„Hinnünk kell abban, hogy jobb lehet, mert ez minden emberi történet alapja” - Xavier Giannoli

A Pesti Est exkluzív interjúja
Vincent Lindon főszereplésével Xavier Giannoli rendező egy összetett és megosztó témáról forgatott filmet. A jelenés címében egyben a film tartalma is benne van: mit kezd a modern társadalom azzal, ha valaki azt állítja, hogy jelenést tapasztalt. A rendezővel Párizsban beszélgettem.

48 éves.

 

A jelenés már a hetedik nagyjátékfilmje.

 

Minden filmjét maga írja.

Hisz a jelenésekben? 
 
A filmet látva mit gondol, hiszek bennük? 
 
Valószínűleg nem. 
 
Nem vagyok keresztény, de keresztény nevelést kaptam. Gyerekkoromban sokat meséltek nekem a csodákról, és nem akarok tiszteletlen lenni, de nekem az egész olyan volt, mint valami Harry Potter-mese. A tenger szétválasztása, a kenyér stb. Viszont úgy gondolom, hogy mindez nem látszik a filmen, mert egyszerűen nem számít. Úgy hiszem, ahhoz, hogy mélyen hinni tudj, nincs szükség relikviákra, nincs szükség csodákra, nincs szükség bizonyítékokra, ahogy nincs szükség jelenésekre sem. Ez az egész választás kérdése. Nem mondom azt, hogy bármi baj lenne azzal, ha valaki hisz a jelenésekben, de szerintem a hívő embereknek nincs szüksége rá.  
 
Azért abban hisz, hogy van élet a halál után? 
 
Inkább csak abban, hogy a világ több annál, mint amit magunk körül látunk. Hiszek abban, hogy létezik körülöttünk egy spirituális dimenzió. Hinni akarok benne. Amikor a filmben rátalálnak az ikonra, arra lehet puszta véletlenként tekinteni, de akár isteni jelként is. A mi döntésünk, hogy melyiket választjuk. Számomra a legfontosabb, hogy senkit sem szabad elítélni azért, mert hívő. Magyarul: nem hiszek a jelenésekben, de nem merném neked azt mondani, hogy biztosan nem léteznek. Mélyen tisztelem a keresztény hitet és kultúrát, ugyanakkor én magam szkeptikus vagyok. 
 
Ha nem hívő, akkor miért választotta a jelenéseket a filmje témájául? 
 
Nincs rá egzakt magyarázatom, egyszerűen csak a rendezői ösztönöm hajtott, érdekesnek találtam a témát. Az igazság-hazugság témaköre mindig is vonzott, és talán ez a kérdéskör közel áll a vallásos témákhoz is. Keresztény igazságról vagy keresztény hazugságról beszélhetünk? Ennek a kérdéskörnek az összes filmemben fontos szerep jut. Ilyen szempontból A jelenés nagyon közel áll az előző munkámhoz, a Marguerite - A tökéletlen hanghoz is, bár első ránézésre a két film nem is különbözhetne jobban egymástól. A Marguerite után sokan jöttek hozzám oda azzal, hogy nagyon szimpatikus volt nekik, hogy nem csináltam hülyét az önjelölt operaénekesnőből. Még szép, hogy nem! Ez is a keresztény neveltetésemből származik. Megpróbáltam megérteni az ő szempontjait is. A szememben ő is csak egy emberi lény, aki az emberek mindennapi küzdelmeit éli át. 
 
Azért készít filmeket, hogy választ kapjon az élet nagy kérdéseire? 
 
Dehogy. A filmjeim után csak még több kérdés gyülemlik fel bennem. Minden egyes film után még inkább elveszettnek érzem magam a világban. Ha ráveszed magad, hogy egy film keretében foglalkozz egy emberrel vagy egy témával, rejtélyek és kérdések tömkelegével találod szemben magad.  
 
Járt valaha Međugorjében? Ha igen, mit gondol róla? 
 
Sok könyvet olvastam Međugorjéről, és voltam is ott. Azt kell mondanom, hogy az a hely jelenleg a pénzről szól. Erősen szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy ott bármi is történt volna. A hely azonban komoly inspirációt jelentett a filmemhez, és rengeteg történésszel beszélgettem, akik kutattak Međugorje témájában. Találtam olyan teológusokat, akik azt mondták, hogy talán az elején tényleg történhetett ott valami, de az biztos, hogy mostanra az egész egy pénzcsináló turistaattrakcióvá vált. Lehet, hogy egész Međugorje hazugságra épül, de az kétségtelen, hogy van valami szép ebben a hazugságban. Ezt az ellentmondást akartam A jelenésben is megmutatni. 
 
