet forgatni, amihez nincs erős, személyes kötődésem.  
 
A Színpadon az életem melyik aspektusához kötődtél? 
 
Persze nagyon más az én családi hátterem, mint a filmbéli Marviné, de a nagyanyám példáján láttam, hogy milyen az, amikor az intolerancia jelen van a családodban. Neki is sok baja volt a melegekkel, a feketékkel… Nem volt érettségije sem, és az ő példája is mutatja, hogy hová vezet a műveletlenség. Nagyon közel álltam hozzá, gyakorlatilag gyerekkoromban ő nevelt, így közelről láthattam, mennyi frusztrációt okoz számára a saját műveletlensége, és az, hogy ennek köszönhetően nem tudott a munkájában sem előrelépni, a frusztrációját pedig sokszor a másokkal szembeni gyűlölködésben vezette le. Az edukáció borzasztó fontos abban, hogy megértsünk másokat és ne zárkózzunk be a világ elől. Ezen felül Marvin életútjában is találtam hasonlóságokat. Én is autodidakta módon tanultam ki a filmkészítést, mint ahogy ő a színészkedést, és rólam sem gondolta volna senki, hogy valaha is sikereket érhetek el ebben a szakmában. 
 
Hogyan lett belőled rendező? 
 
Egyszer egy rendező kiszúrt magának a balettórán. Rám mutatott, és azt mondta, hogy ebből a lányból egyszer még színésznő lesz. Semmit sem tudtam a színházról vagy a filmről, akkoriban még a kortárs tánc volt a mindenem. Esmeralda szerepére keresett egy lányt A Notre Dame-i toronyőrhöz. Az, hogy ő hitt bennem, rengeteg önbizalmat adott, mert elhitette velem, hogy azzá válhatok, akivé csak szeretnék. Végül így lett belőlem színésznő, és szép lassan így jutottam el odáig, hogy saját történeteket akarjak elmesélni. Miatta rövidítettem le a nevemet is (eredetileg Anne-Fontaine Sibertin-Blancnak hívták – a szerző), mert azt akarta, hogy a nevem ráférjen a plakátokra.  
 
Előfordult már veled, hogy olyan filmet készítettél, amihez nem találtad meg a személyes kötődést? 
 
A filmkészítés számomra sokszor nem annyira tudatos, inkább ösztönös tevékenység. Nem szoktam minden fázisban magamat keresni a történetben. Sokszor csak a vágás során jövök rá, hogy így vagy úgy, de én is belekerültem valamilyen formában. Olykor még magamat is meg tudom lepni. (nevet) 
 
Úgy tudom, a Színpadon az életem részben könyvadaptáció. Mit jelent az, hogy részben? 
 
Azt, hogy a könyv csak Marvin gyerekkorát mesélte el. A teljes felnőttkori részt már én tettem hozzá, az a rész egyáltalán nem szerepelt a könyvben. Be akartam mutatni a karaktert úgy is, hogy már nem a saját közegében látjuk. Kíváncsi voltam, milyenné válik egy jóval elfogadóbb nagyvárosi közegben. Míg a regény azt mutatta be, milyen volt a kapcsolata az apjával gyerekkorában, engem az is érdekelt, hogy nézne ki ugyanez a kapcsolat, ha évekkel később újra találkoznak.  
 
Isabelle Huppert saját magát alakítja a filmben. Ez miért volt fontos számodra, és hogyan tudtad rábeszélni Isabelle-t, hogy igent mondjon? 
 
Isabelle kísérletező kedvű színésznő, szereti a játékosságot, és tudom, hogy sok fiatal színész tekint rá mentoraként, mint ahogy a filmben is Marvin mentorává válik. Úgy éreztem, hogy a filmben bemutatott helyzet a való életben is megtörténhetne, így eleve az ő nevével írtam meg a szerepet a forgatókönyvben anélkül, hogy őt erről megkérdeztem volna. Simán előfordulhatott volna, hogy nemet mond, de mivel jó ismerősök vagyunk és már dolgoztunk is együtt, azért bíztam abban, hogy nem így lesz. Hihetetlenül felnézek rá, ha folytattam volna a színészi pályát, akkor olyan szerettem volna lenni, mint ő. Szerencsére Isabelle-nek tetszett a szerep, és különösen az fogta meg benne, hogy ugyan a karakter az ő nevét viseli, ez is egy szerep. A filmbeli Isabelle Huppert azért nem feleltethető meg száz százalékban a valódinak. 
Tulu
2018.04.29
|


Film premierek

Mamma Mia! Sose hagyjuk abba

amerikai musical, 114 perc, 2018
Játék
A nagy sikerű akció-thriller sorozat legújabb részében Ethan Hunt (Tom Cruise) és az IMF csapat néhány ismerős szövetségessel együtt fut versenyt az idővel egy balul elsült küldetés után…
Filmek a TV-ben
H
16
K
17
Sze
18
Cs
19
P
20
18:15
Egy ropi naplója: Testvérháború
amerikai családi vígjáték, 2011
18:15
Ebadta focista
kanadai-amerikai családi vígjáték, 2000
18:15
A titkos összetevő
macedón vígdráma, 2017 (feliratos)
18:20
Ghost
amerikai romantikus film, 1990
18:20
Végzetes edzés
amerikai thriller, 2018
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.