„Sokat kellett foglalkoznunk a biztonság kérdésével” - Gilles de Maistre

A Pesti Est exkluzív interjúja
Ma, amikor a legmodernebb technikának hála csodás VFX állatokat lehet teremteni, nem sokaknak jutna eszébe egy családi filmet forgatni egy kislány és egy valódi oroszlán barátságáról, de Gilles de Maistre ilyen figura. A Mia és a fehér oroszlán rendezőjével telefonon beszélgettem.

58 éves.

 

A filmes karrierjét dokumentumfilmesként kezdte.

 

A Mia ötletét is dokumentumfilmes múltjának köszönheti.

Francia filmes vagy, de a Mia és a fehér oroszlánt angol nyelven forgattad. Elárulnád, hogy miért? 
 
Több oka volt. Egyrészt a történetünk Dél-Afrikában játszódik, és az országban nagyrészt angolul beszélnek. Másrészt úgy éreztem, hogy ez egy olyan sztori, ami igazán működőképes lehet a nemzetközi porondon, és ehhez a törekvéshez jobban passzolt az angol nyelv.  
 
Fontos volt, hogy pont Dél-Afrikában forgass? Máshol nem működött volna ez a történet? 
 
Bárhol működhetett volna, hiszen rengeteg országban találkozhatunk az állatcsempészettel. Dél-Afrika mellett leginkább az szólt, hogy itt találtam meg azt az oroszlánidomárt, aki lehetővé tette, hogy valódi állatokkal dolgozzunk, és innen származik a főszereplő kislányunk, Daniah De Villiers is. Mivel a forgatás három évet ölelt át, fontos volt, hogy lehetőleg minden egy helyen legyen, és ezt én Dél-Afrikában találtam meg. 
 
Ha ezt a sztorit Hollywoodban viszik filmre, biztos vagyok abban, hogy az oroszlánt CGI-jal hozzák létre, és nem valódi állattal dolgoznak. Ez a verzió sohasem merült fel nálad? 
 
Semmi bajom a VFX-szel, fantasztikus dolgokat lehet megteremteni a segítségével, de úgy hiszem, egészen más film született volna, ha nem egy valódi oroszlánnal dolgozunk. Nálam ez szóba sem jöhetett, ugyanis nem volt hozzá 150 millió dolláros költségvetésem, ez egy kifejezetten olcsó film. Mivel dokumentumfilmesként kezdtem a szakmát, mindig jobban érdekeltek a valódi dolgok, mint azok, amiket mesterségesen hoztak létre. Az, hogy a Mia és a fehér oroszlánban egy igazi állat és egy kislány valódi kapcsolatát láthatják a nézők, hozzáad valamit, amit VFX-szel biztosan nem lehetett volna megteremteni. Olyan érzelmeket, amik nem hiszem, hogy jelen lettek volna, ha zöld háttér előtt dolgozunk. Ma már a VFX-szel teremtett állatok szinte tökéletesek, csodálatos, hogy Az oroszlánkirály előzetesében milyen képeket láthatunk róluk, ugyanakkor valahol legbelül mégis érzed, hogy nem igaziak. Egy igazi ember-állat kapcsolat egyszerűen másképp jön át, más hatással van a nézőre. 
 
Mivel a forgatás három évet is átölelt, gondolom, igazi logisztikai rémálom lehetett újra meg újra összehozni a stábot és a színészeket… 
 
Erre nagyrészt azért volt szükség, hogy a nézők láthassák felnőni az oroszlánt, és azt, hogy a főhős, Mia 11 éves kislányból 14 éves kamasszá érik. Szerencsére jó előre beosztottuk az időnket, így mindenki pontosan tudhatta, hogy a következő két évben mikor térünk majd vissza. Vicces volt mindig úgy búcsúzni a stábtól, hogy találkozunk egy év múlva ugyanitt. Bárki bármit mond, megérte: csodás, hogy a film végén már majdhogynem egy nőt láthatunk magunk előtt, és nem egy kislányt.  
 
Hogyan sikerült meggyőznöd Daniah szüleit, hogy hagyják a kislányukat egy oroszlánnal forgatni? 
 
