„Írtunk Tarantinónak is, csak hát lemorzsolódtunk” - Csizmazia Cheese Gábor

A Pesti Est exkluzív interjúja
Cuki nosztalgiafilm készült a tékázásról és a videotékák nagy korszakáról Volt egyszer egy téka címmel. A doksi rendezője, Csizmazia Cheese Gábor tíz évig maga is tékában dolgozott, és szeretett volna méltó lezárást kerekíteni egy fontos korszaknak, amire sok tékás és kölcsönző máig szeretettel gondol vissza.

40 éves.

 

Írt már koktélkönyvet, dolgozott filmkritikusként.

 

A Pesti Est szerzői közt is feltűnt.

Linkek

Magad is hosszú éveken át tékás voltál, de honnan ered az ambíció, hogy filmrendező is legyél? 
 
Éveken át gyűjtögettem a tékás sztorijaimat, és volt egy olyan tervem, hogy akár még könyv is lehetne ebből. Volt egy régi kölcsönzőm, aki egyszer hozott vissza egy filmet, és már messziről lobogtatta azzal a szöveggel, hogy „Csak a pult ment meg!” Mivel jóban voltam az illetővel, nem értettem ezt a nagy felháborodást. Kérdezem tőle, hogy mi történt, mi volt a probléma? Mondta, hogy „írós volt a film”. Rögtön leesett, hogy ő csak szinkronnal néz filmeket, viszont ez a mondat, hogy „Csak a pult ment meg!”, annyira megragadt bennem, hogy kezdeni akartam vele valamit. A videotékázásból rengeteget tanultam, viszont mégis egyfajta viszonylag zárt világ volt, ami megvédett attól a felnőtt élettől, ami kint zajlott az utcán. Mi, tékások egy burokban éltünk, és furcsa, hogy elrepült így velem tíz év. Aztán január 12-én megtudtam, hogy bezár a Corvin Téka. Ezután mindössze annyi volt a terv, hogy behívunk néhány régi kollégát, hogy csináljunk róla egy megemlékezős YouTube-videót, és ez az ötlet nőtte ki később magát egy filmmé. Az egész persze abból is fakadt, hogy az első ottani éveimben rengeteget forgattam munka közben, és ezen felvételek egy része ott is van a filmben. Kár, hogy sokat közülük nem használhattam fel.  
 
Miért? 
 
A legbénább hiúsági „jaj, hogy állt a hajam?” kérdésektől kezdve a politikai korrektségen át egészen addig, hogy egyszerűen nem találtuk meg a felvételen szereplő embert, rengeteg oka lehetett annak, hogy valakit kihagyjunk. A jogi része volt a legnagyobb meló. Felkutatni az archívokon szereplő embereket, hogy engedélyezzék a róluk készült felvétel használatát. Voltak persze olyanok, akiket egyáltalán nem találtunk meg, de még az is előfordult, hogy Ciprusra írtam, hogy elérjek valakit. 
 
Mikor dőlt el, hogy a film mozikba kerüljön? 
 
Amikor a közösségi finanszírozós kampányt kiírtuk, akkor még pusztán csak azt terveztük, hogy csinálunk egy nagy VHS-temetési bulit, ahová meghívjuk mindazokat, akik beleadtak a filmbe, és levetítjük egy moziteremben. Aztán áprilisban a Vertigo Média jelezte, hogy bevállalná a forgalmazását, és ettől kezdve már kicsit nagyobb volt a tét.  
 
A moziforgalmazás miatt változtattál valamin? 
 
Mondtak pár jó dolgot. Például a cím is így változott meg Volt egyszer egy Corvin Tékáról Volt egyszer egy tékára. Általánosítani kellett, mert végül is ez egy nosztalgiafilm egy régi korszak iránt, és azok a tékás dolgok, amikről a film szól, nemcsak a Corvin Tékára voltak igazak, hanem úgy általában a tékákra is. 
 
A Volt egyszer egy téka, ugye, egy nagyon kicsi film? 
 
Összesen hárman csináltuk. Eleinte Polgár Andrással ketten, és később még csatlakozott hozzánk Bruzsa Gábor. Majd’ bele szakadtunk. Polgár András volt az operatőr és a vágó, Bruzsa Gábor pedig a film vizuális gazdagításával – névinzerteket készített, vagy a filmbéli diavetítés képeit stb. A nagyon kicsi, vagy inkább nem létező költségvetésünkből próbáltunk belelopni azért néhány vizuális ötletet.  
 
Megszámoltad, hogy a filmhez összesen hány interjút készítettetek? 
 
Nagy szívfájdalmam, hogy az Odeonban a fénykorban még 50 ember dolgozott, és az embereknek kb. az 1/5-ét tudtuk csak elérni. Volt olyan is, akit elértünk, de rossz technikával lett felvéve az interjúja, és ezért nem tudtuk használni a filmben. A kölcsönzőink közül pedig nagyrészt aszerint válogattunk, hogy egyrészt kivel voltunk jó viszonyban, másrészt relatíve könnyen elérhető legyen, és ne kelljen nyolcszor egyeztetnünk az interjú miatt.  
 
A híres megszólalók mi alapján kerültek a filmbe? 
 
Az ő történetük egészen változatos. Puskás Peti például még a közösségi finanszírozás keretein belül szállt be a film költségvetésébe. Persze, ha nem ad bele pénzt, akkor is megszólaltattuk volna, mert az első barátnője és az első munkája is a Corvinhoz kötődik. Pálfi Gyuri például a Final Cut című filmjét valóban az Odeonba járva rakta össze, és mondta is, hogy ezt nagyon szívesen elmeséli. Miklauzic Bence számomra volt fontos ember, aki az évek során sok más projektembe is besegített. Mucsi Zoltánt és Rudolf Pétert pedig a filmes oldalamra, a hetediksor.hu-ra készített interjúk kapcsán ismertem meg, nagyon jóban lettünk, és önzetlenül segítettek a filmben. Voltak nagy ambícióink is. Írtunk Tarantinónak is, mint a leghíresebb tékásnak, csak hát lemorzsolódtunk, ráadásul ő is pont egy Volt egyszer egy… című filmet forgat.  
 
A Volt egyszer egy téka egyszeri kitérő volt a pályádon, vagy vannak még rendezői ambícióid? 
 
Vicces, hogy pont egy dokumentumfilm lett az első rendezésem, miközben már tíz éve van egy nagyjátékfilmes tervem, amit kb. kétévente előveszek, valaki mindig beleszeret, de aztán mégsem jön össze, ezért visszakerül a fiókba. Vannak tehát ilyen tervek, de sanszosabb, hogy előbb még egy kisfilmmel rukkoljak elő. 
 
A Volt egyszer egy téka szeptember 27-től látható a mozikban. 
Tulu
2018.09.17
|


Film premierek

Robin Hood

amerikai kalandfilm, 116 perc, 2018

Lengemesék 2. - Tél a Nádtengeren

magyar animációs film, 90 perc, 2018

BÚÉK

magyar vígdráma, 114 perc, 2018

Bergman 100

norvég-svéd dokumentumfilm, 117 perc, 2018

Amikor lehunyod a szemed

angol horror, 98 perc, 2018

A Grincs

amerikai animációs film, 86 perc, 2018
Filmek a TV-ben
18:05
Egy veszedelmes elme vallomásai
amerikai filmdráma, 2002
18:15
Szólíts a neveden
olasz romantikus film, 2017
18:20
A tehetség
amerikai filmdráma, 2017
18:30
Vírus
amerikai akciófilm, 1995
18:40
Változások kora
amerikai-angol filmdráma, 1995
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.