„Minden hülyéskedés dacára azért a nézőben a végére kialakul egy összkép Pécsről” - Lévai Balázs

A Pesti Est exkluzív interjúja
Számos könnyűzenei témájú műsor, doksi, riport, könyv és cikk után Lévai Balázs egy új zsánerben, az áldokumentumfilmben is kipróbálta magát, ám a Pécs könnyűzenei életét sztárzenekarokkal bemutató Pécsi szál még áldoksinak is cseles. A rendezővel beszélgettünk.

50 éves.

 

Legismertebb zenei munkája a Dob + basszus című zenetörténeti tévéműsor.

 

Készített dokufimet Tankcsapdával, a Kispál és a Borzzal, a Quimbyvel és a Csík zenekarral.

Régóta mozogsz zenekarok között, de miért épp a pécsi színtérről szerettél volna filmet készíteni? 
 
Pécs városa mindig is kedves volt a szívemnek. Valahogy úgy hozta az élet, hogy Budapesten kívül a legtöbb éjszakát Pécsen töltöttem Magyarországon. Ott szereztem az egyik diplomámat, írtunk egy könyvet Lovasi Andrással közösen és már tíz éve én vezetem a POSZT szakmai beszélgetéseit. Maga az alapötlet úgy öt éve jött. Meg szerettem volna nézni, mi az oka annak, hogy ilyen sok jó zenekar jön Pécsről. Általában egy-egy emblematikus zenekar jön ki a vidéki városok többségéből: Debrecenből a Tankcsapda, Miskolcról az Edda, Dunaújvárosból a Quimby… Ehhez képest van egy város, ahonnét négy „headliner” zenekar is indult, és akkor a kisebbeket még nem is említettem. Úgy éreztem, erre a jelenségre érdemes felhúzni egy filmet. 
 
Miért a félig dokumentumfilm, félig áldokumentumfilm formát választottad? 
 
Abban nem láttam nagy kihívást, hogy egy sima dokumentumfilmet forgassak. Egyrészt csináltam már rengeteg ilyet, másrészt az ember ilyenkor előre végigpörgeti a fejében, mi fog történni: elmesélik a zenészek a pályafutásukat, hogy indultak el, mi volt a fordulópont, hogy robbantak be satöbbi. Biztos meg lehetett volna ezt is érdekesen csinálni, de engem ez most nem érdekelt. Inkább az foglalkoztatott, hogy mi lesz akkor, ha elkezdjük keverni a valós információkat a valótlannal, akár úgy is, hogy picit a nézőt is megtévesztjük. A műfaját tekintve ez nem áldokumentumfilm, annál próbáltam eggyel ravaszabb lenni. A Pécsi szál egyfajta feladványt kínál a nézőnek, vajon mi igaz abból, amit lát, és mi nem.  
 
Azt mondod ezzel, hogy ha valaki a pécsi zenekarokról akar informálódni, azt ne a te filmedből tegye? 
 
Nagyon sok valós információ is van a filmben. Még olyanok is, amelyekről sok néző azt fogja hinni, hogy kitalált. Ezeken kívül a történetnek vannak olyan fikciós elemei, amiket reményeim szerint sok néző valódinak fog hinni. És persze vannak olyan kitalált infók is, amikről egyből levágják majd, hogy na, jó, ez már marhaság. Ez egy játék, ami indirekt módon sokat elmond erről a városról és a benne élő zenészekről. Minden hülyéskedés dacára azért a nézőben a végére kialakul egy összkép Pécsről, a pécsi zenéről és a pécsi zenészekről. Látod, milyen viszonyban vannak egymással, milyen közös múltjuk van, és azt is látod, nem veszik véresen komolyan magukat. 
 
Mit gondolsz, sikerült megfejtened a pécsi zene titkát? 
 
Rendhagyó módon kezdődik a film, mert talán már a legelején választ adnak erre a szereplők. De a titkot a város hordozza, a hangulatában, a klubéletében, a Mecseken túli viszonylagos izoláltságában. Abban, ahogy táptalaja tudott lenni ennyi jó zenekarnak. Nagyon fontos, hogy egy városi közeg támogató legyen a fiatal zenekaroknak, biztosítson nekik lehetőséget a munkára és a kiugrásra. A jó példa pedig nagyon ragadós. Ha azt látod zenészként, hogy a szomszéd próbateremben gyakorló zenekar mekkora karriert futott be, akkor magadról is könnyebben elhiszed, hogy képes lehetsz erre.  
 
