Miért írta át David Lang a Fideliót?

215 évvel Beethoven egyetlen operája, a Fidelio premierje után, idén januárban mutatták be Európában a mű David Lang által készített átiratát Prisoner of the State címmel, a londoni Barbicanban.
Lang Prisoner of the State (Az állam foglya) című művének írása során megvizsgálta Beethoven operáját, és arra jutott, hogy a 21. században a gender és identitás kérdései többet jelentenek, mint a felvilágosodás korának ideáljai. Mit több, szerinte „bár a Fidelio tele van gyönyörű muzsikával és ötletekkel, dramaturgiailag vannak benne problémák”. Minderről a Guardiannek beszélt, hozzátéve, hogy Beethoven maga sem volt maximálisan elégedett a művel, többször is átírta azt. 
 
Lang legnagyobb problémája a befejezéssel volt, azután, hogy Florestan kiszabadul. „Az elmúlt negyven évben folyamatosan az a kérdés izgatott, hogy mi történik a többi politikai fogollyal. Így megpróbáltam több időt tölteni velük és a történet középpontjába helyezni őket” – mondta el az amerikai zeneszerző, aki még számos változtatást végzett az eredeti művön. Sőt, valójában nem is használja Beethoven zenéjét, bár a librettó mindvégig kapcsolódik az eredetihez.  
 
David Lang új operáját a BBC Szimfonikus Zenekara mutatta be Ilan Volkov karmester vezényletében és Elkhanah Pulitzer rendezésében.  
 
(Guardian) 
 
2020.01.17
|


Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.