Másfélmilliós „szószakadék” keletkezik a mesét hallgató és nem hallgató gyerekek között

Mintegy 1, 4 millióval több szót hallanak ötéves korukig azok a gyerekek, akiknek szülei naponta öt könyvet is elolvasnak nekik, mint azok, akiknek szülei soha nem olvasnak mesét - állapították meg az Ohiói Egyetem kutatói.
Ez a több mint „egymilliós szószakadék" kulcsfontosságú a gyerekek szókincsének és olvasási készségének fejlődése szempontjából. Azok a gyerekek, akiknek csak napi egyetlen könyvet olvasnak, mintegy 290 ezerrel több szót hallanak ötéves korukra, mint azok, akiknek szülei, gondozói nem olvasnak rendszeresen nekik - derült ki a Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics című folyóirat online kiadásában közzétett tanulmányból. 
 
„A szókincsből több szóval megismerkedő gyerekek jobban fel lesznek készülve arra, hogy ezeket a szavakat nyomtatásban lássák, amikor iskolába kerülnek. Ezeknek a gyereknek az olvasási készsége gyorsabban és könnyebben fejlődik" - magyarázta Jessica Logan adjunktus, a tanulmány vezető szerzője. 
 
A kutatás gondolata abból a korábbi tanulmányból fakadt, amely kimutatta hogy az amerikai gyerekek egynegyedének soha nem olvastak mesét, másik egynegyedüknek nagyon ritkán, hetente egyszer, kétszer. 
 
A kutatók együttműködtek a columbusi városi könyvtárral, amelynek munkatársai azonosították a 100 legkedveltebb gyermekkönyvet kicsinyek és iskolás kor előttiek körében. A kutatók a két korcsoportból kiválasztottak 30-30 könyvet és egyszerűen megszámolták, hány szó van bennük. A leporellók átlagosan 140 szót tartalmaztak, a gyerek képeskönyvek 228-at. Ebből számolták ki, hogy mekkora szókinccsel ismerkedhetnek meg a gyerekek születésüktől ötéves korukig feltételezve, hogy hároméves korig leporellókat olvasnak nekik, utána képeskönyveket, és minden meséléskor egy könyvet olvasnak el nekik szüleik. Számításaik szerint azok a gyerekek, akiknek nem olvasnak szüleik, 4662 szót ismernek meg, a heti egy-két alkalommal mesét hallgatók 63 570-et, a heti 3-5 alkalommal mesét hallgatók 169 520, a naponta olvasásban részesülők 296 660-at és 1 483 300 szót azok, akiknek naponta ötször olvasnak. 
 
„Ez nem a mindennapos kommunikációról szól. Azok a szavak, amelyeket a könyvekből ismernek meg, jóval összetettebb, bonyolult szavak, mint azok, amelyeket a szülőkkel beszélgetve megismernek" - magyarázta a kutató. „Egy gyermekkönyv szólhat az antarktiszi pingvinekről, olyan szavakat és fogalmakat ismertet meg nekik, amelyek nem jönnek elő a mindennapos beszélgetésben. És ezek a szavak különösen fontosak lehetnek az olvasás megtanulásában" - idézte Logant a Science Daily tudományos honlap. 
 
(MTI) 
2019.04.05
|


Aladdin

amerikai kalandfilm, 128 perc, 2019

Pokémon - Pikachu, a detektív

amerikai-japán kalandfilm, 104 perc, 2019

Undipofik

amerikai-kínai animációs film, 87 perc, 2019

Így neveld a sárkányodat 3

amerikai animációs film, 104 perc, 2019

A királynő kutyája

belga animációs film, 92 perc, 2019
További gyerekfilmek
Ifjúsági/gyerek műsorok a TV-ben
H
20
K
21
Sze
22
Cs
23
P
24
Szo
25
09:40
Timmy
III. évad, 26. rész
09:45
Mormota mesterek
II. évad, 8. rész: Tüsi tüskéi
09:45
Új bolondos dallamok
2015, 631. rész: Daffy a potyautas
09:50
Bing
I. évad, 26. rész
09:50
Új bolondos dallamok
2015, 632. rész: Szuperrobogó 3000
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.