„Korábban mindig a saját ötleteimből dolgoztam” - Jacques Audiard

Hogyan kerül egy európai művészfilmrendező egy nagy költségvetésű amerikai western élére? Jacques Audiard A próféta és a Rozsda és csont című sikerfilmjei után most a vadnyugatot is meghódította.

66 éves.

 

6 színészét juttatta eddig César-díjhoz.

 

Legnagyobb sikere a 2012-es Rozsda és csont.

Hogy kerültél egy amerikai western élére? 
 
Szokatlan körülmények közepette. A film ötlete John C. Reillytól és a feleségétől, Alison Dickeytől származik, aki a producere a Testvérlövészeknek. A Torontói Filmfesztiválon találkoztunk még 2012-ben, ahol a Rozsda és csont című filmemet vetítették, és megkértek, hogy olvassam el Patrick DeWitt regényét, ugyanis megszerezték hozzá a filmjogokat. Elolvastam, és egyből megfogott, éreztem, hogy örömmel készítenék filmet belőle. Ez már csak azért is furcsa, mert korábban mindig a saját ötleteimből dolgoztam, ez volt az első alkalom, hogy egy más által megálmodott történet miatt lettem lelkes. Soha korábban nem gondoltam, hogy valaha is westernt készítek, akkoriban épp a Dheepan című filmem előkészítésével voltam elfoglalva. Nem sok közöm volt a westernekhez, nem álmodoztam róla, hogy valaha is készítsek egyet. Ha nézek westernt, akkor is az olyan modernebb felfogású darabok kötnek le, mint a Kis nagy ember, illetve szeretem azokat a filmeket is, melyek a vadnyugat alkonyát mutatják be, mint a Rio Bravo, Az ember, aki lelőtte Liberty Valance-t vagy a Cheyenne ősz
 
Rád inkább az intim, személyes történetek elmesélése jellemző… 
 
Igaz, és ezt meg is találtam DeWitt könyvében a komplex testvéri kapcsolat bemutatásában. Ez egy olyan western, ami a freudi idők előtt játszódik. Két testvér addig beszélget egymással, míg végre ki nem mondanak olyan dolgokat, melyek korábban soha nem kerültek szóba köztük. Normális esetben az ilyen beszélgetések egy nappali kanapéján történnek meg, a mi esetünkben viszont lóháton, a háttérben a csodás vadnyugati tájjal. A Sisters testvérek sokat locsognak, közben meg könyörtelen gyilkosok, és pont ez a furcsa kombináció tette számomra vonzóvá ezt a történetet. Megláttam benne egy tündérmese magját, hiszen kissé olyanok ők, mint két testvér, akik eltévedtek a sűrű, sötét erdőben.  
 
Nehéz volt újrateremteni az amerikai vadnyugatot spanyolországi és romániai tájakon? 
 
Ez a mi döntésünk volt, és nemcsak költségvetési okokból döntöttünk így. Csodás tájakat láttunk az amerikai nyugaton, és a kanadai Albertában, ahol a Deadwood című tévésorozatot forgatták. Csak le kellett volna tenni a kamerát és megnyomni a Rec gombot: minden készen állt, még a díszletvárosok is. Csakhogy ezeket a tájakat már annyi filmben láthattuk. Mi inkább valami újra vágytunk.  
 
Inspiráltak más westernek, miközben a Testvérlövészekre készültél? 
 
Tudom, sokan dolgoznak úgy, hogy megpróbálják imitálni más filmek stílusát vagy látványvilágát, de ez nem az én utam. Az igazán lenyűgöző képeket az utóbbi tíz évben nem a moziban, hanem a kortárs képzőművészetben láttam. Szeretjük folyton megidézni a múlt örökségét, miközben az eszközeink az ábrázolásra teljesen megváltoztak. Ez egy furcsa paradoxon. 
 
Mennyiben volt hatással a film elképzelt képi világára Benoît Debie, az operatőr? 
 
Imádtam a Gaspar Noéval és Harmony Korine-nal közösen készített munkáit. A legfontosabb hozzájárulása az volt, amikor eldöntötte, hogy mindenképp 35 mm-es filmmel akar dolgozni. Benoît nem szereti a digitális kamerák képeinek kékes árnyalatát, ő szereti megőrizni a színeket a maguk gazdagságában. 
 
A filmet a saját bátyádnak ajánlottad, aki 25 éves korában eltűnt. 
 
Amikor egy kétgyermekes családban az egyik gyerek eltűnik, hirtelen a másik válik az egyetlen gyerekké, egyben a legidősebbé is. Minden felelősség, ami korábban az övé volt, hirtelen a te vállaidra nehezedik, egyfajta örökségként. Rájössz, hogy milyen egyszerű volt az életed az ő árnyékában. Megkapod az első generációhoz tartozók összes kényelmetlenségét, de az előnyök nélkül. Gyorsan rájössz, mennyire egyedül maradtál. 
 
Tulu/UIP-Duna Film
2019.03.25
|
(13 kép)


Film premierek

A hőlégballon

német történelmi dráma, 120 perc, 2018

Anyák napja

francia vígdráma, 101 perc, 2018

Bosszúállók: Végjáték

amerikai akciófilm, 181 perc, 2019

Sarkvidék

izlandi kalandfilm, 98 perc, 2018
Játék
A Still Corners olyan mozis élményeket piszkál fel bennünk, mint amilyeneket Morricone filmkockái alatt élhetünk át.
Filmek a TV-ben
H
22
K
23
Sze
24
18:10
A szellemlovas
amerikai akciófilm , 2007
18:10
Az utazás vége
angol háborús film, 2017
18:15
Creed - Apolló fia
amerikai filmdráma, 2015
18:40
Halálos fegyver 4.
amerikai akcióvígjáték, 1998
18:50
Gripsholm
német-osztrák-svájci romantikus filmdráma, 2000 (feliratos)
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.