Magyar díjazott az idei Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon

A Pesti Est exkluzív beszámolója Karlovy Varyból
A festői cseh fürdőváros idén a szokásosnál is jobban kitett magáért. Végre volt nagynevű rendező a versenyben indulók közt, sztárokból és sztárrendezőkből sem volt hiány, és a kínálat elképesztően gazdag volt az idei fesztiválszezon legjobbjaiból. És persze volt magyar világpremier is.
Kezdjük a számunkra legfontosabbal: a kelet-közép-európai régió új alkotásait összegyűjtő East of the West szekcióban a zsűri díját (ami a második legfontosabb díjnak számít) kapta Csuja László bemutatkozó nagyjátékfilmje, a Virágvölgy. A gyerekrablókról szóló mágikus realista road movie ugyan a sajtó jelen lévő magyar tagjait erősen megosztotta (mi azok közé tartozunk, akik látták a film erényeit), de a nemzetközi sajtóban a visszhangja egyértelműen pozitív volt, és a díj is azt mutatja, hogy a helyi közönség kedvelte a filmet.
 

 
Karlovy Varyban egyébként a versenyszekció ritkán tartozik a fesztivál erősségei közé (sajnos a legizgalmasabb világpremiereket mindig elhappolják előlük a nagyobb fesztiválok), és ezért is volt meglepetés, hogy a filmjeit általában Berlinben vagy Cannes-ban ünneplő román rendező, Radu Jude itt mutatta be legújabb alkotását, az I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians (Nem érdekel, ha a történelem barbárokként emlékszik majd ránk) című filmet. A román történelem egyik sötét fejezetére koncentráló mű cseh koprodukcióként készült, ami magyarázhatja azt, hogy miért pont Karlovy Varyban tartották a világpremierjét. Mindenesetre Radu Jude számára kifizetődött a döntés, ugyanis az ő munkája vihette haza a fesztivál legfontosabb díját, a Kristály Glóbuszt.  
 
Tim Robbinstól Robert Pattinsonig
 

 
Karlovy Varyban egyre erősebb a hollywoodi jelenlét, és a fesztivál nagyon sokat – és egyre kifizetődőbben – dolgozik azon, hogy minél több híres színészt és rendezőt hozzon el Csehországba. Idén ez a tevékenységük különösen kifizetődőnek bizonyult. A fesztivál egyik életműdíját Tim Robbins vihette haza, aki nemcsak A remény rabjai, a Bob Roberts vagy a Cradle Will Rock című filmjei vetítésén köszöntötte a közönséget, hanem a bandájával telt házas koncertet is adott, és tényleg tett róla, hogy aktív résztvevője legyen a fesztiválnak.
 
Az Oscar-díjas Anna Paquin a férje rendezését kísérte el, Robert Pattinson pedig a fesztivál végén tette tiszteletét és szelfizte szét magát a rajongókkal. Az Esőemberért Oscar-díjjal jutalmazott Barry Levinsont szintén az életművéért jutalmazták.
 

 
Idén különösen erős volt a texasi jelenlét, lévén kiemelt vendég volt a Richard Linklater által alapított Austin Film Society, aminek apropóján a régióban készült számos filmet vetítettek le, köztük igazi ínyencségeket, és nemcsak maga Linklater jött el, hogy meséljen az ottani filmes közösségről, hanem olyan erős alkotókat is magával hozott, mint David Zellner (Damsel) vagy Andrew Bujalski (Support the Girls).
 
 
A legjobbak 
 
Általában az a jellemző, hogy Karlovy Vary a hétvégéken nagyon teli van emberekkel, míg a hétköznapi forgalom visszafogottabb szokott lenni, de idén egyáltalán nem ezt tapasztaltam. A fesztivál elejétől a végéig egységesen sokan voltak, sőt idén akadtak olyan hétköznapi vetítések, amire még sajtós kártyával is kifejezetten nehéz volt bejutni. A rendkívüli érdeklődés valószínűleg a kiemelkedően színvonalas filmválasztéknak volt betudható.
 
Az ott töltött öt nap alatt közel húsz filmet tudtam megnézni, aminek több mint a fele kifejezetten jó volt: ez az arány nem sűrűn jön össze odahaza egy multiplexben. Láttam csodás Sundance-drámát erdőbe kiköltöző apa-lánya párosról (Leave No Trace), megnéztem, hogyan küzd meg Jake Gyllenhaal és Carey Mulligan a munkanélküliség rémével (Wildlife), sőt bepillantást nyertem egy megrázó helyre: egy táborba, ahol a meleg fiatalokat heteroszexuálissá próbálják átnevelni (The Miseducation of Cameron Post). Láthattam egy balettozni vágyó transznemű tinédzser megpróbáltatásait (Girl), egy szocializmus által szétválasztott szerelmespár páratlanul gyönyörű, fekete-fehér képekben rögzített gyötrelmeit (Cold War), sőt nagyokat mosolyoghattam egy texasi Hootersre hajazó étterem mindennapjainak bemutatásán (Support the Girls) is.
 

 
A legletaglózóbb filmélmények egyike sem Hollywoodból érkezett. A Birds of Passage a kolumbiai drogbiznisz kezdeti időszakát mutatta be lenyűgöző monumentalizmussal, míg a dél-koreai Burning úgy volt az év thrillerélménye, hogy közben mindennel szembe ment, amit egy thrillertől várunk. Számomra a fesztivál filmje azonban egyértelműen a dán The Guilty volt: egy emberrablás története a rendőrségi vészhívó központban szolgálatban lévő zsaru, Asger szemszögéből elmesélve, kizárólag az ő arcára fókuszálva. 
Tulu
2018.07.10
|


Film premierek

Lány

belga-holland filmdráma, 105 perc, 2018

Gyémánthajsza

amerikai krimi, 104 perc, 2018

A sértés

amerikai-belga-ciprusi-francia-libanoni filmdráma, 112 perc, 2017

A belleville-i zsaru

francia vígjáték, 90 perc, 2018

Ruben Brandt, a gyűjtő

magyar animációs film, 96 perc, 2018

Legendás állatok - Grindelwald bűntettei

amerikai-angol fantasy, 134 perc, 2018
Játék
2018-ban visszatért Budapestre a Murder – A Gyilkos Tárlat című kiállítás, ami közel 1000 m2-es kiállítótéren, 21 szobán keresztül mutatja be az elmúlt évszázadok leghíresebb gyilkosságait.
Filmek a TV-ben
H
12
K
13
Sze
14
Cs
15
18:15
Kicsinyítés
amerikai sci-fi, 2017
18:20
A hírek szerelmesei
amerikai dráma, 1996
18:20
Milliomos inkognítóban
kanadai vígjáték, 2018
18:30
Igazság - A CBS-botrány
amerikai történelmi filmdráma, 2015
18:35
Zorro
francia-olasz kalandfilm, 1975
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.