Savanyúság, főtétel és nasi: a többfunkciós savanyú káposzta

A tél slágere annak, aki szereti. Finom hűs, mégsem hűti a szervezetünket. Vitamindús, oltja a szomjat, segíti az emésztést. Eheted magában reggel, délben, este, vagy főétel mellé, esetleg annak alkotóelemeként.
Miből készül? 
 
Fejes káposztából és fűszerekből. Sóval, köménymaggal, babérlevéllel szokták elsősorban, de vannak különlegesebb hozzávalók is: birsalma, hagyma, fokhagyma, sárgarépa, csípős paprika, torma, curry, gyömbér. A fejes káposzta savanyítani való változatát vedd meg a piacon ehhez az ételhez. A zöldséget amúgy minimum 4000 éve termeszti az emberiség. C-, B1- és B2-vitaminban gazdag. A növény a tavasszal elvetett magokból nyáron fejlődik ki. Először a gyökér és a leveles szár jön létre, amely jellemzően vaskos, ez a torzsa. Utóbbi két rész tartalmazza a vitaminokat és tápanyagokat. Ha ilyenkor nem szüreteljük le fejeket, a következő nyárra hosszú szárakon virágok nyílnak majd, ezekből pedig a magokat tartalmazó becőtermés bomlik ki. 
 
Hogyan készül? 
 
Egy kilogramm nem megmosott káposzta (a rajta lévő bacik jelen esetben jót tesznek erjedéskor a végeredménynek) torzsáját vágd ki, a többit gyaluld le vékony, gusztusos szeletekre, majd 150 gramm sót szórj rá bátran, ettől fog levet ereszteni. Gyúrd össze jól, majd a tiszta, kifőzött befőttes üvegekbe nyomd bele a keveréket úgy, hogy ellepje a leve és még maradjon is egy kicsi hely az üveg tetejéig. Mielőtt lezárod, helyezz a káposztacsíkok fölé egy darab babérlevelet és egy kis köménymagot, mondjuk teáskanálnyit. Itt ízesítheted egyebekkel is. Pár nap után a konyhából pakold el az üvegeket sötét helyre, és két hét elteltével tálalhatod a finom falatokat. 
 
Mire készül? 
 
Hogy megtisztítsa a bélrendszert. A káposztában magas a tejsav mennyisége, ami csak fokozódik az erjedés alkalmával, ennek következtében pedig segít abban, hogy rend legyen bennünk – fizikailag. Főleg a vastagbélben fejti ki jótékony hatását, itt állítják helyre a laktobacilusok az egyensúlyt, ha az megbillent a stresszes életvitel, antibiotikum-kúra vagy egyéb behatás miatt. C-vitamin-tartalma szuper, hisz megmarad benne a nyers fogyasztásnak köszönhetően. Emellett kiemelkedően magas rosttartalmával is pozitív hatást gyakorol testünkre. Karácsonykor és utána ez kimondottan szükséges is lesz. A nehezen megemészthető étkek maradványait briliánsan kipucolja, feltakarítja, nagygenerált végez, hogy mi újra üdének és könnyűnek érezzük magunkat. De nem kell valami szélsőséges dologra gondolni, hasmenést nem kapunk, mivel a vizet megköti. Nem: pont arról tesz, hogy a lehető legjobb megoldás szülessen. 
 
Akinek viszont epebántalmai vannak, vagy érzékenyen reagál a jelentős rostmennyiségre, azért óvatosan fogyassza! Fogyózóknak találták ki – nem hizlal, finom, egészséges és laktat. Csökkenti a koleszterinszintet. És ha kiborított az év végi hajtás, vagy pont az, hogy nem történik semmi különös, talán ideges vagy, esetleg levert, akkor is lehet a megoldás a savanyú káposzta! Nyugtat, és állítólag megszünteti az alvászavarokat. 
 
Pesti Est-tipp: 
 
Készíts pikáns savanyú káposztát, esetleg próbálkozz többfélével! Egy üveg legyen mangós, egy gyömbéres, egy hagymás, egy pedig klasszikus. Majd kóstolóra hívhatod barátaid, akiknek úgyis kifeküdt az emésztése az ünnepek után. Januárban pedig a vitaminszinted told fel vele! 
 
SzS
2019.12.23
|


Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.