Pénz, Merci, szodoma

Kovalik Balázs rendezésében tűzte műsorra az Örkény Színház Térey János utolsó drámáját, amely a jól ismert bibliai történet újramesélésével körvonalazza azokat az univerzális emberi magatartásformákat, amelyek újra és újra elvezetnek bennünket értékrendünk felbomlásához.
A Lót – Szodomában kövérebb a fű ugyanis – akárcsak Térey korábbi drámái – nem ismer kegyelmet. Sőt, éppen nézőközönségét célozza meg, vagyis azt a társadalmi-kulturális elitet, amelynek anyagi jóléte biztosított, morális értékrendje azonban tudattalan vagy éppen tudatos igazodás következménye – és ezért az igazodásért nem kárhoztatható senki, hiszen a tét sosem kevesebb, mint a túlélés. Antal Csaba díszlete is erre a gondolatra támaszkodik: az arany konzervtornyok a tekintély, a vagyon központi szerepét hangsúlyozzák, miközben a szereplők éppen a rájuk nehezedő erkölcsi súlyok alól igyekeznek elmenekülni. 
 
Ám a pénzügyi lojalitás grandiózus útvesztője nem enged kiutat találni: a konzervdobozok mint egy monumentális gépezet láncszemei illeszkednek egymáshoz, és ha kiesik egy csavar, bármily kicsinynek is tetszik, a gép bizony nyikorog, megakad, összedől – így válik a díszlet Lót pszichés felmorzsolódásának folyamatosan lüktető, gazdag szimbolikájú jelképévé.
 
A díszlet másik komponense sem kevésbé asszociációgazdag: háromdimenziós aranybárányok emelkednek ki az oldalfalon, méghozzá egyfajta cégérként – ez Lót „szeretetmárkája”. A történet maximálisan ki is aknázza a bárány jelképét: megidézi Ábrahám és Lót elválásának történetét, a bárányáldozatok hagyományát, Jézust mint „isten bárányát”, és természetesen az aranygyapjút is, amivel ismét visszakanyarodunk a pénz erkölcsöket felülíró befolyásához – elvégre a lényeg mégiscsak az, hogy „meg tudjuk tankolni a Mercit”. 
 
És persze nem feledkezhetünk el arról sem, hogy Antal Csaba munkája már pusztán anyagával is jelzi az előttünk kibomló világ örök életét, mondhatni konzerváltságát. Merthogy az itt feltérképezett viszonyoknak nem egyhamar jár le a szavatossága: az emberiség legfontosabb kérdései évezredek óta nem változtak, ahogyan a rájuk adott ösztönös reakciók sem. 
 
 
Dézsi Fruzsina
2020.01.29
|
(8 kép)


Játék
Amit nem látsz, az is árthat neked. Az Emmy-díjas Elisabeth Moss a főszereplője ennek a félelmetes modern mesének, melyet a Universal klasszikus szörnykaraktere ihletett.
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.