Országos hírű, elfoglalt zenészek sokasága tűnik fel a filmedben, ráadásul sok a közös jelenetük. Logisztikailag kihívást jelentett őket egy légtérbe gyűjteni? 
 
A forgatás egyik legnagyobb kihívása volt a Kispál, a Punnany, a 30Y és a Halott pénz tagjait összeszervezni. Tök jó volt látni, hogy ilyen nagynevű zenekarok szívesen mentek bele a hülyeségbe, akár önmaguk kifigurázásába. Sokat elárul egy zenekarról, hogy mikre vehetőek rá pusztán ökörködésből.  
 
Volt olyan zenekar, akit be akartál vonni a filmbe, de valamiért nem sikerült? 
 
Hat zenekarral megyünk a filmben és már így is a határainkat feszegetjük. Biztos sokakban lesz hiányérzet, és kérdezik majd, hogy például miért nincs benne a Psycho Mutants vagy Hétköznapi Csalódások, esetleg Rudán Joe. Ez a film azonban nem arra vállalkozott, hogy megrajzolja Pécs zenei térképét, ez inkább egy játék a pécsi zenekarokra építve. Ha minden szóba jöhető zenekart beleveszek, sehogyan nem állt volna össze a film. Hat bandát is épp elég nehéz követni. 
 
Miért pont Szabó Simon vezeti be a nézőket a pécsi könnyűzenei forgatagba? 
 
Elsődleges volt, hogy olyan főszereplőt találjunk, akit elfogadnak a zenekarok. Akit ismernek, akiben megbíznak, akit szeretnek, és akit nem fog sokkolni, hogy nincs megírva minden jelenetben a szövege. Simon eléggé adta magát, nem kellett sokat gondolkodnom rajta, ugyanis a szomszédom Budán. Rengetegszer futunk össze az utcán, és már többször fenyegettem meg azzal, hogy el fogom hívni egy low budget filmbe kevés pénzért sokat dolgozni. Ez most valósult meg. 
 
Meg sem fordult a fejedben, hogy te legyél ez a karakter? 
 
Én unalmas figura lettem volna ehhez a játékhoz. Ha egy szabályos, korrekt dokumentumfilmet csinálunk, azt vihettem volna én. De mivel sokkal játékosabb filmet álmodtam meg, így ez nem az én szerepköröm volt. Egyrészt se színészi múltam, se affinitásom, másrészt nem vagyok elég érdekes karakter erre a szerepre. De egy kicsit azért magamat is betettem: én vagyok a rossz fej producer a filmben.  
 
Szerinted ki a Pécsi szál célközönsége? 
 
Olyan filmet szerettünk volna készíteni, ami minden zeneszerető számára érdekes. Nyilván elsősorban azoknak lehet érdekes, akik szeretik a filmben szereplő zenekarokat. De ebben a kísérletező kedvű, zenés film műfajban reményeim szerint meghúzódik egy intellektuális szál is, szóval azoknak is szól, akiket vonz az ilyesmi. 
 
A Köszönjük, de nem kell több pécsi zenekar FB-oldal üzemeltetőit valóban sikerült megtalálnod? 
 
Ezt inkább tőlük kérdezd meg. (nevet) 
 
Tulu
2019.05.06
|
(4 kép)


Film premierek

Fájdalom és dicsőség

spanyol filmdráma, 113 perc, 2019

Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány

amerikai thriller, 108 perc, 2019

Aladdin

amerikai kalandfilm, 128 perc, 2019

A gyermek

ír horror, 90 perc, 2019
Játék
Spirituális utazásra hív Zságer Balázs fesztiválkedvenc zenekara, akik a „vissza a természethez” elvet vállalták fel ötödik lemezükön
Filmek a TV-ben
H
20
K
21
Sze
22
Cs
23
P
24
Szo
25
18:05
Floridai álom
amerikai film, 2017
18:10
Odd Thomas - A halottlátó
amerikai thriller, 2013
18:10
Pókember 3.
amerikai akciófilm, 2007
18:15
Pinokkió
olasz-német mesefilm, 2013
18:25
A púpos
olasz-német-francia filmdráma, 1997
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.