Kilenc öles köleskazal…

Megvan ez a nyelvtörő? És a köles maga? Hallottál róla biztosan. De ettél-e már? Ha glutén- vagy laktózérzékeny lettél, akkor bizonyára többször is. Vagy ha fogyókúrázol, esetleg az egészséges étkezés megszállottja vagy. De ha egyik sem, próbáltad-e már?
A kölest leginkább a mesékből ismertem sokáig. Olyan volt, mint a hamuban sült pogácsa: nagyjából tudtam, milyen, de sosem kóstoltam, miért is tettem volna? Csak egy motívum volt a mesében. Aztán idővel változott a világ, be- vagy inkább visszaszivárogtak a köztudatba a krumplin és a rizsen kívül egyéb köretek, először csak a zöldköret, majd a különböző gabonafélék, ahogyan a címszereplő is. 
 
Mióta ismerjük? 
 
A köles a perjefélék (Poaceae) családjába tartozó fűféle. Nem mai fejlesztés, hiszen már – egyes források szerint – Mezopotámiában is termesztették úgy 6000 évvel ezelőtt, ahonnan aztán vitték mindenfelé szerte a világban. Az ősi Keleten ebből készült a boza névre hallgató, alacsony alkoholtartalmú nedű. A burgonya előtti korban a legelterjedtebb gabonanövény volt. Úgy 550 faj létezik, nagy részük Eurázsia területein él. Magyarországon a termesztett köles (Panicum miliaceum) néven anyakönyvezett faj terjedt el, mely körülbelül 150 cm-es magasra nő.  
 
Miért edd meg? 
 
Mert finomságokat lehet belőle készíteni, melyek nem csupán gasztronómiai remekek, vagy akár egyszerű étkek, hanem számos vitamin, ásványi anyag található bennük. Hogy mit tud ez az egyszerű gabona? Nem tartalmaz glutént, ezt tudjuk, így cölikália esetén is ehető. A többihez képest magasabb a rosttartalma, így segíti az emésztést; a vastartalma szintén több, jelentős mennyiségű magnéziumot, mangánt, foszfort és cinket tartalmaz. B-vitaminban is gazdag, azaz, ha fáradt, kimerült vagy, kimondottan jót fog tenni. Szabályozza a vércukorszintet, de a koleszterinét is. Szépít – erősíti a bőrt, a hajat, a körmöket. Fehérjében gazdag, valódi immunrendszer-erősítő. Csak pajzsmirigy-problémák fennállása esetén nem ajánlott a fogyasztása. 
 
Viszont ha kissé lenyom a téli sötétség és hideg, egy tál köles hatással lesz a hangulatodra: triptofánt tartalmaz, ami segíti a szerotonin termelődését, így elvezet a jobb kedvhez és a nyugodtabb alváshoz is. De kapható kölessel töltött párna is, melyet hűtve vagy felmelegítve használhatunk akkor, ha kisbabánk hasa fáj, lázas vagy nyugtalan. Persze nem korhatáros, te is teheted például a csuklód alá, ha az egerezés miatt ínhüvely-gyulladásod lett. 
 
Mit főzzél belőle és miképp? 
 
A teljes kiőrlésű kölest főzés előtt jól mosd át, hogy a külső, kesernyés réteg ne maradjon rajta. Kétszer-háromszor annyi vízbe tedd fel a gázra, mint amennyi kölest kimertél. 15-20 perc alatt megfő kis lángon, de utána is hagyhatod még egy kicsit fedő alatt, hogy a maradék vizet felszívja. Készíthetsz sós ételt a kölesből: köretet húshoz, zöldséghez, teheted salátához. Mixelhető gyümölcsös-joghurtos reggeli, de akár köleskását is főzhetsz, túrókrémbe is keverheted, de sütemény-, kenyér- vagy palacsinta-alapanyag is lehet. Illetve szuper ránctalanító pakolásként is alkalmazhatod.  
 
Pesti Est-tipp: 
 
Még többet teszel magadért vagy a veled élőkért, ha a kölest csíráztatod, és azt is belekevered salátába, felhasználod főtt ételekhez, vagy egyszerűen csak tálalod a vajaskenyér mellé, esetleg ezt eszed mindenféle mesterséges nasi helyett. Ebben a formában az ásványi anyagok még nagyobb mértékben szívódnak fel a szervezetben. Nem utolsósorban pedig finom, könnyű, friss. 
Szálka Sarolta
2018.12.23
|


Játék
Mikor Gellert Grindelwald, a nagyhatalmú sötét varázsló megszökik a fogságból, Albus Dumbledore, a Roxfort professzora Göthe Salmander segítségét kéri a szökevény felkutatásában.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.