Volt egyszer egy Vadnyugat

Sergio Leone remekműve nemcsak az európai western csúcsa, de az egyik legszebb film, amely valaha mozivászonra vetült. Mostantól alkalmunk van a házimozinkat is újra felfedezni általa: széles képkompozíciók, zenének is beillő zörejek, tragédiákról valló tekintetek.


Szélesvásznú kép, amely elegánsan mozduló, követve a zenei motívumok kibontakozását és ritmusát. Zörejek, ajtócsapódások, deszkák nyikorgása, gőzmozdonyok fújtatása, pisztolyok zárszerkezetének kattanása és az az olajozatlan szélkerék. Határtalan, nyílt pusztaságok, aztán hirtelen közelképek a szereplők arcáról, sőt olykor csak a szemükről. Tekintetek, amelyekben egy-egy egész élet benne van. A legmélyebb emberi érzelmek és a civilizáció legégetőbb erkölcsi kérdései. Akciójelenetek, amelyeknek minden kockája aranyat ér; eseménytelenül telő percek, amelyek minden pillanata mikroszkópszerűen nagyítódik fel, hogy maradéktalanul átélhessük mély érzelmi tartalmát. ******

Olasz western

Karl May óta világos, hogy a Vadnyugat Európához is tartozik. Másképp, mint Amerikához: az európai Vadnyugat a fantázia világa. Az ilyen könyvek és filmek szerzői és befogadói nagyrészt nem is jártak az Újvilágban. Ez a Vadnyugat égő vágyakról és elpuskázott lehetőségekről szól, saját problémáinkkal szembesít, de el is ringat mesevilágával. Sergio Leone az Egy maréknyi dolláért című filmjével 1964-ben sikerpályára állította az egyéves próbálkozások után halódni látszó olasz western műfaját, amelynek a következő két évben újabb két alapművét készítette el. Tekintete ekkor már a Volt egyszer egy Amerika felé nézett, élete fő műve mégis a spanyol sivatagban, és egy röpke kirándulás erejéig Arizonában született meg. A Volt egyszer egy Vadnyugat westernként is rendkívüli, de valójában jóval több annál: emlékmű a régi típusú emberi drámák, a régi típusú filmkészítés számára. *****

A posztmodern előfutára

Sergio Leone az utolsó szót akarta kimondani a western műfajában, összegezni, amit szerinte ez a kiveszőben lévő műfaj addig mondani tudott rajongóinak. A történethez az írótársakat a nálánál eggyel fiatalabb generációból választotta, a két „értelmiségi”, a művészfilmes Bernardo Bertolucci és a filmkritikus, későbbi horrorrendező, Dario Argento több hónapos intenzív westernnézés után/közben hozta össze Leonéval a klasszikus amerikai westernek idézeteiből összeollózott filmnovellát. Délidő, Johnny Guitar, Hatosfogat, Az üldözők, Shane - csak hogy a legfontosabbak említsük. Akkoriban az ilyen mértékű tiszteletadás forradalmi újításnak számított - nem véletlenül az újhullámos Párizsban aratta a film a legnagyobb sikert. Scorsese, Tarantino, Woo, Kusturica és a nyolcvanas-kilencvenes évek mozin felnőtt rendezői számára a Volt egyszer egy Vadnyugat volt az útjelző. *****

Végzet

A film szereplői korunk világában elmennének egymás mellett, van ki nehéz szívvel, van ki vállrándítással. Ami arra készteti őket, hogy belebonyolódjanak egymás ügyeibe, az nem más, mint az a megfoghatatlan dolog, amit végzetnek szokás nevezni. A XIX. századi ember, a western hőse még szemébe néz az áldozatának, a XX. századi ember, a gengszterfilm antihőse csak lemészárolja. Az üzleti szemlélet győzött, az embert, az ősi fajt - ahogy Harmónika mondja a végső párbaj előtt - kiirtotta az üzletember, aki nem viseli, hanem kivásárolja tetteinek következményeit. Mi, akik a filmet nézzük - mivel ebben a világban képesek vagyunk létezni - az új embertípushoz tartozunk. Ám ha még van bennünk valami az ősi emberből, aki egységben élt a jó és a rossz viszonylataival, akkor a Volt egyszer egy Vadnyugatban „e rég letűnt idők illúziójával” találkozhatunk. *****

EXTRÁK

Audiokommentár

A kommentárt a film készítőivel, filmtörténészekkel és szakmabeli rajongókkal felvett hanganyagokból montírozták. A szeánsz egyértelmű hőse Sir Christopher Frayling, angol egyetemi tanár, aki 2000-ben megjelent, vaskos Sergio Leone-életrajzában apró részletességgel tárgyalta a film keletkezési körülményeit, most lelkes és lebilincselő előadást tart a film első és utolsó jelenetsorai, illetve több köztes rész alatt. Pontról pontra tárja fel a filmtörténeti idézeteket, mesél anekdotákat a forgatásról és értelmezi a látottakat. Dr. Sheldon Hall filmtörténész inkább Leone egyéni látásmódjának megnyilvánulási formáit méltatja.

