„Ahelyett, hogy simán remake-eltem volna az eredeti Átkot, inkább írtam egy teljesen újat” - Nicolas Pesce

Az átok házát sokan elintézték előre azzal, hogy egy sima remake, pedig jóval több annál. A J-horror klasszikusának újragondolásáért és sajátos folytatásáért a független filmek felől érkező Nicolas Pesce volt a felelős.

29 éves.

 

Az Anyám szeme című horrorjával ismerte meg a világ.

 

Eddig egyik filmje sem volt hosszabb 93 percnél.

Mindig elsősorban a horrorfilm-rendezés vonzott a filmszakmában? 
 
Gyerekkoromban rettegtem a horrorfilmektől. Talán ez lehet az oka, hogy most éppen ilyen típusú filmeket készítek. Emlékszem, a Hatodik érzékből az anyukám készített nekem egy olyan VHS-változatot, amiből az összes ijesztő jelenet ki lett vágva. A vicces az, hogy attól, hogy nem láttam őket, csak még félelmetesebbek lettek, ugyanis képzeletben valami sokkal rosszabbat képzeltem oda, mint ami valójában ott lett volna a képeken. Gyerekkoromban kétségtelenül az a film volt rám a legnagyobb hatással. Ahogy aztán felnőttem, rá kellett jönnöm, hogy bár rettegtem a horroroktól, ezek a filmek voltak rám a legnagyobb hatással, és ezek hozták elő belőlem a legerősebb érzelmi reakciókat. Gyerekként meg sem nézhettem az eredeti Átkot, ahogy például A kört sem. Ezek mind túl félelmetes filmek voltak számomra. Ennek köszönhető talán, hogy az ízlésem inkább a hatvanas, hetvenes évek horrorfilmjeinek világában gyökeredzik. Olyan filmekre gondolok, mint a Psycho vagy a Rosemary gyermeke. Ezek engedték számomra, hogy meglássam a művészetet a zsánerben, és rengeteg inspirációt adtak. 
 
Új verziót készíteni egy jól ismert filmből elég félelmetes lehetett számodra rendezőként. Mi vitt rá arra, hogy mégis megpróbáld? 
 
Miután elkészült az első egész estés filmem, elmentem LA-be, és meetingek egész sorozatán vettem részt. Ez pont arra az időszakra esett, amikor divatos volt horror remake-eket készíteni. Addigra már természetesen túl voltam a műfajtól való félelmemen, és megnéztem az Átok-filmeket. És mivel sorra jöttek a remake-ek, megláttam bennük a lehetőséget. A japán eredetik bája pont abban rejlik, hogy ez igazából egy antológia. Ezek a sztorik nem közvetlen folytatásai egymásnak. Minden egyes filmben más a sztori, és mások a karakterek. Szóval ahelyett, hogy simán remake-eltem volna az eredeti Átkot, inkább írtam egy teljesen újat. Persze ettől még van összekötőelem ezekben a filmekben, például az, hogy a filmet nem lineáris narratívaként adod elő. Ehhez az is kell, hogy bizonyos karakter-archetípusok mindig megjelenjenek bennük. Szóval vettem mindezt, majd ezt felhasználva készítettem egy teljesen új mozit. Itt egy új bűntényt, és egy új családot ismerhetünk meg, és remake helyett inkább az antológiát bővítettük egy új fejezet elkészítésével. 
 
Érdekes, hogy karakter-archetípusokról mesélsz, miközben a film színészei azt mondják, hogy pont nem a zsáner tipikus archetípusait alakítják… 
 
Ehhez el kell mondanom, hogy tényleg vettünk át karaktertípusokat az első filmből: például olyan rendőröket, akik az ügy megszállottjaivá válnak. De bármit is vettünk át onnan, az volt a cél, hogy ez a mozi realistább, naturalistább és sokkal karakterközpontúbb legyen. Ennek köszönhetően az ijesztgetések is sokkal hatásosabbak lehetnek egyszerűen azáltal, hogy törődsz ezekkel a karakterekkel. Ez pedig azért van, mert van életük Az átok házán kívül is. A kiindulópontunk tehát mindig az emberi dráma volt, amire később ráépültek a horrorelemek. Veszem a való élet rémségeit, és megspékelem őket a természetfeletti rémségekkel. Ehhez azonban a filmben gazdagabb, mélyebb és realisztikusabb karakterekre volt szükség, akikhez jobban tudunk kötődni. 
 