Ez volt a casting legnehezebb része: nemcsak egy tehetséges kislányt kellett találnunk, hanem olyan szülőket is, akik belemennek ebbe. Az első évben még könnyű volt, mert az oroszlánkölyök kicsi volt, cuki, és egyáltalán nem tűnt veszélyesnek, de a második évben már más volt a helyzet. Ott állt egy 200 kilós óriási állat. Létfontosságú volt, hogy a szülők maximálisan megbízzanak mind bennem, mind az oroszlánidomárban. Ha bármilyen kérdésük volt a lányuk biztonságával kapcsolatban, mindent a lehető legrészletesebben magyaráztunk el nekik. Ez egy komplikált film, ahol sokat kellett foglalkoznunk a biztonság kérdésével, és sok különféle módot fejlesztettünk ki arra vonatkozóan, hogy senkinek ne essen baja. Alapszabály volt, hogy ha Daniah fél, vagy Daniah meg akar állni, akkor azonnal leállunk. Még azzal is számoltunk, hogy esetleg annyira megijed, hogy végleg ki akar szállni. 
 
És mi lett volna, ha így történik? 
 
Találtunk volna más utat ahhoz, hogy befejezzük a filmet. 
 
Adódtak igazán veszélyes szituációk? 
 
Nem igazán. Daniah fő védelmi vonalát a szeretet jelentette. Ő is imádta az oroszlánt, és az oroszlán is imádta őt. Kölyökkorától ismerte Daniah-t és nagyon szoros volt a kettőjük kapcsolata. Három éven keresztül mindennap látták egymást, és ez nagyon szoros köteléket jelentett. Persze voltak biztonsági intézkedéseink is: egy oroszlán mégiscsak oroszlán, és nem mindig lehet kontrollálni. Néha puszta szeretetből képes veszélyes dolgokat csinálni. 
 
Még ma is van kapcsolat Daniah és az oroszlán között? 
 
Daniah és a családja a forgatás idején három évre elköltöztek, hogy a lány folyton az oroszlán közelében lehessen. Imádják egymást, de úgy döntöttünk, hogy jobb, ha ez a kötelék véget ér. Ha Daniah már felnőtt lett volna, dönthetett volna másképp is, de mivel még gyerek, a szülei és én úgy döntöttünk, hogy jobb és biztonságosabb, ha itt ér véget kettejük kapcsolata. Volt már rá példa, hogy meglátogatta az oroszlánt, de már csak rácson keresztül. 
 
Hogy tudtál rávenni egy olyan világsztárt, mint Mélanie Laurent, hogy egy valódi oroszlánnal dolgozzon? 
 
Igazából csak kölyökkorában dolgozott a valódi oroszlánnal, amikor még nem volt veszélyes. Később VFX segítségével értük el, hogy úgy nézzen ki, mintha ő is az oroszlán mellett volna. Mélanie számára fontos volt a film üzenete a környezet- és állatvédelemről, ezért döntött úgy, hogy csatlakozik hozzánk. 
 
A stábot hogyan védtétek az oroszlántól? 
 
Úgy, hogy az oroszlán egyéves kora után ketrecekben voltunk, onnan vettük fel a filmet.  
Tulu
2019.04.15
|
(9 kép)


Film premierek

Látomás

francia-japán filmdráma, 109 perc, 2018

Vízipók-csodapók - Felújított filmváltozat

magyar animációs film, 72 perc, 1983

Mia és a fehér oroszlán

dél-afrikai-francia-német családi film, 98 perc, 2018

Interjú Istennel

amerikai misztikus dráma, 97 perc, 2018

Hotel Mumbai

amerikai-ausztrál történelmi dráma, 125 perc, 2018

Ferenc pápa – Egy hiteles ember

amerikai-svájci dokumentumfilm, 96 perc, 2018

Egy nő fogságban

magyar dokumentumfilm, 89 perc, 2018

A gyászoló asszony átka

amerikai horror, 93 perc, 2019

Csodapark

amerikai-spanyol animációs film, 85 perc, 2019
Játék
A látványos kiállításon a látogatók egy képzeletbeli űrutazásra indulnak, ahol tudásukat és bátorságukat próbára téve egy galaktikus kaland részesei lehetnek.
Filmek a TV-ben
18:10
Rakoncátlan célpont
angol vígjáték, 2009
18:15
Derült égből
német krimi, 2017
18:20
Brigsby mackó
amerikai film, 2017
18:25
Életben maradtak
amerikai katasztrófafilm, 1993
18:55
Zsenikém - Az ügynök haláli
amerikai akcióvígjáték, 2008
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.