„Könnyebb nekem gonoszt játszani” - Dominic West

A Pesti Est exkluzív interjúja
A Drót és A viszony sorozatok sztárja Keira Knightley-val Budapesten forgatta a Colette című kosztümös drámát. Egészen Londonig utaztunk, hogy a magyarországi élményeiről és a karrierjéről kérdezhessük a kedves és jó humorú Dominic Westet.

49 éves.

 

Négy gyermek édesapja.

 

A Drót révén vált világhírűvé.

Mi fogott meg a projektben annyira, hogy csatlakozni akarj? 
 
A forgatókönyv, és az, hogy már régóta szerettem volna Keirával együtt dolgozni. Ráadásul a belle epoque a kedvenc történelmi korszakom. Azt hiszem, mélyen legbelül mindig szerettem volna francia lenni. Talán nem véletlen, hogy a Colette mellett nemrég A nyomorultakat is leforgattam. 
 
Mennyit tudtál Colette-ről korábban? 
 
Soha nem olvastam tőle semmit. Turistaként jártam a párizsi házában, tudtam a létezéséről és nagyjából ennyi. Willyről azonban még ennyit se tudtam, de ezzel nem vagyok egyedül. Bár korának hatalmas sztárja volt, az utókor nem igazán emlékszik rá, vagy ha igen, akkor csakis a Colette-tel való kapcsolata miatt.  
 
Nem furcsa, hogy az angolok forgattak egy filmet a franciákról?  
 
Kicsit olyan ez, mint amikor Woody Allen leforgatta a Vicky Cristina Barcelonát: abból a filmből az derült ki, hogy az amerikaiak milyennek látják a spanyolokat. Tisztában vagyok vele, hogy a franciák nem igazán szeretik, amikor az angolok piszkálják az ő történelmüket. Ennek ellenére a Torontói Filmfesztiválon kaptam gratulációkat franciáktól is 
 
Nagy rajongója vagy a franciáknak és a francia kultúrának: ehhez képest nem volt nagy csalódás, hogy a filmet Párizs helyett Budapesten forgattátok? 
 
Nagyrészt Magyarországon vettük fel. Budapest – ahogy sok más európai nagyváros is – rengeteget tanult Párizstól, Párizs jelentette a mintát a magyar főváros számára. Számos híres francia építész dolgozott ott: az Eiffel által tervezett pályaudvarotok például egészen fantasztikus. Budapestnek van egy előnye Párizshoz képest: a szocializmusban töltött évtizedek valósággal konzerválták a várost a régi állapotában, így a régi Párizst sok esetben hitelesebben kapjuk meg nálatok, mint a mai Párizsban. 
 
Többnyire sötét történetekben játszol meglehetősen zűrös lelkű alakokat, miközben már bizonyítottad, hogy remek érzéked van a komédiázáshoz is. Mit gondolsz, miért nem hívnak több vígjátékba? 
 
Erre a kérdésre én is szeretném tudni azt a rohadt választ. (nevet) Imádok vígjátékban szerepelni, de valahogy nem azoknak a rendezőknek szoktam eszébe jutni, akik komédiákat készítenek. Amúgy színészileg nincs bajom azzal, hogy összetett, sokszor szörnyű tetteket elkövető embereket kell játszanom, mert ezekben mindig van feladat, mindig van mibe kapaszkodni. Nemrég játszottam Jean Valjeant A nyomorultakban, és rá kellett jönnöm, hogy borzalmasan nehéz jó embert játszani. Tom Hanksnek jól megy, és Jimmy Stewartnak is ment a dolog, de kevés színész képes egy ilyen szerepben hiteles és emlékezetes lenni. Könnyebb nekem gonoszt játszani. 
 
Azért ne feledkezzünk meg Hugh Jackmanről sem... 
 
Igen, valóban így van. Egyszer játszottam vele együtt a Broadwayn, és ott egy sokkal sötétebb karaktert alakított, mint szokott. Azt kell mondanom, hogy korántsem volt annyira meggyőző, mint máskor. (nevet) 
 
Említetted, hogy a belle epoque a kedvenc történelmi korszakod. Mi fog meg benne annyira? 
 
