Retekkörkép

Kezdjük ott, hogy van tavaszi, nyári, őszi és téli retekfajta is bőven, de lassan mindenféle kapható az összes évszakban. Ilyenkor márciusban nagyon jó, ha ropogtatunk némi retket akár nasi helyett, mert ezzel ellenállóbbá tesszük szervezetünket a kórokozókkal szemben.
Fekete retek 
 
A téli fajta, amely nevéhez méltóképp kívül fekete, belül viszont fehér gumó. Majdnem szabályos gömb alakú, a legtovább eltartható fajta. Mint mindegyik, ez a retek is a káposztafélék családjába tartozik, lehet konyhakertben is termeszteni, de piacon is könnyedén hozzájuthatsz. Íze csípős, kesernyés. Magas a C-vitamintartalma, jó az emésztésnek, légúti megbetegedések, nátha esetén megfelelő gyógyír – az összes közül ez számít egyedül gyógynövénynek is. Viszont ha gyomorfekély vagy gyomorhurut kínoz, akkor ezt a fajtát inkább kerüld el! 
 
Jégcsapretek 
 
Kelet-Ázsiából származik ez a fehér színű, valóban egy jól megtermett jégcsapra emlékeztető zöldség. 15–20 cm-es hengeres testű, hegyes végű, nagy lombú fajta retek ez. Íze semleges, állaga frissen harsogó, szinte egyáltalán nem csípős, de ha megfőzöd, minden ereje elszáll. Ezért is inkább nyersen ajánljuk fogyasztani, így megmarad vitamintartalma: A-, B-, C-vitamin ásványi anyagokkal megspékelve. 
 
Fehér retek 
 
Szintén távol-keleti származású, ott népszerűbb fajta. A jégcsapretek közeli rokona, melyet japán vagy kínai reteknek is hívnak. Kevésbé csípős ez is, őshazájában nem csupán nyersen használják nap mint nap, hanem főzve, párolva, tengeri herkentyűk mellé tálalva. 
 
Hónapos retek 
 
Bár már egész télen kapható, azért a kicsi piros gumók sokunkban a tavaszi hangulatot idézik fel. A friss hónapos retek március elején terem, a növény megvastagodott szik alatti szára az, amit előszeretettel fogyasztunk, de egyébként a leveleit is meg lehet enni főzve. Csípős, fűszeres ízű, zamatos zöldségféle, viszont sajnos pudvásodni is tud. Húsa fehér, de lehet belül is rózsaszínes árnyalatú. B1-, B2-, B3-, B5-, B6- és C-vitamint, folsavat és sokféle ásványi anyagot tartalmaz. 
 
Minden retek 
 
Összességében elmondható, hogy szinte minden retekfajta jelentős kalcium-, kálium-, magnézium-, foszfor- és niacinforrás. Lombozatuk tartalmaz vasat, karotint és folsavat is, tehát itt a levélfogyasztás ideje. Fogyózóknak is hasznos alapanyag, hisz rostban gazdag, kalóriában viszont szegény, azaz nem hizlal, de az emésztésnek jót tesz, gyorsan teltségérzetet okoz. Fontos hatóanyagai a kéntartalmú mustárolaj-glikozidok, amelyek a retek csípős ízét és gyógyhatásának jelentős részét is biztosítják. 
 
Pesti Est-tipp: 
 
Retekreceptek – keress a neten és valósítsd meg retekálmaidat! Lehet például japán, szezámmagos jégcsapretek-salátát rittyenteni, vagy sajtos csirkecombot varázsolni vele sült retekkel, esetleg retekkrémlevest létrehozni minden rokon örömére. 
 
 
Szálka Sarolta
2020.03.03
|


Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.