Milyen új elemek találhatók Az átok házában? 
 
Azt hiszem, a mozinézőknek már volt idejük megismerni az ijeszgetős filmek hatásmechanizmusát. Pont ezért volt szükség arra, hogy valami nagyon mást csináljunk, mert csak így lehet meglepni manapság a nézőt. Látni fogod, hogy nagyon bizarr, és nagyon változatos ijesztgetéseket találtunk ki hozzá. El kellett érnünk, hogy az emberek kényelmetlenül érezzék magukat a moziszékükben ülve, ehhez pedig az kellett, hogy végig feszülten tartsuk őket. Szóval amikor jön egy ijesztgetés, az nem a semmiből érkezik, addigra a nézők már feszülten figyelik a vásznat. A kedvenc rendezőm David Lynch. Ő a mestere annak, hogy olyan dolgok is félelmetesnek tűnjenek egy filmben, amikben alapból nincs semmi félelmetes. Ezt próbáltam a film hangulatában én is visszahozni. Próbálok kísérletezni a zsánerrel, és a saját fura stílusomhoz igazítani azt.  
 
Nagyobb a mozgástered egy horrorban, ha nem kell egy szigorú korhatárkarikához igazítanod magad?  
 
Ez a mozi biztosan sokkal zavarba ejtőbb és vadabb, mint a korábbiak. Talán még gore-ból (sokkolóan véres jelenet - a szerk.) is többet láthatsz benne. A magasabb korhatárbesorolás lehetővé teszi számunkra a vadabb fantáziák megvalósítását, valamint azt is, hogy felnőttesebb módon álljunk a történetmeséléshez. Ebben a filmben nem tinédzserek rohangásznak az ijesztgetések elől. A történetünk családos emberekről szól, akik komoly problémákkal küzdenek. A film két szinten működik. Ha még sosem láttál Átok filmet korábban, a sztori úgy is teljesen érthető marad számodra, azonban ha igazi rajongója vagy a kánonnak, akkor látni fogod, hogy Az átok háza hányféle módon kötődik a korábbi mozikhoz a narratívájában, vagy épp a stílusában. 
 
Ha ugyanúgy meg kellene vágnod a filmet, mint ahogy édesanyád megvágta neked a Hatodik érzéket, milyen filmet láthatnánk? 
 
Azt gondolom, a film nem lenne hosszabb fél óránál. (nevet) Komolyra fordítva: a film teli van családi drámával. Ha kivágnánk belőle az ijesztő részeket, valószínűleg egy dráma maradna belőle. Valami olyasmi, mint az Átlagemberek. Ugyanakkor fontos volt számunkra, hogy szerintünk az Átkot nem valami természetfeletti erő hívja elő, hanem az, ha egy ember valami borzalmas dolgot tesz egy másik emberrel. Igen, a természetfeletti nagyon ijesztő tud lenni, és ezt használjuk is, de a való életbeli borzalom sokszor sokkal ijesztőbb. Szóval ha a filmben nem lennének szellemek, a valós dráma is bőven ijesztő volna, csak másképp.  
 
Tulu/InterCom
2020.01.02
|
(5 kép)


Film premierek

Világpolgárok

olasz vígjáték, 92 perc, 2019

Talpig fegyverben

angol-német-új-zélandi akcióvígjáték, 95 perc, 2019

Mint egy főnök

amerikai vígjáték, 83 perc, 2020

Előre

amerikai animációs film, 114 perc, 2020
Filmek a TV-ben
H
1
K
2
Sze
3
Cs
4
20:00
King Kong
amerikai-új-zélandi kalandfilm, 2005
20:00
Galaxy Quest - Galaktitkos küldetés
amerikai vígjáték, 1999
20:00
Az év embere
amerikai vígjáték, 2006
20:30
Rafaël
holland film, 2018
20:30
Pacsirta
magyar játékfilm, 1963
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.