Kedvenc helyek

Spiritualized: Amazing Grace

olvasói
(0)
(Sanctuary / BMG)

Ha Jason Pierce együtteséről, a Spiritualizedról esik szó, nehéz megfeledkezni a zene és a kábítószerek összefüggéseiről. A 2001-es Let It Come Down a leszokás, a tisztulás albuma volt, az pedig, hogy most mindössze másfél év elegendő volt egy újabb zseniális anyag elkészítéséhez, arra utal, hogy a folyamat befejeződött.


Már a Sonic Youth, a Jesus And Mary Chain és a My Bloody Valentine mellett a nyolcvanas évek legjelentősebb noise-rock zenekaraként számon tartható Spacemen 3 zaj-etikettet formáló pszichedéliája is tobzódott a szerekben, az abból kinövő Spiritualized hangzása (és Pierce függősége) pedig végül fokozatosan eljutott a heroin-fázisba (lásd a 2003 tavaszán megjelent - kislemezekből, rádiófelvételekből és egyéb ritkaságokból álló - Complete Works Vol. 1 dupla válogatást, mely végigvezeti a rajongókat a Spiritualized pályáján). A Ladies And Gentlemen We Are Floating In Space című 1997-es lemez drogként bőségesen elegendő a hallgatónak, ám utána a dalszerző-gitáros-énekes-zenekarvezető képes volt kimászni a kemikáliák ördögi köréből (ebben persze nagy szerepet játszhatott az új szerelem és kisgyermeke megszületése). A 2001-es Let It Come Down bármennyire is lúdbőröztető album lett, monumentális hangszerelése még csak az első lépés volt a tisztulás útján: az azt másfél évvel követő Amazing Grace (mely elkészülte után szinte azonnal kiszivárgott az internetre) új kezdetet ígér.

Csúcsművel van dolgunk, hasonlóval, mint a Primal Scream XTRMNTR című albuma: az Amazing Grace összegzi a Spiritualized teljes munkásságát, a dalok a lehető legszélesebb spektrumúak és a legvégső határig elmennek a maguk keretein belül, ráadásul tömörek, sallangoktól és blöfftől mentesek, a legjobb formájában mutatják Pierce-t. A lemez címe a zenekarvezető gospelmániájára, önmagával folytatott spirituális küzdelmeire és a tiszta életre utal (az Amazing Grace a leghíresebb tradicionális gospel dal címe). A korongon az első meglepetést az okozza, hogy szerepel rajta négy igen durva garázs-rock felvétel – Pierce azonban nem a mostanság legdivatosabb trendet lovagolja, hiszen már az első Spiritualized néven rögzített felvétele is egy hatvanas évekbeli Troggs-dal feldolgozása volt 1991-ben (Anyway That You Want Me). A friss dalok bivalyerős, gerjedős-feedbackes, végig különböző énektorzításokon átesett darabok. Hol egyszerre szólózik két gitár (This Little Life Of Mine), hol minden sípol, recseg, sőt még a zongora is torzítva szól, s mindehhez közönség-énekeltető refrén párosul (Never Going Back), hol groove-osított punk tiszteleg az ősök, elsősorban Iggy Pop és a Stooges előtt (Cheapster), hol meg egymásra halmozódik számtalan gitártéma és kifordul egy hatvanas évekbeli Crystals-dal, a néhány éve a Hole által is feldolgozott He Hit Me (It Felt Like A Kiss) címe: She Kissed Me (It Felt Like A Hit). A Hold On szintén úgy indul, mint egy rockdal, de aztán átvált egy szál gitáros countryba, majd dús hangszerelésű (zongorával, szájharmonikával, steel gitárral színesített) kompozícióvá terebélyesedik. Az instrumentális The Power And The Glory egy hard-bop/dzsessz-rock darab trombitával, Gil Evanst idéző szimfonikus hangszereléssel, felsőfokú előadásban. A maradék öt felvétel pedig a lassú, balladisztikus vonal folytatása a szokásos hömpölygő orgonás, monumentális nagyzenekari körítésben (Oh Baby, The Ballad Of Richie Lee), gospelkórussal (Lord Let It Rain On Me), meditatív szólamokkal (Rated X), vagy a legnemesebb Beatles-hagyományokhoz méltó tisztasággal (Lay It Down Slow). Pierce végig határozott, nem dühös, de erőteljes kijelentéseket tesz („azt csinálok az életemmel, amit akarok”), rádöbben(t) az élet mulandó voltára („a halál nem veheti el, amit már elvesztettél, ezért, kedvesem, kapaszkodj azokba, akiket szeretsz”), perlekedik az égiekkel, de föloldozást kér tőlük, bízik a szerelemben és két dalban is elrejti (kis módosítással) a kulcssorokat: „tedd hát a kezedet az enyémbe, és felejtsük el, hogy az élet a találkozásunk előtt is elkezdődhetett”.


10/10
Dömötör Endre
2003.09.08
|


Játék
Mikor Gellert Grindelwald, a nagyhatalmú sötét varázsló megszökik a fogságból, Albus Dumbledore, a Roxfort professzora Göthe Salmander segítségét kéri a szökevény felkutatásában.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.