Az idei Cannes-i Filmfesztivál nem a nagy nevekről szólt

Kore-eda Hirokazu Shoplifters című japán filmje nyerte Cannes legjelentősebb díját, az Arany Pálmát. A zsűri nagydíja Spike Leenek jutott, míg a legjobb rendezőnek járó díjjal az Ida rendezőjének új filmjét, a Cold Wart jutalmazták.
Ha valaki pár hónapja olvasgatta a nemzetközi sajtóban azokat a cikkeket, amik azzal foglalkoztak, hogy milyen premiereket vár a szakma Cannes-ban, eléggé meglepődhetett a program bejelentésénél, ugyanis a nagy nevek jelentős része nem került be a válogatásba. Az angolszász sajtó egyenesen noname fesztiválként kezdte gúnyolni Thierry Fremaux fesztiváligazgató legújabb válogatását, bár Cannes utólag bizonyította, hogy ők még a kevésbé ismert alkotókból is képesek megtölteni egy fesztivált fontos és jó filmekkel. Vicces módon a két legnagyobb név, Lars Von Trier (The House That Jack Built) és Terry Gilliam (The Man Who Killed Don Quixote) versenyen kívül futott, és Hollywood is csupán egyetlen filmmel, a Solo: Egy Star Wars-történettel képviselte magát, ami ráadásul nem világpremier volt, ugyanis azt megtartották egy héttel korábban Los Angelesben.

A legnagyobb sztárokat idén nem a filmekben, hanem a zsűritagok között kellett keresni: Cate Blanchett, Kristen Stewart, Léa Seydoux és Benicido Del Toro is döntnökként vett részt a fesztiválon. A legnagyobb „sztárparádét” a nyitó filmben, az Everybody Knowsban láthatta a nagyközönség, már ha Penélope Cruz és Javier Bardem közös szereplése annak számít egyáltalán. A versenyprogram csak két nagyobb amerikai sztárral szolgált, de Adam Driver és Andrew Garfieldközül az utóbbi az egyéb elfoglaltságai miatt nem tudott részt venni a rendezvényen.
 
Ennek köszönhetően a szokottnál nagyobb figyelem irányult a szponzorok által a rendezvényre cipelt Instagram-sztárokra és influencerekre, akiknek sok esetben nem sok közük volt a filmekhez, jellemzően a vetítésekre sem mentek be, de sok fotó készült róluk, miközben a vörös szőnyegen feszítettek. És ha már vörös szőnyeg: idén minden eddiginél szigorúbban tartatták be a no selfie szabályt: ha valakinek előkerült a telefonja, egyből ott termett egy biztonsági őr, és eltetette vele.

A magyar részvétel idén harmatos, de legalább sikeres volt. Szilágyi Zsófia filmjét, az Egy napot a Kritikusok Hete válogatás legjobb első filmjének választották a Fipresci kritikusai, és ez komoly karrierlökésnek számít egy rendezői pálya kezdetén. A kritikusok amúgy a fesztivál programjából a Burning című dél-koreai mozit magasztalták az egekbe, és sokan azt várták, hogy a film fontos díjat vihet majd haza, ám ehhez képest üres kézzel távozott. Az eset kísértetiesen emlékeztetett a Toni Erdmann két évvel ezelőtti sorsára.
 
Akik ott voltak, arról számoltak be, hogy idén kisebb volt a tömeg Cannes-ban, és a szokottnál könnyebb volt bejutni a vetítésekre, ami annak volt köszönhető, hogy az első ránézésre kevésbé ígéretes programot látva sokan visszamondták a részvételüket. Amerika híján (amit leginkább csak Spike Lee vicces mozija, a BlacKKKlansman képviselt) a Croisette-en idén inkább az európai és az ázsiai mozit ünnepelték. Nagy sikert aratott a Gomorra alkotójának (Matteo Garrone) új filmje, a szintén Nápolyban játszódó Dogman, sokat ünnepelték Alice Rohrwacher Lazzaro felice című munkáját, ami a nézőket a régi olasz mesterek alkotásaira emlékeztette, de jutott a szeretetből az orosz (Leto) és az iráni (Three Faces) mozinak is.

A fesztivál előtt teli volt a sajtó azzal, hogy Fremaux és a Netflix összekapott, és mivel a fesztiváligazgató nem engedte versenybe a VOD-szolgáltató filmjeit, a Netflix visszamondta minden fesztiválszereplését. A cég végül azzal próbált visszavágni, hogy minél több cannes-i film jogait megszerezze a vásáron, de csak felemás sikert aratott: a Lazzaro felicén és a sokak által dicsért transznemű sztorival szolgáló Girlön kívül nem jutott hozzá más érdekességhez.

Tulu
2018.05.20
|


Film premierek

A kém, aki dobott engem

amerikai akcióvígjáték, 117 perc, 2018

Szoba gyerekkel kiadó

francia vígjáték, 105 perc, 2018

Skate Kitchen

amerikai filmdráma, 100 perc, 2018

Nem vagyok boszorkány

angol-francia-német filmdráma, 93 perc, 2017

Eldorádó

német-svájci dokumentumfilm, 90 perc, 2018

Az elrabolt hercegnő

ukrán animációs film, 85 perc, 2018

A védelmező 2.

amerikai akcióthriller, 121 perc, 2018
Játék
A Magyar Természettudományi Múzeum küldetése, hogy felébressze és fenntartsa a természet sokféleségének megismerése és megértése iránti igényt, és elkötelezetté tegye a társadalom tagjait a természeti környezet megőrzése iránt.
Filmek a TV-ben
H
13
K
14
Sze
15
18:10
Esküvő újratöltve
amerikai romantikus családi film, 2018
18:20
Élet máshol
francia-uruguayi filmdráma, 2017 (feliratos)
18:40
Út az ismeretlenbe
amerikai filmdráma, 1985 (feliratos)
18:45
Behajóztam az életébe...
amerikai filmdráma, 2005
18:50
Holdkórosok
amerikai vígjáték, 1987
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.