Párizs a világ kultúrájának közepe volt akkoriban, a legérdekesebb hely, ahol csak lehettél. Toleráns város volt, márpedig a világ akkoriban még korántsem volt híres a toleranciájáról. Nem mintha ma az lenne. Az emberek sokkal nyitottabban gondolkodtak a szexualitás terén, nagyon sok minden belefért. Ma nagyon kocka módon állunk a kérdéshez: Hetero- vagy homoszexuális vagy? Dönteni kell, az emberek nem tudnak mit kezdeni az átmenetekkel. Sok kosztümös filmnél tapasztalom, hogy hajlamosak kissé lenézni a múltat, és azt mutatni, hogy ma mennyivel jobb nekünk. A Colette pont azt mutatja meg, hogy régen mennyivel jobb volt.  
 
Egy progresszív korszakról beszélsz, de a filmbéli karaktered, Willy azért messze nem volt annyira progresszív… 
 
Azért ezzel vitatkoznék, szerintem elég sok minden belefért neki, de tény, hogy a legfőbb motivációja a pénz volt. Willy érdekes figura, mert egyszerre volt moralizáló és amorális alak.  
 
Mit gondolsz, tehetséges író volt? 
 
Ezt így nem merném kimondani, de biztos vagyok abban, hogyha ma élne, akkor nagyon keresett és sokat foglalkoztatott szerkesztő volna valamelyik nagy könyvkiadónál, vagy egy gazdag PR-guru. Egy biztos: rendkívül nárcisztikus személyiség volt.  
 
Olvastál tőle valamit felkészülésként? 
 
A késői Claudine könyveit, amiben próbálta utánozni Colette stílusát. Szörnyűek voltak. Viszont Willy írt zenekritikákat, és ebben a műfajban valóban tehetséges volt, igazi vitriolos tollú kritikus.  
 
Azt olvastam, hogy Orson Welles jelentette számodra az inspirációt Willy megformálásához. 
 
Orson Welles egyike azoknak, akiket világéletemben istenítettem. Willy nem hasonlít rá, legalábbis abban az értelemben biztosan nem, hogy tizedannyira sem volt tehetséges. Ugyanakkor annyiban mégis, hogy neki is hatalmas étvágya volt, nemcsak szó szoros értelemben, de rengeteg szeretetre, törődésre, szexre, pénzre és sikerre vágyott, és Welles ehhez jó referenciának tűnt. Ezenkívül még Salieri jutott róla eszembe. Volt egy jelenet, amit leforgattunk, de végül kivágtak, amiben a sok sikeres év után már az idős és megtört Willy tiszta Salieri. Hatalmas sztár volt, a temetésére annak idején háromezer ember ment el, és ez csak rosszabb lesz attól, hogy valójában szélhámos volt.  
 
Úgy tudom, sokszor majdnem elájultál, miközben játszottad Willyt. Mi okozta a problémát? 
 
Nyáron forgattunk, és Budapesten ilyenkor olyan forróság van, hogy felforr az agyvized, és nemcsak vastag ruházatot, hanem alatta kövérítő ruhát is kellett viselnem, vagyis ki voltam tömve rendesen. Egyfolytában dőlt rólam a víz, litereket izzadtam ki magamból naponta. A mentőöv végül John C. Reilly képében érkezett, aki épp a Stan & Ollie-t forgatta akkortájt, szintén kövérítő ruhában. Ő mutatott nekem egy vastag övet, amit be kellett dugni a konnektorba és hideg vizet keringetett a testem körül. Ahogy kész voltunk egy jelenettel, rohantam a konnektorhoz bedugni, hogy ne ájuljak el a hőségtől. Tudom, hogy Keira és a többiek számára kicsit vicces voltam ilyenkor, mert az övnek fura, zúgó hangja volt. Sokat röhögtek a szenvedéseimen. 
 
Nemcsak filmekben, de sorozatokban is gyakran feltűnsz. Nehezen búcsúzol el egy olyan karaktertől, akit szerettél játszani? 
 
