Solaris

A kiismerhetetlen, távoli bolygó, a Solaris megfigyelésére szolgáló űrállomáson rejtélyes halálesetek történnek. Gibarjan parancsnok videóüzenetében régi barátját, Chris Kelvin pszichiátert hívja segítségül. Mire Kelvin az űrállomásra ér, Gibarjant is holtan találja. A legénység két túlélő tagja zavaros, paranoid élményekről beszél: a Solaris élőlényként viselkedő óceánja szellemi kapcsolatba került velük, olvas a gondolataikban, és elveszített szeretteiket jeleníti meg, mintha elevenek lennének.


Hamarosan Kelvint is hatalmába keríti a bolygó, a pszichiáter előtt feltűnik felesége, Rheya, aki nem sokkal korábban, a Földön lett öngyilkos. Lelkiismeretfurdalásukat, kétségeiket élik újra az űrállomás lakói, vagy a Solaris valóban képes arra, hogy újrateremtsen embereket - Kelvinnek és társainak az emlékeikkel és saját magukkal kell szembenézniük a Solaris tükörképében.



Műfaji újítás:

Az alkotók alapján a gyanútlan néző akciós sci-fit vagy thrillert várna, a Solaris azonban romatikus szerelmes filmbe oltott meditatív sci-fi. A Soderbergh-verzió lassan hömpölyög, a sztori bonyolítása helyett a borongós atmoszféra köti le a figyelmünket. A számítógépes trükkök helyett pusztán a fémes, hi-tech, steril jövő díszletei csillognak. Akciójeleneteknek nyomuk sincs, a kimérten precíz szerkezet és a nyugodalmas kísérőzene is a minimál-kompozíciót szolgálja: a lelkiállapotok hullámmozgását próbálja érzékeltetni. A decibelmámorra és látványorgiára tervezett multiplexekben idegenül hatott mindez, a házimozi imtimebb miliőjében talán jobban ráhangulódunk a Solaris hullámhosszára. ****



Adaptációfaktor:

Steven Soderbergh nagy átdolgozó: az Ocean`s Eleven krimiklasszikusa után most egy sci-fi legendának rugaszkodott neki. A Lem-regény tudományos-filozofikus világából futurisztikus szerelmesfilmet készített, a szolarisztika titka helyett az érzelmek misztikája érdekelte. Szívből és szívhez próbált szólni, ám fejből mondja fel a leckét. Az álmot és valóságot összemosó, valamint az időkoordinátákat megbillentő, nyitott zárlat szerencsére nem fullad érzelgősségbe, persze filozofikusnak ettől még nem mondanám.

A Soderbergh-féle Solaris mind a regényhez, mind a Tarkovszkij-filmhez képest puritán, egyszálbélű verzió, de talán nem is illik azok mellé állítani. Nincs új a Solaris alatt? Lem és Tarkovszkij-hívőknek kevés, kortárs akció sci-fi rajongóknak unalmas: marad-e valami a köztes sávban? Igen. Szikárságában is pontos interpretációt látunk, melyben a sótlan George Clooney és a szokás szerint hipernyughatatlan Jeremy Davies helyett az érzéki-kiismerhetetlen Natascha McElhone dobogtatja meg a szívünket. ***



Extrák:

Steven Soderbergh és a producer, James Cameron audiókommentárja, melyből semmi eredeti nem derül ki; nagyjából egymást átfedő werkfilm és „így készült”; valamint - technikai szempontból ez a legérdekesebb - a film forgatókönyve. ***



Hang: magyar surround, angol 5.1

Kép: 16:9/2,35:1, színes

Felirat: magyar + 5 nyelv



Solaris

2002 amerikai sci-fi Hossz: 95 perc Forgalmazó: InterCom Rendező: Steven Soderbergh Szereplők: George Clooney, Natasha McElhone, Jeremy Davies, Ulrich Tukur, Viola Davis
gorcsev
2003.11.10
|


Film premierek

Rontó Ralph

amerikai animációs film, 92 perc, 2012
Filmek a TV-ben
18:15
Nem látni és megszeretni
amerikai romantikus vígjáték, 1987
18:20
Phillips kapitány
amerikai thriller, 2013
18:45
Bűnvadászok
olasz akcióvígjáték, 1977
18:50
Angyalok városa
amerikai-német romantikus filmdráma, 1998
18:55
Repülők, vonatok, autók
amerikai vígjáték, 1987
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.