Kedvenc helyek

Marilyn Manson: Holy Wood (In The Shadow Of The Valley Of Death)

olvasói
(0)
(Nothing/Universal)

Marilyn Manson és azonos nevű zenekara az új albumot abban a házban írta, ahol a Rolling Stones tagjai laktak a Let It Bleed készítésekor, és abban a házban rögzítette, ahol a magyar származású szabadulóművész, Harry Houdini élt a századelőn.


A Dave Sardy proucerrel felvett lemez az előző két Manson-album, az 1996-os Antichrist Superstar és az 1998-as Mechanical Animals hibridjének hangzik, némileg visszatér az előbbi goth világ- és hangzásképéhez, viszont a sötétebb felszín alatt sokat megőriz az utóbbi glam-rockos slágerességéből: az első kislemezdal, a Disposable Teens például úgy hangzik, mintha az 1996-os The Beautiful People glam-popváltozata lenne, a húzós The Fight Song meghökkentő hasonlóságokat mutat a Song 2 című Blur-slágerrel, de a lemez harmadik negyedében is akadnak olyan rockslágerek, mint a lüktető The Death Song vagy a dobgéppel induló, dupla tempójú Burning Flag, amelyek tuti sikerek lesznek a turnén is. Az album negyedekre osztása egyébként Manson koncepciója, a pörgősebb, slágeresebb dalok az első és harmadik negyedben találhatók, a másik két blokkra a lassú tempó jellemző, olyan dalokkal, mint az akusztikus gitáros In The Shadow Of The Valley Of Death és The Fall Of Adam, a programozott alapokon nyugvó A Place In The Dirt, vagy a két tételes Coma Black (ez a sok lassú dal nem feltétlenül tesz jót a lemeznek, Manson ugyanis nem énekesi kvalitásairól híres). A négy rész (A: In The Shadow, D: The Androgyne, A: Of Red Earth, M: The Fallen) főcímbetűi az ADAM nevet adják ki, mint ahogy a lemez alcíme is bibliai idézetet fordít ki (A halál völgyének árnyékában), és az album témái között fő helyen áll Krisztus keresztre feszítése, párhuzamba állítva a Kennedy-gyilkossággal, de a szövegek Kennedy, Lincoln és Lennon mellett név szerint említik azok gyilkosait is, sőt idéznek Charles Mansontól is.Marilyn Manson vizsgálódásának fő terét a vallás, a sztárkultusz, a politika, az emberi erőszak és a média viszonya képezi, s bár az énekes hatásos szlogeneket alkot ("egy ember halála tragédia, millióké csak egy statisztikai adat", "a fiatal hívőket én célközönségnek tekintem", "ez a dal a népé, amelyik az erőszaktól akar betépni", "csak egy imitáció másolata vagy", "ez az evolúció: a majom, az ember, aztán a lőfegyver", "senkik vagyunk / valakik akarunk lenni / csak akkor tudják meg kik is vagyunk / ha már meghaltunk", "ha akkor halsz meg, mikor senki nem figyel / akkor a népszerűségi mutatód esni kezd és elfelejtenek / de ha a tévéképernyőjükön ölnek meg / mártír leszel és isten báránya"), a lemez koncepcionális szempontból nem olyan egységes, mint két elődje volt.Ez az album azonban így is nagyon erős és fontos produkció, párba állítható Eminem zseniális új lemezével abból a szempontból, hogy mindkettő a művészek személyét ért támadások elleni reakció művészetbe való visszaforgatása: büszke, bátor, gúnyos és szellemes visszavágás a képmutatóknak, például azoknak, akik Mansont kiáltják ki bűnbaknak, ha az amerikai tinédzserek gyilkosságra vagy öngyilkosságra vetemednek (a lemez egy felhúzott fegyver hangjával indul, majd egy forgótáras pisztoly üres csattanásaival végződik, de ez utóbbiakból csak ötöt hallunk - ha orosz rulettről van szó, nem kétséges, hogy a ravasz hatodik meghúzása már lövéssel járna, de hogy erre sor kerül-e, azt erről a lemezről már nem tudjuk meg).

8/10
Déri Zsolt
2000.11.21
|


Játék
Roger Waters nagy sikerű 2017-18-as US + THEM világturnéjának amszterdami állomásán rögzített koncertfilm a világpremierrel egy időben, 2019 októberében, limitált vetítéssorozatban érkezik a hazai filmszínházakba.
A héten még látogatható a szürrealista kiállítás az MNG-ben. A szürrealista mozgalom Magritte-tól Dalíig. Válság és újjászületés 1929-ben. #salvadordali #renemagritte #szurrealista #szurreal #kiallitasajanlo #kulturalisajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.