Ugyanakkor van benne valami röhejes is… 
 
Igaz. Az emberek tömegével vásárolják fel a méregdrágán árult kis szent szobrokat, ami nyilván nevetséges. Ez is része a történetnek. Amikor a film végén a hős arra a kérdésre, hogy elhiszi-e a történetet, azt válaszolja, hogy nem tudom, akkor egy felnőtt és felelősségteljes választ ad. Mert tényleg nem tudhatjuk. 
 
Mit gondol, miért van szükségünk arra, hogy higgyünk? 
 
Kell az illúzió, hogy értelmet adjon az életünknek. Kell nekünk az ígéret, hogy egyszer jobb lesz. Minden emberi mozgalom annak az ígéretével indul, hogy valamit jobbá tesznek a világban. Hinnünk kell abban, hogy jobb lehet, mert ez minden emberi történet alapja. A legfontosabb kérdés minden vallásban a halállal kapcsolatos. Vajon a halál bekövetkeztével valóban végünk van, vagy következik még valami utána? Kell nekünk az illúzió, hogy van még tovább. 
 
A filmje a mártíromság témakörét is körbejárja. Ezt a témát miért tartotta fontosnak belekeverni? 
 
A szereplőm bünteti magát a hazugsága miatt. Úgy gondolja, hogy bűnt követett el, ezért keresztény emberként büntetést érdemel. A keresztény tanítás elvei szerint minél többet szenvedsz, annál közelebb kerülsz Istenhez.  
 
Miért választott pont egy újságíró/fotóriportert főszereplőül? 
 
Ha valaki annyi háborút lát, mint egy háborús tudósító, kifejezetten nehéz hinnie Istenben. Ráadásul ő volt a kapcsolatom a mai állapotokhoz, a mai világhoz is. Egy racionalista, szkeptikus, a mában élő ember.  
 
A Marguerite – A tökéletlen hang című filmje hatalmas siker volt, ugyanakkor nem szomorította el kissé, hogy az ugyanezt a történetet feldolgozó, angol nyelvű Florence Foster Jenkins nagyobb visszhangot kapott? 
 
Nem igazán szerencsés rendezőként egy másik rendező ugyanazon témában forgatott filmjéről beszélnem. Persze szomorú volt megélni, hogy így alakult. Rögtön tudtam, hogy a valódi karakter igaz története önmagában kevés volt egy filmhez, hiszen egy gonoszkodó, egyáltalán nem szerethető figuráról van szó. Én is csak azután éreztem, hogy érdemes belevágni, miután felfedeztem a karakter belső tragédiáját, mert ez elegendő érzelmet biztosított ahhoz, hogy a nézők számára is érdekessé tegyem. Az angol változatban számomra nem volt elég érzelem. Persze Meryl Streep mindig nagyszerű… Képzelje magát a helyembe. Két hetem volt a forgatásig, amikor közölték velem, hogy készül egy másik film is ugyanerről az emberről. És ami különösen dühítő volt, hogy a Florence Foster Jenkins producerével is tárgyaltam korábban a filmtervemről…  
 
Ezek után a forgatás problémamentesen alakult? 
 
Kissé idegesen mentem Prágába dolgozni, az biztos. Aztán a stábban akadt egy emberem, aki Milos Formannal dolgozott az Amadeus és később a Valmont forgatásán is, és a Valmonttal ugyanez történt: egyszerre kezdték el vele forgatni a Veszedelmes viszonyokat. Ráadásul azt is Stephen Frears rendezte, mint az esetemben a Florence Foster Jenkinst. Azt mondta nekem, hogy ezúttal én fogok kijönni a párharcból győztesem, mert az enyém a kisebb film, az övék pedig a nagy stúdiófilm. 
 
A jelenés című film augusztus 30-án kerül mozikba. 
Tulu
2018.08.21
|
(10 kép)


Film premierek

Lány

belga-holland filmdráma, 105 perc, 2018

Gyémánthajsza

amerikai krimi, 104 perc, 2018

A sértés

amerikai-belga-ciprusi-francia-libanoni filmdráma, 112 perc, 2017

A belleville-i zsaru

francia vígjáték, 90 perc, 2018

Ruben Brandt, a gyűjtő

magyar animációs film, 96 perc, 2018

Legendás állatok - Grindelwald bűntettei

amerikai-angol fantasy, 134 perc, 2018
Játék
Mi van az iskolában megtanult életrajzok és életművek mögött? Hús-vér emberek, valódi örömökkel, sorsokkal, kapcsolatokkal, érzésekkel, érzelmekkel és tragédiákkal.
Filmek a TV-ben
H
12
K
13
Sze
14
18:15
Kicsinyítés
amerikai sci-fi, 2017
18:20
A hírek szerelmesei
amerikai dráma, 1996
18:20
Milliomos inkognítóban
kanadai vígjáték, 2018
18:30
Igazság - A CBS-botrány
amerikai történelmi filmdráma, 2015
18:35
Zorro
francia-olasz kalandfilm, 1975
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.