Akkorát nyert az Élősködők az Oscaron, amekkorára senki nem számított
Majdhogynem biztosnak tűnt az 1917 győzelme az Oscaron, Sam Mendes már előre dörzsölhette a tenyerét. Erre jött egy dél-koreai film és az esélytelenek nyugalmával gyalázta le a teljes hollywoodi mezőnyt.
Bár az Oscar egy nemzetközi díjátadó, valójában nagyon amerikai. A nem angol nyelven forgatott filmeknek csak egy külön gettó, a legjobb nemzetközi film kategória jut, a főbb kategóriákba jelöltként is alig van esélye bejutni egy olyan produkciónak, ami nem angol nyelven forgott, nemhogy győzelmet aratni. A dél-koreai Bong Joon Ho filmje kapcsán szinte mindenki biztosra vette, hogy hazaviszi a legjobb nemzetközi film díját, amit nagyon szerencsés esetben még egy forgatókönyv Oscarral megfejel, de ennél többre nem számíthat. Maga a rendező lepődött meg a legjobban, amikor aztán pódiumra szólították a legjobb rendező kategória győzteseként, ahol olyan legendák voltak a riválisai, mint Martin Scorsese vagy Quentin Tarantino. A rendező egy Scorsese-idézettel vette át a díjat, köszönetet mondva a mesterének, erre pedig az egész terem felállva tapsolni kezdett.
És itt még nem volt vége: pár perccel később az Élősködőket találták az év legjobb filmjének az Akadémia tagjai. A döntés nemcsak filmtörténeti jelentőségű, hanem üzenetértékkel is bír. Filmtörténeti jelentőségű, mert idegen nyelvű filmalkotás még sohasem kapta meg a világ legrangosabb filmdíját, és üzenetértékű, mert ez azt jelentheti, hogy az Akadémia megújítása eredményes volt, és mostantól jobban odafigyelnek majd nemcsak a kisebbségi filmesekre, hanem a világ nem angol nyelvű filmtermésére is, és attól, hogy valaki nem angol nyelven forgat, még nem lesz elzárva a legfontosabb díj elnyerésétől. Bárhogy nézzük, ez nekünk, magyaroknak is csodálatos hír: innentől kezdve szabad a pálya, és akár a magyar filmeseknek is összejöhet egyszer a dolog. Persze ehhez kisebb fajta csoda kéne, de akkor is.
Kiszámíthatóból kiszámíthatatlan
Az Élősködők a négy díjával a legkiemelkedőbb díjazott volt, három díj jutott az 1917, kettő pedig a Jokernek, a Volt egyszer egy... Hollywoodnak és Az aszfalt királyainak, egy díjat pedig rengeteg produkció kapott. Igazán nagy pofára esés csak Martin Scorsese Az írjének jutott: a netflixes gengsztereposz tíz jelölésből nullázott, amit nyilván nehezen nyel le a streamingszolgáltató, pláne azután, hogy a hírek szerint rekordösszegeket költött el a film Oscar-kampányára.
A színészi kategóriákban abszolút papírforma-győzelmek születettek. Renée Zellweger díjsorozata a Judyért itt is folytatódott, Joaquin Phoenix Joker-es diadalmenetét sem állíthatta meg senki (a színész szenvedélyes beszédet mondott az ipari állattartás ellen a gálán), Brad Pitt is bezsebelte az előre borítékolható díját (ezúttal nem nagyon viccelődött), és Laura Dern is Oscart vihetett haza a Házassági történetért, ahogy az a díjszezon korábbi eseményeiből megjósolható volt. Sokáig tényleg úgy lehetett érezni, hogy túl kiszámítható mederben zajlik a díjátadó, és jó forgatókönyvíróként az igazán nagy csavarokat a végére tartogatták az Élősködők díjaival. Ezenfelül még egyetlen meglepi volt a programban: a legjobb dokumentumfilm kategóriát nem az igazán nagy esélyesnek tartott makedón film, a Méz-királynő vitte haza, és a Toy Story 4. díjazását sem lehetett teljesen biztosra venni.
Viccek és zenék
Úgy fest, az Oscarnak határozottan előnyére vált, hogy nincs házigazdája. A koncepció nemcsak a tavalyi, hanem az idei show-t is feldobta és felpörgette, bár talán nagy filmes montázsból ezúttal kicsit több volt a megszokottnál. Ahogy zenei produkcióból is. A nyitó, dinamikus Janelle Monaé fellépésre például biztosan senki sem számított, ahogy arra sem, hogy a show közepén majd megjelenik Eminem, és lenyomja a 2002-es, Oscar-jelölt dalát, a Lose Yourselfet különösebb apropó nélkül az egészen meglepett közönségnek, akik egy része értetlenül bámult, míg a másik része jót bulizott a pár perces haknira. Végighallgathattuk az összes jelölt betétdalt, ezeken felül pedig Billie Eilish elénekelte a halottakra emlékezős In Memoriam szekvenciában a Yesterdayt egyszerűen, de nagyszerűen.
