Egy steampunk hajón dolgozom – Interjú Magács Lászlóval

A Pesti Est exkluzív interjúja videóval!
Két éve nyitott meg a TRIP Hajó, ami már különleges elhelyezkedésével is sajátos kulturális élményt kínál a nézőinek – az eddigi tapasztalatokról és új tervekről Magács Lászlóval beszélgettünk.
Az elmúlt két év a tapasztalatszerzés időszaka volt. Hogyan értékeli ezt a két évet a Tripen? 
 
Nagyon kalandos úr vezetett idáig. Valójában a vágyam az volt, hogy soha többet ne kelljen repertoárszínházzal foglalkoznom, és a helyspecifikus előadásokra koncentrálhassak. Volt is egy hosszútávú, ötéves tervem, hogy milyen előadásokat szeretnék megrendezni bizonyos helyszíneken, aztán a kapcsolatrendszerek révén egyszer csak belesodródtam ebbe a helyzetbe. Először a hétvégi periódusokon kezdünk el dolgozni, később átvettük a színháztermet, idén pedig már mi üzemeltetjük a hajót annak összes előnyével és gondjával. Az elmúlt két év alatt kialakult egy jól működő háló, koncertszervezőkkel, zenekarokkal, színházakkal, úgyhogy most valamiképpen megint afelé sodort engem az élet, hogy egy Merlin-típusú helyet csináljak, ezúttal itt, Budán. 
 
Mit jelent pontosan ez a Merlin-típusú hely? 
 
Egy követhető struktúrájú kulturális helyet. A hétfő a színházé, a kedd a kortárs táncé, a szerda az irodalomé, a csütörtök az új, fiatal zenekaroké, a péntek-szombat a nagyzenekaroké, a vasárnap pedig a cirkuszé. Az egyik legfontosabb dolog, amivel itt az utóbbi időszakban kísérleteztünk, az éppen egy cirkuszszínházi sorozat. Nagyon érdekelt ugyanis, hogy azok a számok, amelyek egy 20 méteres manézsban működnek, azok megvalósíthatók-e egy 4,5 méter magas színházteremben. Azt a fajta félelmet és izgalmat, hogy leesik az artista és sérüléseket szenved, természetesen elveszítjük, de az a tapasztalat, hogy az a fajta közelség és intimitás, amit itt tudunk kínálni, ugyanúgy működik, hiszen ezáltal részletgazdagabban látunk egy előadást. 
 
Mennyire élesek a határok a felsorolt művészeti ágak között? 
 
Nagyon szeretem az összművészeti produkciókat, úgyhogy nálam sosem különültek el igazán. Az utóbbi időben egy új ágazat is kezdett megjelenni, a vetítéstechnika, igyekszünk is használni a következő előadásunkban. Június 27-én az artistaképzővel készítünk egy cirkuszszínházi előadást, amivel vissza is találunk az eredeti tervekhez, ugyanis helyspecifikus produkcióról van szó. Ebben a munkában egyenrangú szerepe lesz a szövegnek, a koreográfiának, a videotechnikának és a cirkusznak. Úgy gondolom, hogy érdemes ezeket a különféle hatásokat együtt a történetmesélés szolgálatába állítani, mert így teljesen más élményt tud kínálni a nézőknek és az alkotóknak egyaránt. 
 

AZ INTERJÚ VIDEOVÁLTOZATA:
 
 


 
Többször szóba került már a helyspecifikusság: egy hajó a maga korlátai mellett miben tud szabadságot adni az alkotóknak? 
 
A TRIP egy folyam-tengerjáró hajó, ami ’39-ben épült, a második világháborúban a Fekete-tengeren szolgált. Ebből is kiolvashatóak a méretei, emellett pedig nagyon izgalmas az atmoszférája is, egyszer például azt vettem észre, hogy tulajdonképpen egy „steampunk hajón” dolgozom. Ennél fogva nekünk nem pusztán az a feladatunk, hogy kiszolgáljuk az előadásokat, hanem az is, hogy ne rejtsük el ennek a hajónak a sajátosságait. Nemrég nyitottuk meg a Panoráma termet, aminek kialakításánál is az volt a célunk, hogy a valóságot és a színházi illúziót harmonikusan ötvözzük, hogy vissza tudjuk hozni a hajózás motívumrendszerét, de természetesen nem a restauráció a célunk. Folynak a tárgyalások a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeummal is, ugyanis szintén nagyon régi vágyam, hogy a kortárs művészet és a történelem szervesen egymásba olvadjon ebben a kulturális térben, ezért arra törekszünk, hogy a magyar hajózás emlékei is megjelenjenek. Ez persze nem azt jelenti, hogy az emberek, ha bejönnek ide egy buliba, egy múzeumban fogják érezni magukat, egyszerűen fontosnak tartom, hogy megvalósuljon egy tudásátadás, és ettől nem lesz rosszabb a zene, és Hamlet sem fog más monológot mondani. 
 

A kulturális központ megteremtése mellett mennyire kap hangsúlyt a közösségépítés? 
 
Sokszor vádoltak már minket azzal, hogy ez a hajó nem is színház, hanem egy művelődési ház. Szerintem nincs színház, művelődési házak vannak. Nem kell félni attól, hogy különböző műfajokat engedjünk be ugyanabba a térbe. A különbség csak ott van, hogy jót csinálunk-e vagy rosszat. Ennél fogva természetesen a közösségépítés is célunk, már tettem lépéseket az I. kerületi önkormányzat felé, ugyanis van egy oktatási programunk, a Nézőképző, amit szeretnénk megnyitni a gimnazisták számára. A következő előadásunk, ami ennek a programnak a része, a Bánk bán, és már most teljesen biztos, hogy ugyanúgy kiforgatjuk majd, akárcsak Madáchtól Az ember tragédiáját. Most azt tesztelgetjük, hogy milyen eszközökkel tudjuk a fiatalokat megszólítani, és azt hiszem, nem is rosszak az esélyeink, hiszen a városnak olyan pontján vagyunk, ahol nincs más összművészeti intézmény. 
 
Az ember tragédiája, Bánk bán... Színházilag kifejezett cél a klasszikusok újjáélesztése? 
 
Igen, van valamiféle kultúraközvetítő vágy ebben. Azt ígértem a gimnazistáknak, hogy ezeket az előadásokat úgy fogom megcsinálni, hogy közérthetőbb legyen, hogy utat találjanak hozzájuk. Szeretek ezeken a szövegeken új formákkal kísérletezni, ha kikristályosodik egy koncepció, akkor az összes eszközt ehhez az ívhez próbálom igazítani. Dolgozunk egy projekten, a Na'Conxypánon, ami egy 20. századi magyar festőnek, Gulácsy Lajosnak az álomvilágát jeleníti meg, és ennek az előadásnak is erős lesz az összművészeti vonala. Az álmokat artistaszámokon keresztül mutatjuk be, emellett tárgyalunk egy neves külföldi dj-vel, aki a zenéért felel majd, és használjuk a már említett vetítéstechnikát is. Nem véletlenül szoktuk azt kommunikálni, hogy mi különleges élményeket adunk, hiszen éppen ezzel a műfaji sokszínűséggel kínálunk mást, mint egy hagyományos játszóhely. 
Dézsi Fruzsina
2019.12.11
|


Játék
Lassan itt az ideje, hogy lekapcsoljuk a fedélzeti hibernációt: a Nap körüli keringésünk sötét szakaszából immár kifelé suhanunk.
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.