A búcsú számomra mindig nagyon könnyű. (nevet) A sorozatok forgatásai különösen hosszúra nyúlnak, és ha több évadosra nyúlik egy széria, az sok évet elvesz az életemből. Nagyon nehéz műfaj ez: 10-15 másodpercre kell nagyon jónak lenned, aztán három órán keresztül unatkozol. Tudom, hogy a legnagyobb sikereimet a sorozatoknak köszönhetem, de az örök szerelmem mindig a színház marad: imádok interakcióba lépni a közönséggel. A forgatásokon mindig nehezen viseltem a sok várakozást, de bőven kárpótolt ezért, hogy csodás írókkal és fantasztikus színészekkel dolgozhattam együtt. A filmkészítést könnyebben viselem: egy filmen nagyon intenzíven dolgozunk mondjuk öt héten át, aztán vége. Ha a tévében dolgozol, úgy érzed, soha nincs vége. 
 
Furcsa ezt hallani, mert közben a legtöbb rajongó a Drót vagy A viszony című sorozatok miatt szeret téged. 
 
Az életben a legtöbb jó dolog az akaratom ellenére történt velem. (nevet) Vegyük csak a gyerekeimet, vagy azt, hogy forgatás közben rengetegszer előfordult velem, hogy ott akartam hagyni a Drótot. Kis híján felmondtam, utólag meg kiderült, hogy ez volt a legjobb dolog, amit valaha csináltam.  
 
A filmben Willy azt mondja, hogy a „Az írónők könyveit senki nem veszi meg”. Mit gondolsz, így gondolkodik ma Hollywood a rendezni akaró nőkről? 
 
Ez egy jó analógia, de nem kell elmennünk a rendezőkig. Sajnos néha még az íróknál is ez a helyzet. Mit gondolsz, J.K. Rowling miért nem választott olyan nevet, ami alapján egyértelműen beazonosítható a neme? Érdekes, hogy a filmszakmát említed, mert itt az emberek neme erősen meghatározza azt, hogy milyen funkciót töltenek be a stábban. A script supervisor például mindig egy nő, az operatőr pedig mindig egy férfi. Olyanok ezek a munkák, mintha előre le lennének osztva a nemek között, és csak nagyon ritkán láthatunk a szabály alóli kivételt. Úgy hiszem, ha végre eljön az ideje, hogy sok nő rendezzen filmeket, az mindent megváltoztat a forgatásokon, még a stábok összetételét is. A viszony című sorozat showrunnere egy nő, és sok nőt szerződtetett rendezőnek, és ez mind nagyon jó tapasztalatot jelentett számomra.  
 
Nagyon színes pályát futottál be. Van olyan karaktered, aki különösen közel áll hozzád? 
 
Ha valaki odajön hozzám az utcán, elég valószínű, hogy a Drót miatt teszi. Azokra a szerepeimre vagyok legbüszkébb, amiket annak ellenére vállaltam, hogy mindenki megpróbált lebeszélni róluk. Nem tudom, tudod-e, de 26 éves koromban fél évre beálltam egy cirkuszba dolgozni, pedig mindenki azt mondta, hogy eszembe ne jusson. Csodás hónapok voltak. Ezek az alkalmak mindig azt tanították nekem, hogy bíznom kell az ösztöneimben. 
 
Tulu
2019.03.18
|
(13 kép)


Film premierek

Látomás

francia-japán filmdráma, 109 perc, 2018

Vízipók-csodapók - Felújított filmváltozat

magyar animációs film, 72 perc, 1983

Mia és a fehér oroszlán

dél-afrikai-francia-német családi film, 98 perc, 2018

Interjú Istennel

amerikai misztikus dráma, 97 perc, 2018

Hotel Mumbai

amerikai-ausztrál történelmi dráma, 125 perc, 2018

Ferenc pápa – Egy hiteles ember

amerikai-svájci dokumentumfilm, 96 perc, 2018

Egy nő fogságban

magyar dokumentumfilm, 89 perc, 2018

A gyászoló asszony átka

amerikai horror, 93 perc, 2019

Csodapark

amerikai-spanyol animációs film, 85 perc, 2019
Játék
A szépség és a szörnyeteg alkotói ezúttal a Diótörő meséjét dolgozták fel újszerű, mágikus tálalásban, nagyszerű színészek közreműködésével.
Filmek a TV-ben
18:10
Rakoncátlan célpont
angol vígjáték, 2009
18:15
Derült égből
német krimi, 2017
18:20
Brigsby mackó
amerikai film, 2017
18:25
Életben maradtak
amerikai katasztrófafilm, 1993
18:55
Zsenikém - Az ügynök haláli
amerikai akcióvígjáték, 2008
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.