A filmnovella társírója, Bernardo Bertolucci a cselekmény alapötletének kidolgozásáról és a filmes idézetek bevezetéséről szól. Claudia Cardinale az egyetlen szerelmi jelenet alatt beszél annak felvételéről, aztán még feleslegesen fecseg arról, milyen jóban volt Leonéval.

A rajongók közül John Milius elmondja, hogyan találkozott személyesen a rendezővel, John Carpenter profi kommentármondóként olyan technikai részletkérdésekre hívja fel a figyelmet, amire egy filmtörténésznek kevésbé van szeme, és így Frayling után a második legértékesebb megszólaló. Alex Cox, aki a BBC késő esti sorozatában komoly eredményeket ért el az olasz western jóhírének öregbítésében, az amerikai bemutatóra megcsonkított változathoz képest most visszahelyezett jelenetekről beszél, kár, hogy a navajo városbeli jelenet alatti monológja olyan tévedésre épül, amely szemmel látható mindenki számára, aki épp nézi a filmet.

Valahogy az az érzésem, Fraylinggel végigmondatták a teljes filmet, aztán csak részeit tartották meg, hogy színesebb legyen a kommentár. Pedig nem lett volna rossz opcióként csatolni a teljeset (ha tényleg így van), annyira összeszedett, érdekes és annyira segít mélyebben megismerni ezt a ritka remekművet. A kommentárhoz angol vagy olasz feliratot lehet választani. *****

Dokumentumfilmek
Az audiokommentár műsorvezetője, Narayan rendezésében három hasonló tartalmi-formai megközelítésű dokumentumfilm, amelyben a kommentár résztvevői, illetve Gabriele Ferzetti (Morton) és Tonino Delli Colli operatőr beszélnek. Az egyik filmben az a külön öröm érhet bennünket, hogy láthatjuk az 1989-ben elhunyt Sergio Leonét nyilatkozni még a Volt egyszer egy Amerika forgatásának idején, és találkozhatunk Henry Fondával, amint egy 1978-as tévéműsorban elmondja, hogyan értette meg, hogy miért pont ő játssza a főgonoszt. Annyi mindenről kellene beszélniük, elmélyülni egy kérdésben sincs idő... - így hát csak végignyargalunk a főbb témákon, így is sok az ismétlés az audiokommentárból, de a fő, hogy olyan emberek beszélnek a filmről, akik akár készítőként, akár nézőként alaposan megmerítkeztek a Volt egyszer egy Vadnyugat világában. ****

És a többi
Eredeti amerikai előzetes, zenével aláfestett képgaléria forgatási fotókból, rövid szöveges portré a sztárokról és egy nem éppen teljességre törekvő fotósorozat arról, hogy a film forgatási helyszínei hogyan néznek ki most. Az akasztásra szolgáló boltív maradványai azért döbbenetesek. Az ízléses papírtokban füzetecske tömör kis irománnyal a filmről, amibe azért még belefért egy olyan ötlet, amit még sehol máshol nem olvastam: feldob egy olyan értelmezési lehetőséget, hogy Harmonika Frank egyik halott áldozata, aki a síron túlról tér vissza bosszút állni - túl merész, de érdekes gondolat. ****

A csomagolásról, nem állhatom meg, írnom kell néhány keresetlen szót. A külföldi kiadások Gyűrűk Ura-típusú, többszörösen kihajtható papírbelsője helyett a magyar kiadó a nyilván sokkal olcsóbb, szabvány műanyagtokot dugta a külső papírtokba. Nagy kár.

Volt egyszer egy Vadnyugat - C`era una volta il West/Once Upon A Time In The West
1968
olasz-amerikai western Hossz: 159 perc
Forgalmazó: InterCom
Rendező: Sergio Leone
Szereplők: Claudia Cardinale, Charles Bronson, Henry Fonda, Jason Robards, Gabriele Ferzetti
Kép: 16:9/2,35:1, színes
Hang: angol 5.1, német, spanyol, francia mono
Felirat: magyar + 20 nyelv
Extrák felirata: magyar
-NZ-
2003.12.16
|


Film premierek

Demóna: A sötétség úrnője

amerikai családi film, 118 perc, 2019

Demóna: A sötétség úrnője

amerikai családi film, 118 perc, 2019

Zombieland - A második lövés

amerikai horror-vígjáték, 99 perc, 2019

Álomnagyi

belga-francia vígjáték, 99 perc, 2019

A lelőhely

amerikai-kanadai sci-fi, 100 perc, 2018
Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Filmek a TV-ben
H
14
K
15
Sze
16
Cs
17
18:10
Ne lőj!
belga film, 2018
18:10
Olasz szerelem
német romantikus film, 2008
18:15
Fogtündér kisegér
argentín-spanyol mesefilm, 2006
18:20
Apróláb
amerikai animációs film, 2018
Pénteken és szombaton egy utolsó terezés a Rákóczi téren. Hajgumikészítés, kávéházi beszélgetés, reggelizés NEMAcsarnokban, lazulás, kóruszene. Nézz ki és örülj. #rakocziter #rakocziterezes #csikszerda #lazulosprogram #szomszedolosprogram
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.