Kedvenc helyek

16 Horsepower: Olden

olvasói
9/10 (1)
(Glitterhouse / Neon Music)

A 16 Horsepower – ha nem is maximális, de egységekben mérhető – (ló)erőbedobással van jelen a rockzenei színtéren, akkor is, ha éppen szünetel működése. David Eugene Edwards mostanában Woven Hand nevű projektére koncentrált (lásd: Blush Music), de az anyazenekar rajongói sem maradnak hoppon: itt van nekik a korai ritkaságokat (demó- és koncertfelvételeket) csokorba szedő Olden.


A 2002-es Folklore az eddigi utolsó stúdiólemeze a denveri alt-county-folk-rock zenekarnak és ugyanolyan zseniális, mint az azt megelőző három nagylemez (Sackcloth & Ashes – 1996, Low Estate – 1997, Secret South – 2000), egy koncertfelvétel (Hoarse – 2001) és egy minialbum (16 Horsepower – 1995) volt. A pillanatnyilag kétlemezes mellékprojekt, a Woven Hand is sikeresnek nevezhető, tehát cseppet sem túlzás megállapítani, hogy Edwards és társai ez idáig kimagaslóan teljesítettek. Bár a 16 Horsepower Magyarországon is koncertezett már (Edwardsék a Muzsikással is haverkodtak), az Olden segítségével mégis teljesebb képet alkothatunk az eddigieknél, hiszen az együttes kezdeti fejlődésének érdekes és eddig ismeretlen szegmensébe pillanthatunk be. Az itt szereplő, egyenként hat-hat szerzeményből álló két demófelvétel (a Night Owl Session 1993 őszéről és a Kerr Macy Session 1994 áprilisából), valamint a kicsit későbbi koncertanyag (Denver, 1994. október) a még alig ismert 16 Horsepowert mutatja be. A gitáros-bandoneonos-bendzsós-énekes David E. Edwards, Jean-Yves Tola dobos és Pascal Humbert basszusgitáros által 1992-ben alakított zenekar gyorsan átesett egy tagcserén (Keven Soll érkezett új basszusgitárosnak), majd ebben a trióformában rögzítette itt hallható első két demóját. Többek közt ezeknek is köszönhető, hogy 1995-ben már az A&M nagykiadónál mutatkozhatott be az együttes, rögtön hatalmas sikerrel. Az itt hallható 17 felvétel érdekessége (csak az American Wheeze szerepel kétszer – és esik át hatalmas változáson röpke pár hónap alatt), hogy szinte mindegyiket hallhattuk később, ám közülük sokat egészen a Low Estate megjelenéséig érleltek. Mindössze a Train Serenade (az egyetlen Soll-szerzemény) és a koncertrészben hallható Slow Guilt Trot jelent tételesen is újdonságot, de az anyag többi része sem érdektelen: az izgalmasan eltérő verziók nagy örömet szereznek a rajongóknak, hiszen már ezek a korai felvételek is igazolják, hogy zseniális zenekarról van szó (csupán a demók végére illesztett, későbbi keltezésű, igen rövid interjú-részletecskék törik meg a lendületet).


8/10
Dömötör Endre
2003.09.26
|


Játék
A látványos kiállításon a látogatók egy képzeletbeli űrutazásra indulnak, ahol tudásukat és bátorságukat próbára téve egy galaktikus kaland részesei lehetnek.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.