„Afrika számomra az állandó változásról szól” - Philippe Godeau

A Pesti Est exkluzív interjúja
Megrendezte Omar Sy eddigi legszemélyesebb filmjét, de nem szívesen beszél arról, hogy a főhős Seydou Tall mennyiben azonos az őt alakító Omar Syvel. Mi azért próbáltuk kiszedni belőle, amikor Párizsban beszélgettünk.

Elsősorban producerként ismert.

 

A Pan Européenne nevű filmgyártó cég tulajdonosa.

 

2009 óta rendez.

Ugye jól sejtem, hogy a Yao utazása Omar Sy számára nagyon személyes film volt? 
 
Ő is híres színész, ahogy a sztori főhőse, és ő is Szenegálból származik, ahogy a film főhőse. Ilyen szempontból izgalmas volt fikcióvá alakítani a valóságot. Az, hogy a film fontos számára, elsősorban azon látszott, hogy egyáltalán elvállalta: a Yao utazása nem nagy költségvetésű film, nem olyan komédia, amitől iszonyatosan sok nézőt lehet várni. Omar azért csinálta meg, mert fontos volt neki ez a történet. 
 
Nem gondolja, hogy sok néző egyenesen Omar Sy önéletrajzi filmjének nézheti a Yao utazását? 
 
Pont ez tetszett leginkább ebben a filmben. Fogtuk Omar hihetetlen népszerűségét és hírnevét, és felhasználtuk ehhez a történethez, amiben kétségtelenül van valami az igazi Omarból is. A nézők nem tudhatják, hogy mi pontosan a fikció, és mi az, ami valóságos a karakterében, és végig nagyon élveztük az ezzel való játékot. 
 
Azzal a szándékkal állt neki a munkának, hogy egy road movie-t készítsen? 
 
Egy kicsit úgy közelítettem meg ezt a filmet, mintha az Egyesült Államokban, a road movie-k őshazájában forgattam volna. Az volt a szándékom, hogy úgy nézzen ki, mint egy utazós dokumentumfilm. Meg akartam mutatni az igazi Afrikát, azt, hogy mennyire változik, és mennyire modern. Folyamatosan építkeznek, a semmiből nőnek ki az autópályák és a hatalmas épületek. 
 
Nehéz volt Szenegálban forgatni? Azt a jelenetet hogyan sikerült felvenni, amiben megáll az autó, és az egész város imádkozni kezd? 
 
Pozitív élmény volt, az emberek végtelenül kedvesek voltak velünk. Az említett jelenet felvételéhez a helyi vallási közösségtől sikerült engedélyt szereznünk. Nem gördítettek akadályokat az utunkba. Szenegálban nagyjából évente két filmet forgatnak, nincsenek hozzászokva ehhez, így örömmel fogadják a stábokat. 
 
Létezik szenegáli filmipar, vagy gyakorlatilag minden felszerelést és szakembert Franciaországból kellett a helyszínre vinni? 
 
Ami a felszerelést illeti, mindent Franciaországból hoztunk, de a stáb kialakításánál figyeltünk arra, hogy a helyieknek is biztosítsunk munkát.  
 
Mi az, amit hazavitt erről a forgatásról? 
 
Már többször jártam korábban Afrikában, és lenyűgöz benne, hogy szinte minden utamon egy új Afrikát ismerhetek meg. Ez a földrész számomra az állandó változásról szól. Két és fél hónapig forgattunk, és pusztán ennyi idő alatt rengeteget változott. Ez persze rám is kihat: vele együtt én is változom. A film is más lett ettől az állandó változástól, mint ahogy az elején elterveztem, de ez így természetes. 
 
Sok afrikai filmet nézett felkészülésként? 
 
Alig néhányat láttam, és azokat sem felkészülésként, hanem ettől függetlenül. Ugyan a film Afrikában játszódik, nagyrészt ottani szereplőkkel, de az amerikai filmek stílusában szerettem volna elmesélni a történetet, úgy, hogy a sztori hátterében lévő ország nagyon is valóságos és mai legyen.  
 
Nehéz volt megtalálni a gyerekszereplőt? 
 
Hihetetlenül bonyolult volt, hatszáz gyereket néztünk meg. Kezdődött a nyelvvel: ugyan sokan beszélnek franciául, de jellemzően nem elég jól. Pont ezért Franciaországban is keresgéltünk, de akik onnan jöttek, egyszerűen nem tűntek hitelesnek az afrikai környezetben. Végül Lionelre Szenegálban találtunk rá: egy nagyon tehetséges, szegény családból származó keresztény fiú, akinek hatalmas terhet kellett elbírnia a vállán. Egy két és fél hónapos forgatásnak ő volt az egyik kulcsfigurája, és ez nem mindennapi teher, pláne egy gyereknek. Omar ráadásul csak két nappal a forgatás előtt érkezett, nem volt idő arra, hogy jobban megismerjék egymást. 
 
Tulu
2019.07.15
|
(4 kép)


Film premierek

Mancs őrjárat

amerikai-kanadai animációs film, 69 perc, 2019

Út a királyi operába

angol-kubai-német-spanyol életrajzi dráma, 115 perc, 2018

Családi vakáció - Irány Ibiza!

belga-francia vígjáték, 87 perc, 2018

Aki bújt

amerikai horror, 95 perc, 2019

A bűn királynői

amerikai akcióthriller, 102 perc, 2019
Játék
Az ország egyik legismertebb MC-je bandájával és saját szerzeményeivel érkezik a Hajóra.
Filmek a TV-ben
18:10
Szívhangok
német romantikus vígjáték, 2013
18:30
Az utolsó akcióhős
amerikai akcióvígjáték, 1993
18:55
Amra és a második házasság
szaúd-arábiai vígjáték, 2018
19:00
A hazafi
amerikai akciófilm, 1998
19:05
Ház az utca végén
amerikai horror, 2012
Minden idők legnagyobb Nagy István-kiállítása a Kieselbach Galériában. Modern, realista, konstruktív - csodás kiállításélmény laikusoknak és profiknak is. @kieselbachgaleria . . . #nagyistvan #kiallitasajanlo #kulturalisajanlo #kieselbachgallery #festeszet #magyarfesteszet
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.