A díjazottak nem nagyon poénkodtak, inkább a meghatottság volt jellemző még a más díjátadókon poénokat szórókra is, így a vicces pillanatok inkább a díjátadóknak jutottak. Hozta a formáját Will Ferrell és Julia Louis-Dreyfus, sziporkázott Kristen Wiig és Maya Rudolph, de a legjobb akkor is az volt, amikor a nevetséges macskakosztümbe öltöztetett James Corden és Rebel Wilson azzal adták át a legjobb vizuális effektusok díját, hogy ők a Macskák szereplőiként már tudják, mennyire fontosak egy filmben a jó vizuális effektusok. Filmtörténeti pillanat volt a Joker zeneszerzőjének, Hildur Guðnadóttirnak az Oscarja is, ugyanis a legjobb filmzene kategóriában még soha korábban nem nyerhetett nő. Afféle szimbolikus gesztusként három akcihősnőtől, Sigourney Weavertől, Brie Larsontól és Gal Gadottól vehette át az elismerést. A 2020-as Oscar végül nem egy unalmas és kiszámítható show volt, hanem egy szórakoztató, és kellően kiszámíthatatlan gála, és ha valami, ez biztosan jót tesz a reputációjának.
A DÍJAZOTTAK LISTÁJA:
LEGJOBB FILM
Élősködők
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ
Joaquin Phoenix (Joker)
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ
Renée Zellweger (Judy)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
Brad Pitt (Volt egyszer egy… Hollywood)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Laura Dern (Házassági történet)
LEGJOBB RENDEZŐ
Bong Joon Ho (Élősködők)
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV
Élősködők (Bong Joon Ho, Jin Won Han)
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV
Jojo Nyuszi (Taika Waititi)
LEGJOBB NEMZETKÖZI JÁTÉKFILM
Élősködők (Dél-Korea)
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM
Toy Story 4
LEGJOBB LÁTVÁNY
Volt egyszer egy… Hollywood
LEGJOBB FÉNYKÉPEZÉS
1917 (Roger Deakins)
LEGJOBB JELMEZ
Kisasszonyok (Jacqueline Durran)
LEGJOBB VÁGÁS
Az aszfalt királyai (Andrew Buckland és Michael McCluskey)
LEGJOBB MASZK
Botrány
LEGJOBB ZENE
Joker (Hildur Guðnadóttir)
LEGJOBB BETÉTDAL
Rocketman (Elton John, Bernie Taupin: „(I’m Gonna) Love Me Again)
LEGJOBB HANGKEVERÉS
1917
LEGJOBB HANGVÁGÁS
Az aszfalt királyai
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTEK
1917
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM
American Factory
LEGJOBB RÖVID DOKUMENTUMFILM
Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)
LEGJOBB RÖVID ANIMÁCIÓS FILM
Hair Love
LEGJOBB RÖVIDFILM
The Neighbors’ Window
És itt még nem volt vége: pár perccel később az Élősködőket találták az év legjobb filmjének az Akadémia tagjai. A döntés nemcsak filmtörténeti jelentőségű, hanem üzenetértékkel is bír. Filmtörténeti jelentőségű, mert idegen nyelvű filmalkotás még sohasem kapta meg a világ legrangosabb filmdíját, és üzenetértékű, mert ez azt jelentheti, hogy az Akadémia megújítása eredményes volt, és mostantól jobban odafigyelnek majd nemcsak a kisebbségi filmesekre, hanem a világ nem angol nyelvű filmtermésére is, és attól, hogy valaki nem angol nyelven forgat, még nem lesz elzárva a legfontosabb díj elnyerésétől. Bárhogy nézzük, ez nekünk, magyaroknak is csodálatos hír: innentől kezdve szabad a pálya, és akár a magyar filmeseknek is összejöhet egyszer a dolog. Persze ehhez kisebb fajta csoda kéne, de akkor is.
Kiszámíthatóból kiszámíthatatlan
Az Élősködők a négy díjával a legkiemelkedőbb díjazott volt, három díj jutott az 1917, kettő pedig a Jokernek, a Volt egyszer egy... Hollywoodnak és Az aszfalt királyainak, egy díjat pedig rengeteg produkció kapott. Igazán nagy pofára esés csak Martin Scorsese Az írjének jutott: a netflixes gengsztereposz tíz jelölésből nullázott, amit nyilván nehezen nyel le a streamingszolgáltató, pláne azután, hogy a hírek szerint rekordösszegeket költött el a film Oscar-kampányára.
