BAROKK – RÓMAI – POP-ART - Megmentett műkincsek
Hogyan őrizhető meg egy selyemből készült barokk női cipő? Mi a teendő egy római kori kocsi fém alkatrészeivel? Hogyan fogjunk hozzá a kortárs műalkotások restauráláshoz? A restaurátorok munkájával ismerkedhetünk a Magyar Nemzeti Múzeum Megmentett műkincsek kiállításán, ami idén a BAROKK – RÓMAI – POP-ART főcímet kapta.
Linkek
Ahogy azt a kiállítás főcíme is jelzi, a látogatók több ezer évet járhatnak be a különböző korszakok tárgyi reliktumai segítségével.
A viseletek vagy a barokk kor formavilága iránt érdeklődők két pár női cipőt is láthatnak. A kék selyemborítású szépen megőrizte élénk, magával ragadó színét, míg a rózsaszín már elvesztette egykori megjelenését. Mit tehet velük a restaurátor? Az elveszett színt – a digitális lehetőségekkel nem számolva – nem adhatja vissza, de az anyagok alátámasztásával, a károsodási folyamatok lassításával megőrizhetővé teszi a tárgyat a hozzá tartozó számos információval együtt.
A régészeti leletek kedvelői az elmúlt évben feltárt, római kori kocsisírból származó, különböző fémek alkotta tárgyegyüttessel találkozhatnak és megismerhetik a földlabdából kibontott műtárgyak sokáig elzárt részleteit. Honnan tudhatja a restaurátor, hogy mi rejlik a földben, hogyan nyúlhat hozzá? Kézenfekvő, hogy röntgenvizsgálatot végeztet, amely mindezt megmutatja. Az alkalmazott fizika, az anyagvizsgálati módszerek fejlődése és a szakemberekkel való együttműködés lehetősége segít ilyenkor választ találni.
Az idei tárlat igazi kuriózuma valójában nem is lehet jelen a kiállítótérben, hiszen egy belvárosi lakás cselédszobájának védett falképe, amely 1970-71 során Kemény György készített, pop-art stílusban. A helyszínen való restaurálása még folyamatosan zajlik, mégis több festőrestaurátor hallgató közös diplomamunkája lehetett. A kortárs műalkotások restaurálása eltér a megszokottól. A felhasznált anyagok összetétele sokban különbözik az évszázadokkal ezelőttiektől. Más kötőanyagok, más pigmentek, a mikroszkópba pillantva nem a megszokott szemcsekarakter tárul a vizsgálódó restaurátor szeme elé. Ahogy egy csőrepedés okozta károsodás kezelése is eltér a fatáblaképeken megszokott átfestések eltávolításának vagy megtartásának kérdésétől is.
A kiállításon a műtárgyakon kívül még számos érdekes, anyagát, károsodásait és a restaurálás módszereit tekintve is eltérő műtárgy ismerhető meg, ahol a látogatók a munkafolyamatokat is végigkísérhetik a tárgyaknál elhelyezett tablókon.
A viseletek vagy a barokk kor formavilága iránt érdeklődők két pár női cipőt is láthatnak. A kék selyemborítású szépen megőrizte élénk, magával ragadó színét, míg a rózsaszín már elvesztette egykori megjelenését. Mit tehet velük a restaurátor? Az elveszett színt – a digitális lehetőségekkel nem számolva – nem adhatja vissza, de az anyagok alátámasztásával, a károsodási folyamatok lassításával megőrizhetővé teszi a tárgyat a hozzá tartozó számos információval együtt.
A régészeti leletek kedvelői az elmúlt évben feltárt, római kori kocsisírból származó, különböző fémek alkotta tárgyegyüttessel találkozhatnak és megismerhetik a földlabdából kibontott műtárgyak sokáig elzárt részleteit. Honnan tudhatja a restaurátor, hogy mi rejlik a földben, hogyan nyúlhat hozzá? Kézenfekvő, hogy röntgenvizsgálatot végeztet, amely mindezt megmutatja. Az alkalmazott fizika, az anyagvizsgálati módszerek fejlődése és a szakemberekkel való együttműködés lehetősége segít ilyenkor választ találni.
Az idei tárlat igazi kuriózuma valójában nem is lehet jelen a kiállítótérben, hiszen egy belvárosi lakás cselédszobájának védett falképe, amely 1970-71 során Kemény György készített, pop-art stílusban. A helyszínen való restaurálása még folyamatosan zajlik, mégis több festőrestaurátor hallgató közös diplomamunkája lehetett. A kortárs műalkotások restaurálása eltér a megszokottól. A felhasznált anyagok összetétele sokban különbözik az évszázadokkal ezelőttiektől. Más kötőanyagok, más pigmentek, a mikroszkópba pillantva nem a megszokott szemcsekarakter tárul a vizsgálódó restaurátor szeme elé. Ahogy egy csőrepedés okozta károsodás kezelése is eltér a fatáblaképeken megszokott átfestések eltávolításának vagy megtartásának kérdésétől is.
A kiállításon a műtárgyakon kívül még számos érdekes, anyagát, károsodásait és a restaurálás módszereit tekintve is eltérő műtárgy ismerhető meg, ahol a látogatók a munkafolyamatokat is végigkísérhetik a tárgyaknál elhelyezett tablókon.
"Hang nélklül" – Bögös Lóránd kiállítása.
Budapest, Fészek Művészklub, február 19. - március 15.
14 festő Békéscsabáról.
Budapest, Artézi Galéria, február 23. - március 22.
Lélekvirágok - Bánki Ákos kiállítása.
Miskolc, Miskolci Galéria – Rákóczi-ház, február 21. - április 13.
Budapest Safari - Marcus Goldson kiállítása.
Budapest, Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény, február 20. - április 6.
Bethlen Téri Színház, február 22.
Müpa Budapest, február 23.
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, február 23.
Bethlen Téri Színház, február 23.
További premierek
Játék
Hős volt vagy gazember? A szabadságharc árulója vagy legkiválóbb katonája? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a kiállítás.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek