„A néző és a film között legyen dialógus” - Csuja László, Réti László, Vass Gergely és Muhi András

A Pesti Est exkluzív interjúja
Ritkán interjúzom egy fél filmstábbal, de amikor a Karlovy Vary-i Filmfesztiválon a Virágvölgy rendezőjét, Csuja Lászlót várom, hirtelen a spontán gyerekrablásról szóló film producere, Muhi András, az operatőre, Vass Gergely és az egyik főszereplője, Réti László is leül a diktafonom elé. A premier napja látszólag mindnyájukat felpörgette, a lelkesedésükben nem volt nehéz osztoznom.
Laci, te hogy kerültél a filmbe? Hogyan találtak rád? 
 
Réti: A pesterzsébeti iskolámból a volt osztályfőnököm kollégája ismeri Csuja Lacit, és ő ajánlott engem. Volt egy casting, felvettek rólam pár videót, improvizálnom kellett, és Lacinak megtetszett a személyiségem. 
 
Ez az első filmed, színészi tapasztalatok nélkül csatlakoztál a stábhoz. Olyan volt a filmforgatás, amilyennek képzelted? 
 
Réti: Nagyjából olyan. Nagy élmény volt. 
 
Vass: Egy felkészülési időszak azért megelőzte a forgatást. Hónapokig eltartott, és voltak nagyon fontos lépcsőfokai. Napokat töltöttünk együtt, főztünk, bevásároltunk és nagyon sokat próbáltunk. Ezek azért összehozták a csapatot. Nem effektíve a jeleneteket próbáltuk össze, hanem magát azt az élethelyzetet, hogy van egy partnered a jelenetben, és közben ott egy srác, aki az arcodba tolja a kamerát, netán közétek megy, megmozgat… Sokat kellett gyakorolni, hogy ez természetesen menjen. Elmondtuk, hogy a forgatáson majd ott lesz a mikrofonos és betartja a mikrofont, ott lesz a világosító, aki az arcodba tartja a derítőlapot. Ezeken végigmentünk szépen, így mire a forgatásra sor került, az ottani körülmények már nem lepték meg őket annyira, és szerencsére végig egymásra figyeltek, mert ez volt a legfontosabb. 
 
Muhi: Egy ilyen filmnél az a feladat, hogy a létezés a kamera előtt természetesen menjen, és ezt tényleg csak hosszú hónapok gyakorlásával lehet elsajátítani. A cél az, hogy a figyelmetlen néző ne is tudja megmondani, hogy dokumentumfilmet lát vagy játékfilmet.  
 
Attól nem féltetek, hogy a sok próbától elveszhet a jelenetek spontaneitása? 
 
Vass: Az volt a titkunk, hogy nem azt a jelenetet próbáltuk, ami végül a filmbe bekerült. Ha azt ismételtettük volna velük újra meg újra, akkor félő lett volna, hogy megszokják, és nem lesz éle az alakításuknak.  
 
Csuja: A főszereplőink soha nem kaptak forgatókönyvet. A sztori útközben állt össze nekik.  
 
Vass: Mindig olyan helyzetbe hoztuk őket, amivel akkor találkoztak először. Ott, a kamera előtt. 
 
Jól érzem, hogy a nagy drámai pillanatokat szándékosan kerültétek? Azokra a pillanatokra gondolok, amiket mondjuk egy Oscar-gálán be szoktak vágni a jelölt színészek esetében. 
 
Csuja: A dráma belül van. Laci karaktere életében először önálló döntéseket hoz, viszont mi, nézők tudjuk, hogy hosszú távon ez fenntarthatatlan, ami hatalmas dráma, csak ennek a megmutatását próbáltuk elrejteni. Ha mindent megmutatunk, a nézőnek nem hagyunk elég teret arra, hogy ő rakja össze magának. A néző és a film között legyen dialógus.  
 
Magát a gyerekrablást sem ábrázoljátok nagyon drámaian. 
 
Csuja: Van egy francia hagyomány, hogy a karakterek véletlenül, ürességből vagy pótcselekvésként valami olyat tesznek, amit ők sem gondolnak végig. Ha van egy ilyen tett, azután nem lehet a nagy, drámai jeleneteket beletenni, mert nem illik a film szövetébe.  
 
Vass: Az a jó, hogy ez a tett tök logikusan keletkezik Bianka (Berényi Bianka, a film női főszereplője - a szerk.) karakteréből. A néző nem is lepődik meg igazán, mert látja, hogy ilyen ez a lány. 
 
Laci, Biankával könnyen ment az összecsiszolódás? 
 
Réti: Nem volt nehéz. Bianka  nem egy bújós lány, és ez jó, mert az olyanokat nem annyira szeretem. Nem kényeskedik, igazi vagány csaj.  
 
Csuja: Bianka egyrészt egy vad csaj, ugyanakkor nagyon könnyen lemonitorozza, hogy milyenek a körülötte lévő emberek, és nagyon könnyen együtt tud velük működni. Összhangban voltak. 
 
A Virágvölgy egy Magyarországon forgatott, sok helyszínes road movie, de nem igazán felismerhetők benne a helyszínek. Szándékosan hagytátok homályban őket? 
 
Csuja: Azt szerettük volna, hogy a film egy kicsit elemelt, lebegős legyen. Annyi elég volt, hogy a nézők érezzék: valahol Kelet-Európában vagyunk vidéken, a periférián. 
Tulu
2018.08.27
|
(6 kép)


Film premierek

Sötét bűnök

amerikai-angol-lengyel krimi, 92 perc, 2016

Pizzarománc

amerikai-kanadai romantikus vígjáték, 102 perc, 2018

Gyújtogatók

dél-koreai thriller, 148 perc, 2018

Egy nap

magyar filmdráma, 99 perc, 2018

Donyeci történetek

ukrán filmdráma, 110 perc, 2018

A tanú

magyar szatíra, 112 perc, 1969

Ami nem öl meg

amerikai-angol-kanadai-német-svéd krimi, 117 perc, 2018

Sóhajok

amerikai-olasz horror, 152 perc, 2018
Játék
Rocklegendák a Klauzál Ház színpadán - a rock nagy urai ismét együtt!
Filmek a TV-ben
18:45
Casanova
amerikai romantikus kalandfilm, 2005
18:45
Piedone, a zsaru
olasz akcióvígjáték, 1974
18:50
Halálos fegyver 2.
amerikai akcióvígjáték, 1989
18:55
Rendőrsztori
hongkongi akciófilm, 1985
18:55
A lankadatlan - A Dewey Cox sztori
amerikai zenés vígjáték, 2007
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.