A színészi kategóriákban abszolút papírforma-győzelmek születettek. Renée Zellweger díjsorozata a Judyért itt is folytatódott, Joaquin Phoenix Joker-es diadalmenetét sem állíthatta meg senki (a színész szenvedélyes beszédet mondott az ipari állattartás ellen a gálán), Brad Pitt is bezsebelte az előre borítékolható díját (ezúttal nem nagyon viccelődött), és Laura Dern is Oscart vihetett haza a Házassági történetért, ahogy az a díjszezon korábbi eseményeiből megjósolható volt. Sokáig tényleg úgy lehetett érezni, hogy túl kiszámítható mederben zajlik a díjátadó, és jó forgatókönyvíróként az igazán nagy csavarokat a végére tartogatták az Élősködők díjaival. Ezenfelül még egyetlen meglepi volt a programban: a legjobb dokumentumfilm kategóriát nem az igazán nagy esélyesnek tartott makedón film, a Méz-királynő vitte haza, és a Toy Story 4. díjazását sem lehetett teljesen biztosra venni.
Viccek és zenék
Úgy fest, az Oscarnak határozottan előnyére vált, hogy nincs házigazdája. A koncepció nemcsak a tavalyi, hanem az idei show-t is feldobta és felpörgette, bár talán nagy filmes montázsból ezúttal kicsit több volt a megszokottnál. Ahogy zenei produkcióból is. A nyitó, dinamikus Janelle Monaé fellépésre például biztosan senki sem számított, ahogy arra sem, hogy a show közepén majd megjelenik Eminem, és lenyomja a 2002-es, Oscar-jelölt dalát, a Lose Yourselfet különösebb apropó nélkül az egészen meglepett közönségnek, akik egy része értetlenül bámult, míg a másik része jót bulizott a pár perces haknira. Végighallgathattuk az összes jelölt betétdalt, ezeken felül pedig Billie Eilish elénekelte a halottakra emlékezős In Memoriam szekvenciában a Yesterdayt egyszerűen, de nagyszerűen.
A díjazottak nem nagyon poénkodtak, inkább a meghatottság volt jellemző még a más díjátadókon poénokat szórókra is, így a vicces pillanatok inkább a díjátadóknak jutottak. Hozta a formáját Will Ferrell és Julia Louis-Dreyfus, sziporkázott Kristen Wiig és Maya Rudolph, de a legjobb akkor is az volt, amikor a nevetséges macskakosztümbe öltöztetett James Corden és Rebel Wilson azzal adták át a legjobb vizuális effektusok díját, hogy ők a Macskák szereplőiként már tudják, mennyire fontosak egy filmben a jó vizuális effektusok. Filmtörténeti pillanat volt a Joker zeneszerzőjének, Hildur Guðnadóttirnak az Oscarja is, ugyanis a legjobb filmzene kategóriában még soha korábban nem nyerhetett nő. Afféle szimbolikus gesztusként három akcihősnőtől, Sigourney Weavertől, Brie Larsontól és Gal Gadottól vehette át az elismerést. A 2020-as Oscar végül nem egy unalmas és kiszámítható show volt, hanem egy szórakoztató, és kellően kiszámíthatatlan gála, és ha valami, ez biztosan jót tesz a reputációjának.
A DÍJAZOTTAK LISTÁJA:
LEGJOBB FILM
Élősködők
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ
Joaquin Phoenix (Joker)
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ
Renée Zellweger (Judy)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
Brad Pitt (Volt egyszer egy… Hollywood)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Laura Dern (Házassági történet)
LEGJOBB RENDEZŐ
Bong Joon Ho (Élősködők)
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV
Élősködők (Bong Joon Ho, Jin Won Han)
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV
Jojo Nyuszi (Taika Waititi)
LEGJOBB NEMZETKÖZI JÁTÉKFILM
Élősködők (Dél-Korea)
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM
Toy Story 4
LEGJOBB LÁTVÁNY
Volt egyszer egy… Hollywood
LEGJOBB FÉNYKÉPEZÉS
1917 (Roger Deakins)
LEGJOBB JELMEZ
Kisasszonyok (Jacqueline Durran)
LEGJOBB VÁGÁS
Az aszfalt királyai (Andrew Buckland és Michael McCluskey)
LEGJOBB MASZK
Botrány
LEGJOBB ZENE
Joker (Hildur Guðnadóttir)
LEGJOBB BETÉTDAL
Rocketman (Elton John, Bernie Taupin: „(I’m Gonna) Love Me Again)
LEGJOBB HANGKEVERÉS
1917
LEGJOBB HANGVÁGÁS
Az aszfalt királyai
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTEK
1917
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM
American Factory
LEGJOBB RÖVID DOKUMENTUMFILM
Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)
LEGJOBB RÖVID ANIMÁCIÓS FILM
Hair Love
LEGJOBB RÖVIDFILM
The Neighbors’ Window
Film premierek

Copyright © 2021 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek