Kedvenc helyek

Beth Orton: Daybreaker

olvasói
(0)
(Heavenly / EMI)

Beth Orton egyike a kilencvenes években feltűnt igazán eredeti tehetségeknek. A klasszikus folkénekesnők legtündéribb örököse, aki senkihez sem fogható - egyszerre melegséget és szomorúságot árasztó - hangi adottságokkal rendelkezik. Harmadik albumát ritka tömény textúrák jellemzik.


Beth Orton 1970-ben született az angliai Norwich-ben, gyermekkorában már gitározott, ott lógott a Primal Scream-féle dance-rock mestermű, a Screamadelica megszületésénél, majd anyja halála fölötti gyászából William Orbit dance-producer szippantotta vissza a zenébe. Az Orbittal készített közös számok aztán hozták magukkal a többi felkérést: Beth a tripdzsesszes Red Snapper vagy a Chemical Brothers lemezein énekelt vendégként. Azóta sokaknak jutott még az angyali vokálból, például Becknek is, legutóbb pedig ismét a Chemical Brothers adott Beth-nek egy számot a Come With Us albumon.Beth Orton 1996-os bemutatkozó albuma, a Trailer Park a triphop korszak és elektronikus reneszánsz érzékeny, folkos humanizmusban érlelt mesterműve. Az 1997-es Best Bit EP két közös dalt rejt a soul-dzsessz legenda Terry Callier-vel, melyek közül a Lean On Me minden idők egyik legszívszorítóbb duettje. A második album, az 1999-es Central Reservation tekintélyes vendégsereggel készült (Terry Callier, Dr. John, Ben Harper, az Everything But The Girl-vezér Ben Watt stb.), és nem kevéssé gyönyörű lett, mint elődje.Beth Orton kiszámíthatatlan jelenség, indulása után a féltve őrzött értékek közé rangsorolták, második lemeze idején benne volt a lehetőség a hatalmas kereskedelmi áttörésre (ami végül nem következett be), a három év szünet után rögzített Daybreaker albumon viszont kísérletet sem tesz erre. Tagadhatatlan, hogy némileg (csak önmagához képest) gyengébb számokat írt, de a címadó kivételével (ami viszont élete egyik legjobb dala, és a Chemical Brothers adja vissza benne a kölcsönt) meg sem próbálkozik a korábban sikeres elektronikus házassággal, helyette egy koherens, ritka sűrű, elsőre gyomrot megülő főzetet készít, majd fakanállal a kezében figyeli a hatást. Kibukott hangulatú, lecsupaszítva is testes akusztikus folkdalok, keresztbe-kasba szövődő dzsessz és soul textúrák, sok vonós hangszer, betorzított gitárok jellemzik a lemezt - és valami végtelen őszi hangulat. A Ryan Adams (lásd. Gold) vokáljával megtámogatott kislemezdal, a Concrete Sky a legpoposabb, a fúvósokkal nyitó Anywhere a legszellősebb, az Emmylou Harris veterán country énekesnővel közösen énekelt God Song pedig az előző album Devil Songjára felel. Beth Orton kivételes tehetsége ezen a "nehéz" lemezen is átsüt.

8/10
Dömötör Endre
2002.10.09
|


Játék
A 3 előadásból álló Ajándék Karácsonyi Bérlet az Orlai Produkciós Iroda a Belvárosi Színházban és a Hatszín Teátrumban játszott előadásaira váltható be.
Színdarab készült a Szpasszkij–Fischer sakkmeccsből. Az 1972-es világbajnoki szovjet-amerikai döntőt a hidegháború közepén játszották Izlandon. Sosem látott figyelem kísérte a meccset, a londoni Hampstead Theatre viszi színre az ?évszázad sakkmeccsét". #szinhazajanlo #szpasszkijfischer #spasskyfischer #sakkmeccs #sakkszinhaz #sakkvb #hideghaborustortenet #háborústörténetek
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.